Greenpeace: "Auto-industrie produceert meer broeikasgassen dan hele Europese Unie"
De auto-industrie is een van de drijvende krachten achter de klimaatopwarming, met de constructeurs Volkswagen, Renault-Nissan en Toyota als grootste uitstoters van CO2. Dat zegt de milieuorganisatie Greenpeace in een nieuw rapport. Als we de opwarming van de aarde willen beperken tot 1,5 graden, moet de verkoop van wagens op fossiele brandstoffen, inclusief hybrides, tegen 2028 volledig stopgezet worden, herhaalt de organisatie.
Volgens het rapport "Crashing the climate: de auto-industrie als drijvende kracht achter de klimaatcrisis" was de wereldwijde auto-industrie vorig jaar verantwoordelijk voor 9 procent van de totale wereldwijde uitstoot van broeikasgas. "Ze was verantwoordelijk voor meer broeikasgasuitstoot dan de hele Europese Unie", aldus Joeri Thijs, expert duurzame mobiliteit bij Greenpeace België. En de in ons land verkochte auto's hebben een CO2-voetafdruk die overeenkomt met 24 procent van de Belgische uitstoot, klinkt het nog.
Greenpeace zegt vast te stellen dat bijna vier jaar na het klimaatakkoord van Parijs er nog niet veel in huis is gekomen van een overgang naar een meer klimaatvriendelijker transportsysteem. "Autobouwers lobbyen tegen strenge klimaatregelgeving, ze slagen er niet in de productie van zero-emissievoertuigen effectief op te drijven, en ze blijven het individuele gebruik en bezit van auto's promoten", klinkt het.
Toekomst
Daarom moet de overheid maatregelen opleggen, aldus de milieuorganisatie. Want het is niet langer voldoende om auto's brandstofzuiniger te maken en hybride wagens te verbeteren. "Integendeel, ze stellen de fundamentele omslag uit die nodig is", zo staat in het rapport. Daar komt nog eens de steeds toenemende verkoop van SUV's, zwaardere auto's die meer CO2 uitstoten, bij. Zij maken in Europa een derde en in de VS ruim twee derde van de markt uit.
De noodzakelijke omslag begint volgens Greenpeace met een verbod op de verkoop van wagens op fossiele brandstoffen (zoals benzine en diesel) ten laatste in 2028. Voorts moeten autobouwers zich richten op compacte, energie-efficiënte elektrische voertuigen. Want ook elektrische SUV's hebben door hun grotere batterijen een grotere CO2-voetafdruk dan compacte e-wagens. En de autobouwers moeten ook loskomen van de ambitie om steeds maar méér wagens te verkopen. Ze kunnen zich beter richten op andere businessmodellen (zoals deelautodiensten aanbieden), vindt Greenpeace.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Jobat
Waarom ligt je nettoloon zoveel lager dan je brutoloon?
-
KIJK. Confronterende voor- en nabeelden van Spaans stuwmeer tonen hoe ernstig extreme droogte is
In Barcelona en omstreken is de noodtoestand afgekondigd. Het is extreem droog in de Spaanse regio Catalonië en het peil van de waterreservoirs staat daardoor historisch laag. Dronebeelden die recent gemaakt werden van het stuwmeer van Pantà de Sau tonen de schrijnende situatie. Een kleine drie jaar geleden werden ook al luchtbeelden gemaakt van datzelfde stuwmeer, sindsdien is het peil erg gezakt. -
VN: “Vleesvervangers maken significant verschil in uitstoot”
Met behulp van vlees- en zuivelalternatieven kan de wereld de ecologische voetafdruk van de voedselketen “significant” terugdringen. Dat staat in een rapport van de VN-milieudienst UNEP dat werd gefinancierd door de Belgische overheid. -
-
Meer dan kwart van Belgen past reisgedrag aan uit bezorgdheid om klimaat
-
Uitstoot broeikasgassen VS toegenomen in 2022
De uitstoot van broeikasgassen is in de Verenigde Staten in 2022 in vergelijking met het jaar ervoor met 1,3 procent toegenomen tot 5.489 miljoen ton CO₂-equivalent. Dat blijkt donderdag uit cijfers van het Amerikaanse milieuagentschap EPA. In vergelijking met 2005 gaat het wel om een daling met zeventien procent. -
Jobat
Hoe wordt jouw loon beïnvloed door je jaren ervaring?
Werkervaring en loon stijgen doorgaans hand in hand. Zo blijkt ook uit de cijfers van het recentste Salariskompas van Jobat.be. Tijdens welke werkjaren stijgt je loon het sterkst? Welke rol spelen je diploma en geslacht? En wat is de impact van de sector en regio waar je aan de slag bent? -
Livios
“Koffiegruis, eierschalen en mulch werken niet”: zo verjaag je slakken wél succesvol uit je tuin
-
Denktank: “Grote olie- en gasbedrijven lopen ver achter op milieudoelstellingen van Parijs”
-
PREMIUM
Belg verliest nog steeds 9 gezonde levensmaanden door luchtvervuiling: “Er is geen veilige drempel voor verontreinigende stoffen in de lucht”
Fijnstof, smog, stikstofdioxide, ozon… Heel wat stoffen zorgen voor luchtverontreiniging en dat heeft een niet te onderschatten effect op onze gezondheid. Maar voor welke stoffen passen we best op en waar komen ze vandaan? Wat doet luchtvervuiling met ons lichaam en gezondheid? En kunnen we er iets aan doen? Samen met milieu-epidemioloog Tim Nawrot maken we een stand van zaken op. -
Grote delen van Amerikaanse oostkust zakken "langzaam maar zeker" weg, volgens studie
Elk jaar stijgt de zeespiegel, wat wereldwijd het risico op overstromingen doet toenemen. Uit een studie blijkt nu dat aan de Amerikaanse oostkust ook grote gebieden langzaam maar zeker aan het wegzakken zijn. Dat is ook het geval voor dichtbevolkte steden zoals New York, Baltimore en Norfolk, waar de bodembeweging niet alleen het gevaar op overstromingen vergroot, maar ook de soms vervallen infrastructuur - gebouwen, leidingen, straten, spoorwegen en start- en landingsbanen van grote luchthavens - bedreigt. -
PREMIUM
CO2-uitstoot stijgt door populariteit van SUV’s
41 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerdanny janssens
lucien luyten
Anoniem
Eric Grosemans
Marco Maerten