Ook zorgen om stadion FC Utrecht na AZ-drama
Extra onderzoek moet uitwijzen of het stadion van FC Utrecht veilig is. Met name de lasverbindingen van stadion Galgenwaard worden op korte termijn onder een technisch vergrootglas gelegd. Aanleiding is het dakdrama bij AZ. Dit stadion had dezelfde constructeur als in Utrecht.
,,Direct na het instorten van het dak van AZ hebben wij contact gezocht met de stadioneigenaar en de gemeente. Veiligheid staat bij ons voorop en dat willen we blijven garanderen. Afgelopen week is er een eerste inspectie geweest en daaruit zijn geen onvolkomenheden naar voren gekomen. De situatie veranderde vrijdag. Want toen we hoorden dat zwakke lasnaden een belangrijke rol hebben gespeeld bij het instorten van het AZ-dak, wilden we de waarborg hebben dat dit niet speelt in stadion Galgenwaard’’, aldus een FC Utrecht-woordvoerder.
Geschrokken
Stadioneigenaar Jan Spelt is het met FC Utrecht eens en meldt dat er zo snel mogelijk een vervolgonderzoek komt. ,,Met speciale aandacht voor de lasnaden, uiteraard. Wij zijn ontzettend geschrokken van wat er in Alkmaar is gebeurd, een gewaarschuwd mens telt voor twee. Tot nu toe hebben we niks geks kunnen vinden, maar we willen elk risico uitsluiten. Daarom gaan we morgen een plan de campagne maken. Ik wil precies weten wat er tot nu is onderzocht en wat niet.’’
Ander lasbedrijf
De Friese onderaannemers, Romkes B.V. uit Sint Nicolaasga en Jan de Roos B.V. en Hardstaal B.V. (beide uit Lemmer en nu failliet) werkten jaren geleden vaak samen met het inmiddels ook al failliete bouwbedrijf Midreth. Zo waren ze begin deze eeuw dus ook betrokken bij de grootscheepse verbouwing van het FC Utrecht-stadion. Volgens stadioneigenaar Spelt is het laswerk in Utrecht door een ander bedrijf uitgevoerd.
Oud-eigenaar Joop Leliveld van Midreth, dat in 2011 ter ziele ging, zei eerder vandaag in een reactie dat het AZ-stadion destijds ‘gebouwd is conform afspraken’. ,,Ik wil de schuld niet aan anderen geven, maar volgens mij hebben wij niks fout gedaan. Bij het stadion is alles gegaan volgens de voorschriften. Alle tekeningen en berekeningen zijn voorgelegd aan de gemeente Alkmaar.” Over de foute lasverbindingen: ,,Dat staat allemaal onder toezicht, je gaat er vanuit dat zoiets gecontroleerd wordt als het uit de fabriek komt.”
Jan de Roos, eigenaar van het inmiddels ook failliete montagebedrijf uit Lemmer, wenst niet te reageren op vragen van deze website. De eigenaar van het eveneens bankroete bedrijf Hardstaal B.V., die de lasverbindingen voor zowel het AZ-stadion als de Hornbach in Wateringen (maar niet die in Wormerveer) zou hebben gemaakt, is vooralsnog niet bereikbaar voor commentaar.
Leliveld, die met Midreth naast het stadion van AZ ook dat van FC Utrecht bouwde, verklaarde eerder deze week dat ‘over Utrecht niemand zich zorgen hoeft te maken’. ,,In Alkmaar staat een gesloten stadion, in de Galgenwaard zijn de tribunes allemaal open, daar kan de wind eruit”, zei Leliveld.
Skybox
In de tussentijd is er volgens Jan Spelt geen aanleiding zijn stadion te mijden. ,,Ik heb een skybox, dus ik zit vrij veilig, maar ik durf gerust ook onder de luifels te gaan zitten. Want nogmaals, tot nu toe hebben we geen enkele reden te twijfelen aan de veiligheid van ons stadion, maar gezien de tussentijdse rapportage van de Onderzoeksraad voor de Veiligheid wil je alles kunnen uitsluiten.’’
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Huis blijkt ná aankoop véél kleiner: bewoners pikken het niet en dat komt de makelaar duur te staan
Tilburg -
PREMIUM
Hoe bang moeten we zijn om ernstig ziek te worden? ‘Een deel van onze gezondheid hebben we zelf in de hand’
Het lijkt wel alsof we steeds zieker worden. Bijna zestig procent van de Nederlanders kampt met een chronische aandoening. Toch is er ook goed nieuws: steeds meer aandoeningen zijn beter te behandelen of zelfs te voorkomen. Daarnaast is er ook veel wat we zelf kunnen doen om het risico op ernstige ziektes te verkleinen. Een huisarts, kankeronderzoeker en immunoloog over hoe reëel het is om angstig te zijn. -
lezersvragen
Hoe weet je of je kind gepest wordt en hoe stop je pestgedrag? Expert geeft antwoord
Vrijdag is het de Dag tegen pesten, een belangrijk onderwerp dat nog altijd ontzettend leeft. Ook onder u, de lezers. Er kwamen massaal vragen binnen. Patricia Bolwerk van Stop Pesten Nu beantwoordt een selectie. -
‘Weglopen uit de fomatie? Ach, het hoort erbij’
Wilders’ bozige vertrek van de formatietafel had veel weg van een strategische schijnbeweging, stellen andere onderhandelaars. Maar de hete aardappel van het asielthema wordt voor de zekerheid maar even doorgeschoven. Het lijntje blijft broos. -
Supporters AZ leveren seizoenkaart niet in na dakdrama: ‘Juist nu blijven we club trouw’
Het aantal seizoenkaarten dat door AZ-supporters wordt ingeleverd vanwege het dakdrama is volgens de supportersclubs op één hand te tellen.
-
suriname
Nazaten ‘tot koelie gemaakten’ willen excuses van koning Willem-Alexander: ‘Hoog tijd voor erkenning’
-
-
-
Lezers helpen lezers
Gratis koudschuim matras nodig of zoutvaatjes? Onze lezers bieden weer van alles aan
Met de gratis aangeboden zoutvaatjes, römertopfs en inmaakkruiden kan er gekookt worden. En Walter zoekt een gegadigde voor een koudschuim matras, er is maar één keer op geslapen. In deze rubriek helpen Nederlanders elkaar, als het maar even kan. -
Rechter staat gaswinning bij Schiermonnikoog voorlopig niet toe: vergunning vernietigd
De gaswinning op de Noordzee ten noorden van Schiermonnikoog gaat voorlopig niet door. De rechtbank in Den Haag heeft de vergunning voor de aanleg van een boorplatform vernietigd wegens diverse tekortkomingen.Schiermonnikoog
-
UPDATE
Onderaannemers AZ-stadion blunderden al vaker
-
eigen tuin eerst
Met deze vergeten planten kun je ook zonder tuin tuinieren
Niet iedereen beschikt over een grote tuin. Wil je toch met je groene vingers aan de slag, denk dan eens aan deze vergeten plant die ooit zo populair was en veel geschilderd werd in de 17de eeuw. -
-
ProRail: Ook dit jaar veel hinder voor treinreizigers door onderhoud aan spoor