Direct naar artikelinhoud
CO2-uitstoot

GroenLinks: meer per trein, minder per vliegtuig, zeker naar België

Vakantieluchthaven Lelystad kan wat GroenLinks betreft dicht blijven.Beeld ANP

Geen vluchten meer tussen Nederland en België. En meer gebruik van de trein in Europa binnen een straal van 750 kilometer. Dat moet volgens GroenLinks het beleid worden. Vandaag presenteerde Tweede Kamerlid Suzanne Kröger een initiatiefnota met deze plannen. De Kamer zal er later over debatteren.

Vanwege het internationale karakter van de luchtvaart blijft die momenteel buiten het nationale klimaatakkoord en buiten het internationale klimaatverdrag van Parijs. Ook daarin wil Kröger verandering brengen, door nationale limieten te stellen aan de CO2-uitstoot door de luchtvaart.

Met het voorstel reageert het Kamerlid op het besluit van minister Van Nieuwenhuizen (infrastructuur en waterstaat) om vanaf 2021 een groei van maximaal 40.000 extra vliegbewegingen (landingen en stijgingen) vanaf Schiphol toe te laten, mits de luchthaven aan duurzaamheidsnormen gaat voldoen.

Het initiatief van Kröger richt zich niet alleen op de Amsterdamse luchthaven. Commerciële luchtvaart zou in Nederland verder moeten worden ingeperkt of zelfs moeten krimpen, stelt ze. Volgens haar zijn de economische baten van regionale luchthavens onduidelijk en de consequenties voor omwonenden en het milieu groot. Vakantieluchthaven Lelystad kan wat de oppositiepartij betreft het beste dicht blijven. De heropening van Lelystad als commercieel vliegveld werd in juli tot nader order uitgesteld.

Technologische innovatie zoals accutechnologie en elektrische vliegtuigen laten volgens Kröger te lang op zich wachten. Synthetische kerosine, gemaakt uit waterstof en CO2, is op dit moment nog duur.

Het stimuleren van internationaal treinverkeer is volgens GroenLinks een oplossing. Voor lange trajecten denkt Kröger aan nachttreinen, waarin passagiers kunnen slapen tijdens hun reis.

Lees ookIn 2025 een uur sneller naar Berlijn, daar zal de reiziger het mee moeten doen

Het internationale treinverkeer zit in de lift. Maar de rit van Amsterdam naar Berlijn blijft een zorgenkind, tot irritatie van de Kamer.

Dankzij de ‘vieze’ luchtvaart pakken internationale reizigers vaker de trein

Internationaal reizen met de trein zit in de lift dankzij de discussie over de hoge CO2-uitstoot van de luchtvaart. Dat stellen de NS en reisorganisatie de Treinreiswinkel tegenover Trouw op basis van cijfers over de groei van internationale treinreizen.