Let op! Per 1 oktober ga je anders tanken: diesel wordt B7, Euro95 wordt E5

Diesel is per 1 oktober B7.

Diesel is per 1 oktober B7. Foto: ANP

Uit een groot deel van de Euro95 benzinepompen stroomt vanaf 1 oktober E10: benzine met 10 procent duurzame bio-ethanol. Maandag starten brancheclubs en de overheid een voorlichtingscampagne om automobilisten te informeren.

Veel van de 6,8 miljoen Nederlandse automobilisten met een benzineauto hebben nog geen benul, maar per 1 oktober zal uit minstens de helft van de vulpistolen die nu Euro95 of een premium geven, E10 stromen. Alleen kleine(re) tankstations, die slechts één benzinesoort aanbieden, zijn vrijgesteld.

Bio-ethanol bijgemengd

Het verschil tussen euro 95 en E10: waar Euro95 (E5) maximaal 5 procent duurzame bio-ethanol bevat, wordt bij E10 het dubbele bijgemengd. De komst van E10 vloeit mede voort uit Europese regelgeving en zat al enkele jaren in de pijplijn bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Pas na vragen van VVD-kamerlid Remco Dijkstra bepaalde het kabinet begin dit jaar de concrete datum. ,,Meer bio-ethanol leidt tot minder CO2-uitstoot van benzine’’, legt Tim Kezer van Shell uit. Op die manier wordt het wagenpark een stukje vergroend.

Het afgelopen jaar hebben oliemaatschappijen, pomphouders en organisaties als ANWB en Bovag de overgang op 1 oktober minutieus voorbereid. Marktleider Shell zegt op al zijn vijfhonderd tankstations E10 aan te gaan bieden. ,,Al onze pomphouders zijn uitgebreid geïnformeerd via onze interne kanalen”, zegt Kezer. Ook BETA, de vereniging van 1200 onafhankelijke pomphouders, rolt E10 breed uit.

E10 bij 80 procent van de stations

Al met al zal E10 volgende maand op 80 tot 90 procent van alle tankstations beschikbaar zijn, verwacht de Vereniging Nederlandse Petroleum Industrie (VNPI). De benodigde bio-ethanol komt voor een flink deel uit de duurzame bioraffinaderij van Alco Energy Rotterdam bij Europoort.

Vanaf maandag worden ook gewone automobilisten met folders en flyers actief geïnformeerd. De branche vindt drie weken niet te kort. ,,We hebben expres tot na de zomervakantie gewacht, dan zijn alle mensen weer terug,” stelt Marnix Koopmans van VNPI.

 

Let op met oude auto's

De voorlichting is nodig nu oude(re) automotoren kleine of grotere problemen kunnen ondervinden van E10. Naar schatting betreft het 600.000 auto's, vijf tot tien procent van het benzinepark.  ,,Vuistregel is dat alle auto’s van na 2000 op E10 kunnen rijden,” vertelt Lisanne Henneveld van BETA. Een keer per ongeluk E10 tanken is overigens geen probleem, zeggen autoexperts. ,,Wie echter zeker wil zijn, kan op de website  E10check.nl  checken of zijn auto geschikt is.”

De ANWB en BOVAG gaan uit van een rimpelloze overgang, zeker nu E10 al beschikbaar is bij vierhonderd pompstations. Veel Nederlanders kennen E10 bovendien van hun zomervakantie. België, Duitsland en Frankrijk stapten verder al probleemloos over, Luxemburg deed dat in januari. Bij onze zuiderburen tankt acht op de tien benzinerijders nu E10, in Frankrijk bijna de helft en in Finland 68 procent.

E10 goedkoper

United Consumers, dat dagelijks de brandstofprijzen bijhoudt, verwacht dat E10 straks goedkoper zal zijn dan Euro95. ,,Waarschijnlijk één of twee cent,” stelt directeur Paul van Selms. Wel rijden auto's er door de lagere energiewaarde een fractie minder ver op. ,,Maar dat zullen de meeste mensen niet merken.”

Marktleider Shell lijkt de iets lagere pompprijs te bevestigen. ,,Het toevoegen van meer bio-component aan benzine kan een geringe impact hebben op de prijs”, stelt Kezer. United Consumers en brancheclub VNPI zeggen dat het prijsverschil snel kan verdwijnen als E10 de meest aangeboden benzine is.

De komst van E10 betekent niet het einde voor Euro95 en premiumvarianten ervan, verwacht de ANWB. Die zullen nog jaren beschikbaar zijn. Met name oude auto's en oldtimers tanken liever een premiumvariant van Euro95/E5 of super (E98). Veel oldtimerverenigingen raden leden actief aan geen E10 te tanken.