Byton M-Byte: waarom we Chinese automakers nu wel serieus moeten nemen
Voor veel mensen is Tesla hét voorbeeld van een vooruitstrevende automaker. Maar ook in Silicon Valley kijken ze nieuwsgierig naar China, waar fabrikanten misschien nog wel grotere stappen maken. Merken zoals Byton, dat zojuist de elektrische SUV M-Byte heeft gepresenteerd, staan met serieuze plannen klaar om de markt te veroveren.
Byton is in Hongkong opgericht door ex-medewerkers van onder meer BMW, met flinke steun van de Chinese overheid. Het doel van de fabrikant is om niet alleen in China groot te worden, maar ook Amerika en Europa te veroveren. Dat wil het merk voor elkaar krijgen door haar modellen vol te stoppen met moderne technologie. In de eigen woorden maakt Byton namelijk geen auto’s, maar ‘rijdende smart devices’.
Wie in de productieklare versie van de M-Byte stapt, krijgt inderdaad het gevoel in een grote smartphone te zitten. Op het dashboard prijkt een heel riant scherm, dat met een doorsnee van 48 inch bijna over de hele breedte van de auto zit. Volgens z’n makers is het gebogen scherm zelfs het grootste van alle productie-auto’s ter wereld. Verder zit er een scherm óp het stuurwiel (boven de airbag) waarmee de bestuurder diverse functies kan bedienen en alsof dat nog niet genoeg is, prijkt er tussen de voorstoelen nóg een touch screen voor de voorste passagier.
‘Waardevolle momenten’
Byton schermt door deze technologie met de belofte dat de M-Byte bovengemiddeld eenvoudig te bedienen is. Dat kan onder meer met aanrakingen, gebaren en stemcommando’s. Die ontwikkeling zien we ook al bij andere fabrikanten maar Byton claimt dat de M-Byte verder gaat. Zo’n uitgekiende ‘user interface’, ofwel de manier waarop je de functies in de auto aanstuurt, wordt volgens het merk steeds belangrijker omdat de tijd van automobilisten tegenwoordig alsmaar schaarser wordt. ,,Omdat onze klanten niet hoeven na te denken over het bedienen van de auto, houden ze meer tijd over voor de zaken die écht tellen in het leven.’’
Om te zorgen dat alle passagiers het dashboard (waarop uiteindelijk ook films getoond kunnen worden) kunnen zien, kunnen de voorste stoelen een stukje naar binnen schuiven. Standaard biedt de M-Byte plek aan vijf inzittenden, een luxere opstelling voor vier personen wordt ook leverbaar.
Naar eigen zeggen speelt Byton met de M-Byte in op ontwikkelingen van de toekomst. Zo houdt het ontwerp van de neus rekening met een toekomst waarin auto’s volledig zelfstandig kunnen rijden. Als het eenmaal zo ver is, kan de M-Byte via ‘Smart Surface’ boodschappen tonen op zijn voorkant waarmee hij met andere verkeersdeelnemers communiceert. Verder is de SUV volledig ‘connected’; onder meer is het mogelijk om de auto via een smartphone-app te delen met vrienden of kennissen.
Innovatiekracht
Tegenwoordig heeft het merk Byton z’n hoofdkantoor in het Chinese Nanjing, een technologisch ontwikkelingscentrum in Silicon Valley en een ontwerpstudio in het Duitse München. Ondanks die wereldwijde spreiding laat de stormachtige opkomst van deze autofabrikant vooral zien hoe hard de ontwikkelingen gaan op de Chinese automarkt. Amper twee jaar geleden had nog bijna niemand gehoord van het merk, en nu staat de productie van de eerste elektrische Sports Utility Vehicle (SUV) op het punt van beginnen. Zo’n innovatiekracht en ontwikkelingstempo is zelfs voor Chinese begrippen indrukwekkend.
Wel moeten we dat tempo met een korreltje zout nemen. In China krijgen de eerste klanten hun M-Byte weliswaar al in 2020 afgeleverd, kopers in de Verenigde Staten en Europa kunnen volgend jaar hooguit reserveren maar moeten geduld hebben tot begin 2021. Wat dat allemaal moet gaan kosten? Op dit moment spreekt Byton over een Europese vanafprijs van 45.000 euro (exclusief belastingen).
Kortom: of het merk zijn beloftes kan waarmaken is nog afwachten. Maar de huidige stand van zaken rondom Byton is veelbelovend. Meer dan andere Chinese fabrikanten die recent modellen hebben gepresenteerd, zoals Qoros dat zijn activiteiten in Europa eerder al staakte, lijkt deze nieuwe autobouwer zijn zaakjes wél goed op orde te hebben.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Elon Musk: Tesla presenteert begin augustus ‘robotaxi’
-
met video
Auto vliegt rijdend in brand op A4: voertuig binnen enkele minuten in lichterlaaie
Een auto is donderdagavond tijdens het rijden op de A4 in brand gevlogen. De bestuurder kon net op tijd zijn voertuig aan de kant zetten en uit de auto komen. Door de brand hing er veel rook boven de snelweg, die door het incident tijdelijk werd afgesloten.Roelofarendsveen, Den Haag, Oud Ade, Amsterdam, Hoogmade, Rotterdam -
PREMIUM
Hoe bang moeten we zijn om ernstig ziek te worden? ‘Een deel van onze gezondheid hebben we zelf in de hand’
Het lijkt wel alsof we steeds zieker worden. Bijna zestig procent van de Nederlanders kampt met een chronische aandoening. Toch is er ook goed nieuws: steeds meer aandoeningen zijn beter te behandelen of zelfs te voorkomen. Daarnaast is er ook veel wat we zelf kunnen doen om het risico op ernstige ziektes te verkleinen. Een huisarts, kankeronderzoeker en immunoloog over hoe reëel het is om angstig te zijn. -
28
Waarom je automotor nog niet warm is als de meter aangeeft dat dit wel zo is
De temperatuurmeter van een auto wordt vaak gebruikt om te bepalen of de motor op bedrijfstemperatuur is. Ten onrechte, want dit instrument geeft alleen de koelvloeistoftemperatuur aan. -
Van robottaxi tot loopauto
De CES in Las Vegas is niet alleen ‘s werelds grootste beurs voor consumentenelektronica, maar groeit ook steeds meer uit tot jaarlijks feestje van de auto-industrie. Waar gaat het heen met onze mobiliteit?
-
ANWB waarschuwt voor levensgevaarlijk kinderzitje
-
-
-
PREMIUMKEIVERLIEFD OP MIJN AUTO
Een flitsend racemonster? Nee, hoor... Yvonne is gek op haar Suzuki Wagon: ‘Henkie is mijn parel’
Over smaak valt niet te twisten, en over smaak in auto’s al helemaal niet. Want waar de een dol is op oldtimers en de ander gaat voor een flitsend racemonster, is voor Yvonne Hop (35) haar knal-turquoise Suzuki Wagon R+, die ze de naam Henkie gegeven heeft, de perfecte auto.Amersfoort -
PREMIUMMet video
Activisten Extinction reageren verslagen na mislukte blokkade A12: ‘Het voelt alsof we een beetje verloren hebben’
Wat ze ook deden en probeerden, het lukte activisten van Extinction Rebellion zaterdagmiddag maar niet om de A12 bij Den Haag te blokkeren. En dat deed duidelijk pijn bij veel demonstranten. Sommigen roepen op om na te denken over andere vormen van actie, nu de politie kennelijk een manier heeft gevonden om de blokkade van deze snelweg tegen te houden. ,,We zijn een beetje lui geworden na twee jaar.’’Den Haag
-
Waarom jouw volgende auto misschien wel uit China komt
-
29
Europese ‘flitsweek’ maandag van start, zwaartepunt controles later deze week
Automobilisten in heel Europa worden deze week geconfronteerd met een Europese ‘flitsmarathon’. In bijna alle EU-staten lopen automobilisten grote kans om tijdens de actieweek van 15 april te worden geconfronteerd met snelheidscontroles. -
-
PREMIUM
Deze inkomsten moet je opgeven bij de belastingaangifte: ‘Risico op boetes’