Bol.com door het stof vanwege zwart geschminkt model dat ‘Jungle & Afrika’-kostuum aanprijst
binnenlandAuteur en opiniemaker Dalilla Hermans heeft op sociale media haar ongenoegen geuit over een productadvertentie op de webwinkel Bol.com. Op de site wordt verkleedkleding, onder de naam ‘Jungle & Afrika’-kostuum, aangeprezen door een blank model met een zwart geschminkt gezicht. “Dit kan echt niet”, reageert Hermans.
“Ik ga hier niets over schrijven of verder over meedelen, want alles is al tot vervelens toe gezegd en uitgelegd, maar ik dacht: ik laat het hier achter”, zo schreef Dalilla Hermans gisteren op Facebook bij een foto van een blank model met een zwart geschminkt gezicht. Het gaat om een productadvertentie die op de website Bol.com terug te vinden is onder de sectie ‘verkleedkleding’.
“P.s.: De mensen die geneigd gaan zijn hierover te roepen ‘FoCuS U Op EcHt RaCiSmE’ en ‘WaAr MaKeN jUlLiE jE dRuK iN’ zijn vaak dezelfde mensen die al drie dagen over de benaming van een vlag, gedragen door jongens die flessen urine naar meisjes gooien, aan het brullen zijn. Zoals ik zei aan Sharon en Meike (die ik per ongeluk Mieke noem hieronder): fijne zondag.”
Nadat Hermans de advertentie van het merk Guirca opmerkte, besliste ze om Bol.com te contacteren. “Hey, zijn jullie ervan bewust dat jullie racistische verkleedkleding verkopen met witte mensen in blackface als bijbehorende foto? Dit is anno 2019 echt heel ongepast en ik hoop dat jullie deze items snel zullen verwijderen”, aldus Hermans in een chatbericht aan de webwinkel.
In dezelfde Facebookpost deelt Hermans ook de reactie van een medewerkster van Bol.com. “We begrijpen de controverse rondom dit onderwerp. Voorlopig weren we dit nog niet uit ons assortiment, mede omdat het (nog) niet volgens de wet verboden is. We vinden het niet aan ons om te bepalen wat goed en fout is en om te selecteren binnen ons assortiment. En we kunnen dit ook niet opdringen aan onze partners. Maar we waarderen je feedback hierover! Bedankt hiervoor”.
Niet alleen Hermans reageert verontwaardigd op de productadvertentie. Op Bol.com staan onder de foto verschillende negatieve commentaren te lezen. “Verschrikkelijk onrespectvol en zo karikaturaal! Belachelijk dit!”, klinkt het in een van de reacties. “Jullie moeten je schamen dat jullie zo’n racistisch kostuum verkopen. Haal op z’n minst die afbeelding met ‘black face’ weg”, reageert nog iemand anders.
Bewustzijn
Het Interfederaal Gelijkekansencentrum Unia vindt het “een goede zaak” dat “opiniemakers als Dalilla Hermans wijzen op blinde vlekken en proberen zo stereotypen te doorbreken”, verduidelijkt Unia-woordvoerder Bram Sebrechts. “Het doet kritisch kijken naar wat we te lang vanzelfsprekend of normaal vonden.”
“Afgelopen jaren zagen we meer van dat soort advertenties die stereotypes inzetten en die de wenkbrauwen deden fronsen. Denk aan Gucci en H&M”, gaat Sebrechts verder. Kledingketen H&M (Hennes & Mauritz) werd vorig jaar bekritiseerd voor een modefoto waarop een zwart jongetje te zien. Hij droeg een trui met de tekst ‘Coolest monkey in the jungle’. Ook modewerk Gucci ging door het stof voor het ontwerp van een damestrui die volgens critici leek op de racistische blackface-karikatuur. “Het bewustzijn rond discriminatie en racisme en de sporen die het nalaat, neemt toe”, besluit Sebrechts.
“Vrijheid van meningsuiting”
De Nederlandse webwinkel erkent dat sommige artikelen, “ondanks dat ze wettelijk gezien verkocht mogen worden, minder prettige reacties oproepen bij bepaalde groepen mensen”. Dat laat Tamara Vlootman, woordvoerster van Bol.com, weten aan onze redactie.
“Bol.com evalueert regelmatig het aanbod en sluit zich aan bij het standpunt van Unia dat het bewustzijn rond discriminatie en racisme een steeds belangrijkere rol speelt in de huidige maatschappij. Bol.com gelooft in de vrijheid van meningsuiting en zal geen artikelen uit de winkel halen vanwege het uitdragen van een bepaald gedachtegoed, mits deze voldoen aan wetgeving en de voorwaarden van Bol.com.”
Het is niet de eerste keer dat er controverse ontstaat rond een advertentie waarin een model met een zwart geverfd gezicht te zien is op Bol.com. Twee jaar geleden haalde de webwinkel een ‘Surinaamse jurk’ die onder de naam ‘Big Mama’ werd gepromoot offline na klachten op sociale media, zo berichtte de Volkskrant toen.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
HLN Shop
Eerste hulp bij verveling tijdens de paasvakantie: met deze vijf uitstappen plan je je verlofdagen vol plezier
-
UPDATE15
VRT sprak twee maanden met tv-maker Bart De Pauw zonder slachtoffers te betrekken
Frederik Delaplace, gedelegeerd bestuurder van de VRT, overlegde twee maanden lang met Bart De Pauw zonder de slachtoffers daarbij te betrekken. Dat blijkt uit informatie die mediaminister Benjamin Dalle (CD&V) donderdag gaf in het parlement na vragen van Meyrem Almaci (Groen) en Katia Segers (Vooruit). -
Pairi Daiza biedt 21 nieuwe ‘farmhouse lodges’ aan, met direct contact met boerderijdieren
Dierenpark Pairi Daiza heeft zijn aanbod van logies uitgebreid met 21 nieuwe ‘farmhouse lodges’ rond een miniboerderij. De 21 nieuwe kamers bieden een direct contact met de boerderijdieren. Het project werd donderdag voorgesteld tijdens een persconferentie in het park. -
-
Projectontwikkelaar Ghelamco tekent verlies op
-
Mijnenergie
Meeste energieoverstappen in anderhalf jaar door lage prijzen: waarom een switch ook voor jou nu de moeite kan zijn
De sterke daling van de energieprijzen brengt een haast ongezien aantal leverancierswissels teweeg, zo blijkt uit data van Mijnenergie.be. Meer dan 15.000 gezinnen stapten deze maand via de vergelijkingssite al over naar een goedkoper energiecontract. Aangezien de prijzen op de energiebeurzen de voorbije weken stegen, komt er na Pasen mogelijk een einde aan de dalende prijscurve. -
“Dit is géén hip accessoire”: Gucci ligt onder vuur door tulband
Gucci zit - nog maar eens - in nauwe schoentjes. Het Italiaanse modehuis had immers een felblauwe tulband in de rekken liggen. Heel onrespectvol, menen critici. -
H&M-winkels Zuid-Afrika belaagd door woedende menigte na heisa rond 'coolest monkey in the jungle'
-
Zware moord- of roofmoordzaken kunnen niet meer verjaren
-
Koerdische bakkerij vernield in Gent na onrustige nacht, 22 personen opgepakt met messen en molotovcocktails
“Op WhatsApp circuleerden berichten om onze zaak te vernielen.” De aanval op een Koerdische bakkerij in Gent blijkt vooraf goed gepland. Het conflict tussen Turken en Koerden veroorzaakt al enkele dagen een gespannen sfeer in Gent. Ondanks oproepen van burgemeester Mathias De Clercq en de politie liep het in de nacht van woensdag op donderdag weer uit de hand. Er volgden 22 arrestaties. Intussen werd er een samenscholingsverbod aangekondigd.Gent -
Bijna 1 op de 3 werkt nog steeds regelmatig van thuis
Thuiswerken is nu al enkele jaren populair. Sinds de coronacrisis heeft thuiswerk een boost gekregen, dat blijkt uit gegevens van Statbel. Vooral hooggeschoolden zouden geregeld van thuis werken. -
Ouders H&M-modelletje verhuizen na ophef om 'racistische' trui
74 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerDIRK JULIUS VANDESSEL
Christine Laevers
gustaaf van bever
Marco Debart
Marleen Mortelmans