‘Gecrashte Tesla Model S werd bestuurd door Autopilot’
Onderzoek wijst uit
De crash tussen een stilstaande brandweerauto en een Model S, die vorig jaar januari plaatsvond in Culver City in Californië, werd veroorzaakt door de Autopilot-functie van de Tesla.
Die conclusie trekt het verkeersveiligheidsorgaan The National Transportation Safety Board (NTSB) na afronding van een uitvoerig onderzoek. Bij de crash raakte niemand gewond, zo meldt persbureau Reuters.
De bestuurder weet niet meer wat hij aan het doen was ten tijde van de crash, maar vertrouwen in de Autopilot van zijn Model S had hij in ieder geval: uit het onderzoek van de NTSB blijkt dat er meerdere waarschuwingen vooraf gingen aan de crash. Ze vroegen om een paar handen op het stuur, maar dat verzoek werd niet gehonoreerd door de bestuurder.
Na het uitlezen van de data werd duidelijk waar het fout ging. De elektrische auto volgde voor langere tijd een medeweggebruiker bij een snelheid van ongeveer 34 kilometer per uur, waarna die voorganger van rijbaan verwisselde. Hierdoor ‘dacht’ de Model S vrij baan te hebben en accelereerde de Tesla, om vervolgens met +/- 50 kilometer per uur achterop de stilstaande brandweerauto te botsen.
Terwijl sommige Tesla-rijders beamen kilometers achter elkaar ‘op Autopilot’ te kunnen rijden, adviseert Tesla altijd de handen aan het stuur te houden. In de Verenigde Staten zijn inmiddels drie dodelijke ongelukken gebeurd met Tesla’s die bestuurd werden door Autopilot. Na een eerder onderzoek van de NTSB concludeerde de instantie dan ook in 2017 dat het systeem te weinig doet om de aandacht van de bestuurder erbij te houden. Sindsdien heeft Tesla het systeem geüpdatet, zodat de auto meer en duidelijker waarschuwingen afgeeft bij onjuist gebruik van de zelfbesturingsfunctie. Negeer je die waarschuwingen, dan stopt Autopilot ermee.
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Ook Tesla Model S en Model X weer minder duur
De EV's van 10 jaar terug kwamen gemiddeld 200 kilometer ver
Lucid Air vs. Tesla Model S - Dubbeltest
Tesla Model S met afstand meest geëxporteerde elektrische auto
Test: Tesla Model S Long Range - Lekker normaal in 3,1 s naar 100 km/h
Tesla Model S en Model X tot €22.500 goedkoper
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (102) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.