Je gaat anders tanken: Euro 95 wordt E10 op 1 oktober
Uit een groot deel van de euro 95 benzinepompen stroomt vanaf 1 oktober E10: benzine met 10 procent duurzame bio-ethanol. Maandag starten brancheclubs en de overheid een voorlichtingscampagne om automobilisten te informeren.
Veel van de 6,8 miljoen Nederlandse automobilisten met een benzineauto hebben nog geen benul, maar per 1 oktober zal uit minstens de helft van de vulpistolen die nu euro 95 of een premium geven, E10 stromen. Alleen kleine(re) tankstations, die slechts één benzinesoort aanbieden, zijn vrijgesteld.
Het verschil tussen euro 95 en E10: waar euro 95 (E5) maximaal 5 procent duurzame bio-ethanol bevat, wordt bij E10 het dubbele bijgemengd. De komst van E10 vloeit mede voort uit Europese regelgeving en zat al enkele jaren in de pijplijn bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Pas na vragen van VVD-kamerlid Remco Dijkstra bepaalde het kabinet begin dit jaar de concrete datum. ,,Meer bio-ethanol leidt tot minder CO2-uitstoot van benzine’’, legt Tim Kezer van Shell uit. Op die manier wordt het wagenpark een stukje vergroend.
E10 bij 80 procent tankstations
Het afgelopen jaar hebben oliemaatschappijen, pomphouders en organisaties als ANWB en Bovag de overgang op 1 oktober minutieus voorbereid. Marktleider Shell zegt op al zijn vijfhonderd tankstations E10 aan te gaan bieden. ,,Al onze pomphouders zijn uitgebreid geïnformeerd via onze interne kanalen”, zegt Kezer. Ook BETA, de vereniging van 1200 onafhankelijke pomphouders, rolt E10 breed uit.
Al met al zal E10 volgende maand op 80 tot 90 procent van alle tankstations beschikbaar zijn, verwacht de Vereniging Nederlandse Petroleum Industrie (VNPI). De benodigde bio-ethanol komt voor een flink deel uit de duurzame bioraffinaderij van Alco Energy Rotterdam bij Europoort.
Oude auto's: let op!
Vuistregel is: auto's van na 2000 zijn geschikt voor E10
Vanaf maandag worden ook gewone automobilisten met folders en flyers actief geïnformeerd. De branche vindt drie weken niet te kort. ,,We hebben expres tot na de zomervakantie gewacht, dan zijn alle mensen weer terug,” stelt Marnix Koopmans van VNPI.
De voorlichting is nodig nu oude(re) automotoren kleine of grotere problemen kunnen ondervinden van E10. Naar schatting betreft het 600.000 auto's, vijf tot tien procent van het benzinepark. ,,Vuistregel is dat alle auto’s van na 2000 op E10 kunnen rijden,” vertelt Lisanne Henneveld van BETA. Een keer per ongeluk E10 tanken is overigens geen probleem, zeggen autoexperts. ,,Wie echter zeker wil zijn, kan op de website E10check.nl checken of zijn auto geschikt is.”
De ANWB en BOVAG gaan uit van een rimpelloze overgang, zeker nu E10 al beschikbaar is bij vierhonderd pompstations. Veel Nederlanders kennen E10 bovendien van hun zomervakantie. België, Duitsland en Frankrijk stapten verder al probleemloos over, Luxemburg deed dat in januari. Bij onze zuiderburen tankt acht op de tien benzinerijders nu E10, in Frankrijk bijna de helft en in Finland 68 procent.
E10 goedkoper
United Consumers, dat dagelijks de brandstofprijzen bijhoudt, verwacht dat E10 straks goedkoper zal zijn dan Euro 95. ,,Waarschijnlijk één of twee cent,” stelt directeur Paul van Selms. Wel rijden auto's er door de lagere energiewaarde een fractie minder ver op. ,,Maar dat zullen de meeste mensen niet merken.”
Marktleider Shell lijkt de iets lagere pompprijs te bevestigen. ,,Het toevoegen van meer bio-component aan benzine kan een geringe impact hebben op de prijs”, stelt Kezer. United Consumers en brancheclub VNPI zeggen dat het prijsverschil snel kan verdwijnen als E10 de meest aangeboden benzine is.
De komst van E10 betekent niet het einde voor Euro 95 en premiumvarianten ervan, verwacht de ANWB. Die zullen nog jaren beschikbaar zijn. Met name oude auto's en oldtimers tanken liever een premiumvariant van Euro 95/E5 of super (E98). Veel oldtimerverenigingen raden leden actief aan geen E10 te tanken.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Eerste geval ‘Ierse oplichtingstruc’ in Nederland: slachtoffer neemt op briljante wijze wraak
-
Verzonken portiergrepen zijn hip maar ook gevaarlijk: Duitse ANWB waarschuwt eigenaren
Ze zijn elegant en aerodynamisch, maar zeker niet zonder gevaar: de modieuze verzonken deurgrepen, die steeds meer automerken toepassen. De ADAC waarschuwt eigenaren van auto's met deze handgrepen voor het risico dat hulpverleners de deuren niet, of niet snel genoeg, kunnen openen. -
video
Vanaf vandaag tanken we E5 en B7
Niet schrikken wanneer u gaat tanken en nieuwe brandstofcodes ziet voor diesel of benzine. Er zijn vandaag nieuwe brandstofbenamingen bijgekomen; diesel wordt B7, euro 95 krijgt de code E5. Euro 98 blijft Super of Super plus heten, LPG blijft LPG. -
auto-expert21
Dit zijn de veiligste zitplaatsen in een bus
Busvervoer staat als relatief veilig bekend. En toch waren er vorige week vier doden te betreuren bij een eenzijdig busongeval in Duitsland. Lezer Jancko Rijpma vraagt zich af of er wel voldoende eisen worden gesteld aan bussen. Onze auto-expert Niek Schenk geeft antwoord. -
PREMIUM
Deze inkomsten moet je opgeven bij de belastingaangifte: ‘Risico op boetes’
Het is weer zover: sinds 1 maart kun je de aangifte inkomstenbelasting doen over het jaar 2023. Wij helpen je op weg bij je belastingaangifte. Vandaag: welke inkomsten moet je opgeven?
-
video
Verwarring aan de pomp: Euro 95 of E5
-
-
-
VIDEO | Amerikaan zonder armen en benen bestuurt truck met joystick
Een Amerikaan zonder armen en benen krijgt een gepersonaliseerde truck om zelf in te rijden. Een gespecialiseerd bedrijf heeft diverse aanpassingen gedaan voor de 18-jarige Anders Lovstuen. Zo tilt een liftje de jongeman in zijn auto, waarna hij de wagen kan bedienen door met zijn kin op knoppen te drukken en met zijn schouder een joystick te bewegen. Ander functies in de auto bedient Anders middels zijn stem. -
PREMIUM40
Verbreding drukste snelweg van Nederland laat steeds langer op zich wachten: ‘Beter investeren in ov’
De geplande verbreding van de A4 leek vier jaar geleden dichtbij, maar is inmiddels in de ijskast beland. Het bedrijfsleven hoopt dat het nieuwe kabinet er alsnog geld voor vindt, maar natuurverenigingen en omliggende gemeenten hopen dat van uitstel afstel komt. ,,Als je meer verkeer faciliteert, krijg je meer geluid en luchtverontreiniging.”Den Haag, Delft, Westland, Zoetermeer, Schiedam
-
PREMIUM
Binnenkort tanken we E10 en die miljoenen liters komen uit Rotterdam
-
PREMIUM
Hoe bang moeten we zijn om ernstig ziek te worden? ‘Een deel van onze gezondheid hebben we zelf in de hand’
Het lijkt wel alsof we steeds zieker worden. Bijna zestig procent van de Nederlanders kampt met een chronische aandoening. Toch is er ook goed nieuws: steeds meer aandoeningen zijn beter te behandelen of zelfs te voorkomen. Daarnaast is er ook veel wat we zelf kunnen doen om het risico op ernstige ziektes te verkleinen. Een huisarts, kankeronderzoeker en immunoloog over hoe reëel het is om angstig te zijn. -
-
PREMIUM38
Lieve Debby: ‘Ik wil geen seksloos leven, ik ben bang dat ik het ergens anders moet zoeken’