Renault: ‘Binnen vijf jaar elektrische auto van 10.000 euro’
Renault doet niet mee met het ontwikkelen van ‘elektrische auto's die niemand kan betalen’. Het Franse merk wil binnen vijf jaar met een EV (elektrische auto) komen die ongeveer 10.000 euro kost.
Renault zegt dat het mogelijkheden ziet voor een auto voor ‘de gewone man’, die zo'n 10.000 euro moet kosten. Topman Thierry Bolloré zei dat deze week tegen Autonews Europe op de IAA, de autobeurs in Frankfurt. Volgens hem is Renault hiertoe in staat dankzij jarenlange ervaring met het bouwen van compacte elektrische auto's als de Renault Zoe.
Het lijkt er dus op dat Renault gaat proberen een echte elektrische ‘volkswagen’ te ontwikkelen, daar waar Volkswagen (VW) op dit punt tot nu toe faalde. VW zei namelijk hetzelfde over de nieuwe ID.3, maar de prijs van dat model begint naar schatting pas rond de € 30.000 in Duitsland, waardoor deze drie keer duurder uitvalt dan de toekomstige EV van Renault. Volgens Bolloré is het belangrijk dat er toegankelijke elektrische mobiliteit komt, in plaats van de markt te overspoelen met high-end elektrische voertuigen.
De kans bestaat dat de droomauto van Bolloré al bestaat. In China rijdt namelijk de Renault City K-ZE rond. De Franse autofabrikant heeft niet uitgesloten dat het de elektrische cross-over naar Europa haalt als deze een hit in China blijkt te zijn. De Renault City K-ZE ging dinsdag in de verkoop op de grootste EV-markt ter wereld met een startprijs van omgerekend 8700 dollar.
De K-ZE heeft een 26,8-kWh lithium-ion accu die een elektromotor aandrijft. Het model heeft een vermogen van 43 pk, een trekkracht van 125 Newtonmeter en een bereik van 271 kilometer via de NEDC-cyclus. Als het Renault lukt deze auto aangepast en wel te leveren voor minder dan 11.000 euro, zal deze volgens experts voor een kleine aardverschuiving zorgen in het landschap van de elektrische auto. Het is volgens Autonews Europe nog niet duidelijk of de auto hier als Renault wordt verkocht of onder het budget-label Dacia.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMMijn Allessie
Jan hield niet van rood maar kocht tóch deze Volvo
Den Haag -
Definitief: dit is de elektrische Volkswagen ID.3 van alle kanten
Volkswagen heeft de productieversie van de ID.3 onthuld. De volledig elektrische auto, die ongeveer de grootte heeft van een Golf, wordt midden 2020 leverbaar in Nederland. Vandaag zijn alle definitieve details bekendgemaakt. -
PREMIUM
Deze inkomsten moet je opgeven bij de belastingaangifte: ‘Risico op boetes’
Het is weer zover: sinds 1 maart kun je de aangifte inkomstenbelasting doen over het jaar 2023. Wij helpen je op weg bij je belastingaangifte. Vandaag: welke inkomsten moet je opgeven? -
Renault vernieuwt de Captur
De Renault Captur is al jaren buitengewoon populair bij de Nederlandse autokopers. Om de aandacht voor het model vast te houden, komt Renault nu met een flink vernieuwde versie. Het infotainment is compleet nieuw en de Captur zal niet langer als plug-inhybride verkrijgbaar zijn. -
PREMIUMkeiverliefd op mijn auto
Eerst vond Ciska de Challenger maar saai, nu is ze verliefd op de auto: ‘Meteen vrolijk als Martin ’m start’
Als het aan Ciska van der Linde had gelegen, reden zij en haar man Martin niet rond in een Dodge Challenger, maar in een Ford Mustang. Maar goed dat de Amersfoortse toch naar het tegenvoorstel luisterde, want inmiddels is ze om en ook helemaal weg van de Challenger, ook al rijdt ze er zelf niet in…Amersfoort
-
PREMIUM38
Lieve Debby: ‘Ik wil geen seksloos leven, ik ben bang dat ik het ergens anders moet zoeken’
-
-
-
239
Elektrisch rijden opeens minder populair, veel te duur en te veel gedoe
De interesse om elektrisch te gaan rijden daalt. Het gros van de Nederlanders vindt de hoge prijs van de stekkerauto’s onoverkomelijk en opladen op straat is maar gedoe. -
PREMIUM
Waarom jouw nieuwe auto geen SUV wordt maar een SDV
Een auto helemaal naar wens upgraden? Binnenkort kan dat. Auto’s worden niet meer standaard geleverd met alle mogelijkheden en functies die er nu vaak wel inzitten. Het voordeel is dat auto’s nog minder snel verouderen. Hoe zit dat precies?
-
PREMIUM
Hoe bang moeten we zijn om ernstig ziek te worden? ‘Een deel van onze gezondheid hebben we zelf in de hand’
-
115
Bellen, vergaderen, gamen: al driekwart weggebruikers gebruikt mobiel achter het stuur
Bellen, vergaderen, fotograferen en zelfs gamen achter het stuur of op de fiets neemt hand over hand toe. Levensgevaarlijk, stellen deskundigen. Inmiddels maakt 75 procent van de verkeersdeelnemers zich er weleens schuldig aan. -
-
PREMIUMautotest
Eindelijk weer eens een nieuwe Fiat: de 600e getest