KLM wil van de vluchten van Schiphol naar Brussel en andersom af. Dagelijks gaan vijf vluchten, vanaf 29 maart wordt één daarvan geschrapt. De luchtvaartmaatschappij werkt daarbij samen met de Thalys en de NS. Naar schatting zullen 13.000 extra passagiers per jaar de trein nemen, in plaats van het vliegtuig.
Er lijkt een trend te ontstaan, waarbij luchtvaartmaatschappijen stoppen met korte vluchten. Tui ging KLM vorige week al voor, de luchtvaartmaatschappij maakte toen bekend dat het alle vluchten naar Parijs schrapt vanwege de CO2-uitstoot.
KLM blijft voorlopig vier keer per dag tussen Schiphol en Brussel vliegen. Het gaat met name om transferpassagiers die overstappen op Schiphol en doorvliegen naar een verre bestemming. Op termijn verdwijnen er waarschijnlijk meer vluchten, zeggen de drie partijen. Volgens KLM gaan er momenteel 270.000 passagiers per jaar naar Brussel vanaf Schiphol en andersom.
KLM loopt geld mis, nu de passagiers deels met de trein gaan. Hoe het met de financiële afwikkeling met NS en Thalys zit, willen de bedrijven niet zeggen.
Uurtje extra
Passagiers lopen weinig tijdverlies op. De avondvlucht vanaf Amsterdam die doordeweeks bijvoorbeeld rond vijf uur 's avonds ging, wordt vervangen door een trein die rond half zes naar Brussel reist. Wel duurt de tocht een uurtje langer.
"De milieu-impact van deze samenwerking is significant: een reiziger verbruikt 41 kg CO2 met het vliegtuig in tegenstelling tot 1,6 kg met de trein, voor exact dezelfde reis. Dat is tot 25 keer minder CO2-uitstoot op een identiek traject", zegt Bertrand Gosselin, CEO van Thalys.