Definitief: dit is de elektrische Volkswagen ID.3 van alle kanten
Volkswagen heeft de productieversie van de ID.3 onthuld. De volledig elektrische auto, die ongeveer de grootte heeft van een Golf, wordt midden 2020 leverbaar in Nederland. Vandaag zijn alle definitieve details bekendgemaakt.
Eerder wist deze site al veel informatie over de nieuwe Volkswagen ID.3 te melden, maar het was tot vandaag nog onbekend hoe het model er in zijn productieversie uit zou zien. De globale vorm was al geen geheim meer, maar nu is duidelijk dat de ID.3 altijd een zwart dak krijgt én een zwart gekleurde, met glas beklede achterklep van lichte kunststof. Opvallend is het ‘stippenpatroon’ op de achterste dakstijlen, dat terugkomt in het onderste deel van de voorbumper.
Bovendien is definitief duidelijk dat de auto het vernieuwde VW-logo draagt: het bekende verchroomde embleem maakt plaats voor een strakker vormgegeven exemplaar. Volkswagen zal het naar verluidt in verschillende kleuren op de markt brengen, op de elektrische ID.3 is het embleem wit van kleur op een glimmende zwarte achtergrond. Opvallend zijn ook de grote wielen, die met hun dichte design gunstig zijn voor de stroomlijn van de auto.
Met een lengte van 4.26 meter is de ID.3 ongeveer even groot, terwijl Volkswagen belooft dat de auto van binnen vergelijkbaar is met de grotere Passat. Dankzij het laag geplaatste accupakket heeft het interieur een vlakke bodem; een traditionele middentunnel ontbreekt. Wie dat wil kan een trekhaak laten monteren; deze heeft een maximum laadvermogen van 75 kilo en is dus vooral bedoeld om bijvoorbeeld fietsen te vervoeren.
Drie accupakketten
Volkswagen levert de ID.3 naar keuze met drie verschillende accupakketten. De ‘lichtste’ versie met 45 kilowattuur komt volgens de WLTP-meetmethode 330 kilometer ver op één lading, terwijl VW voor deze variant een maximale laadcapaciteit van 50 kilowatt (gelijkstroom) opgeeft. Wie wil kunnen laden met 100 kilowatt, moet daarvoor bijbetalen.
De sterkste versie met 77 kilowattuur in zijn buik heeft opvallend genoeg de mogelijkheid om met 125 kilowatt te ‘tanken’, terwijl de capaciteit van de boordlader stijgt van 7,2 naar 11 kilowatt. Deze variant komt volgens VW zo’n 550 kilometer ver per laadbeurt. Bij 100 kW duurt het zo’n 30 minuten om 290 kilometer extra actieradius toe te voegen.
Vanaf midden 2020
In Nederland verschijnt de ID.3 eerst als ‘1ST edition’ op de markt. Deze extra luxe aangeklede introductieversie is gebaseerd op de middelste accugrootte (58 kWh, maximaal 420 kilometer) en beschikt onder meer over een glazen panoramadak, spraakbediening en speciale lichtmetalen wielen. Volgens importeur Pon gaat deze versie in Nederland minder dan 40.000 euro kosten, terwijl de vanaf-prijzen van de andere versies later bekend worden gemaakt. In Duitsland kost de voordeligste ID.3 minder dan 30.000 euro.
In Nederland geldt op elke ID.3 slechts twee jaar garantie, al geldt op de aandrijflijn en elektrische componenten een termijn van acht jaar of 160.000 kilometer. De eerste zes jaar is het onderhoud in Nederland gratis. Inmiddels staan enkele duizenden Nederlanders al in de wachtrij voor een ID.3. De importeur probeert meer exemplaren naar Nederland te krijgen, maar vooralsnog is de eerste lading uitverkocht.
Knipogende koplampen
Volkswagen meldt dat de ID.3 knipogende koplampen krijgt, die de bestuurder begroeten zodra hij of zij naar de auto toe loopt. Ook aan de binnenkant communiceert de ID.3 door middel van led-verlichting: onder de voorruit zit een lichtstrip waarmee de auto aanwijzingen kan geven over dreigend gevaar, aanwijzingen voor de navigatie of informatie over de laadstatus van de accu’s.
De ID.3 geldt als een zeer belangrijke auto voor Volkswagen. Het door dieselschandalen geplaagde concern wil met dit model zogezegd ‘een nieuwe start maken’. De internationale marketingdirecteur noemt de ID.3 het derde belangrijke hoofdstuk in de geschiedenis van het merk, na de iconische Kever en de Golf. De toekomst zal uitwijzen of deze auto daadwerkelijk zo belangrijk zal worden.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMautotest
Toyota C-HR getest: voordelig in het gebruik
-
Groene kentekens zorgen voor sterke daling verkoop Rolls-Royce, Porsche en Bentley in Zuid-Korea
Bentley, Porsche en Rolls-Royce hebben hun verkopen in Zuid-Korea enorm zien dalen sinds de regering groene kentekenplaten verplichtte voor bedrijfsauto’s met een waarde van meer dan 80 miljoen won, oftewel 54.285 euro. -
PREMIUM
Er zijn drie belangrijke symptomen voor hartfalen: ‘Altijd sokrand in je benen hoort niet’
Elke dag overlijden er 22 mensen aan hartfalen. Wat hartfalen precies is, weet maar één op de vijf mensen. Daarom is het deze week De Nationale Hartfalen Week. Cardiologen Steven Chamuleau en Jozine ter Maaten geven antwoord op zeven vragen over hartfalen. ,,Als je als 50-jarige een trap op loopt en het benauwd hebt, dan is dat gek.’’ -
Rijkswaterstaat wil ‘beruchte’ afslag 12 aanpakken op A4: ‘We kijken naar aanpassingen’
De grotere verkeersdrukte in het Westland zorgt voor extra filevorming op de A4, de drukste rijksweg van Nederland. De problemen spitsen zich toe op het stuk wegdek bij afslag 12 Den Haag-Zuid Naaldwijk. De op- en afritten en het viaduct over de A4 vormen een flessenhals, waardoor het verkeer steeds vaker vast loopt. Rijkswaterstaat werkt aan een oplossing.Delft, Den Haag, Westland -
Zomerfruit en chocola zouden zonder bijen niet bestaan: zo help je deze insecten een handje
Het is dat bijen geen horloges dragen, anders zouden die op vijf voor twaalf staan. Voor hen, maar ook voor ons eigen hachje, is het daarom zaak om ze een handje te helpen. Want zomervruchten, chocola en notenrepen kunnen door bijensterfte zomaar tot de geschiedenis gaan behoren. Help de natuur een handje met je eigen insectenhotel. Wij leggen uit hoe je start.
-
PREMIUM
Dit zijn de goedkoopste tankstations van Nederland
-
-
-
PREMIUM
Jongeren zijn ‘bezig om de baas te worden’ op risicolijn: ‘Dat lukt ze langzamerhand nog ook’
Vier tieners die een man in een tram mishandelen, stenen die naar de tram worden gegooid en reizigers die met wapens rondlopen: trambestuurders maken zich grote zorgen over hun veiligheid. Zij doen hun verhaal over wat ze meemaken tijdens hun werk: ,,Je hart zit in je strot, kan ik je vertellen. Die raddraaiers hebben gewoon schijt aan ons.”Den Haag -
Zo ontdek je de ware kilometerstand van een auto
Het terugdraaien van kilometerstanden bij tweedehands auto’s is nog altijd een groot probleem. Maar je kunt ook aan andere zaken dan de kilometerteller aflezen of de gereden afstand realistisch is. Met deze tips voorkom je dat je een kat in de zak koopt.
-
Volkswagen bedolven onder aanvragen voor nieuwe elektrische auto
-
PREMIUMGeldflaters
Tom wilde geen varken in soep: ‘Meisje haalde schouders op en zei dat we zelf besteld hadden’
Tom de Wit (35) nam een vriend mee naar een restaurant waar hij niet voor twee maar voor drie maaltijden moest betalen. Iedereen maakt weleens een fout waar kleine of soms grote financiële gevolgen aan kleven. In deze reeks vertellen mensen over hun geldflater. -
-
Uitstel van uitbreiding A4 leidt tot steeds meer sluipverkeer: ‘Dit is zorgelijk’
Den Haag, Leidschendam-Voorburg, Westland