Deel dit artikel
-

Trump wil sociale media aanpakken wegens ‘linkse vooringenomenheid’

De Trump administratie wil dat er meer controle komt op sociale media en wil dat overheidsinstanties als FCC en FTC toezicht gaan houden. Bij de regering van Trump bestaat de indruk dat bedrijven als Twitter en Facebook conservatieve geluiden onderdrukken.

CNN heeft een concept uitvoeringsbevel onder ogen gekregen genaamd Protecting Americans from Online Censorship. Daarin staat dat de regering Trump 15.000 klachten heeft gekregen over vermeende censuur.  Het bevel stelt aanpassingen voor van Sectie 230 van de Communications Decency Act, waarin de aanpak van haatzaaien wordt geregeld.

Het lijkt de regering vooral te doen om platforms die minstens een achtste van de Amerikaanse bevolking bereiken.

Senator Ron Wyden (Democraten), gespecialiseerd in het vrije woord, noemt het bevel ‘vreselijk’ en zegt dat er bij de FCC en FTC weinig enthousiasme bestaat om het uit te voeren. Beide instanties wilden tegenover CNN niet reageren.

Het blog Recode benadrukte een dezer dagen nog eens dat er geen enkele aanwijzing bestaat voor de politieke vooringenomenheid van Big Tech bedrijven en de plannen een idee-fixe zijn van Donald Trump, die gefrustreerd zou zijn dat hij volgers blijft verliezen op Twitter. Weer anderen suggereren dat Trump in de aanloop van de verkiezingen toch vooral zijn eigen belangen probeert veilig te stellen.

Sinds een week is Trump in een serie tweets uitgevaren tegen Google topman Pichai: ‘Check out what @Google is up to for the 2020 election!’ Directe aanleiding was de bewering van een oud Google-medewerker bij zender Fox dat de zoekreus er in 2016 voor wilde zorgen dat Trump niet verkozen zou worden. De oud-medewerker Kevin Cernekee blijkt echter te zijn ontslagen nadat hij volgens Google vertrouwelijke informatie had gestolen. Ook zegt Google dat de beweringen van Gernekee totaal verzonnen zijn.

Het is niet voor het eerste dat Trump Google op de korrel neemt. ‘Ze proberen mensen het zwijgen op te leggen’ beweerde Trump ongeveer een jaar geleden ook al. Zo zou Google altijd reclame maken voor de jaarredes van Obama en niet voor die van hem. Ook citeerde Trump PJ Media, die had ontdekt 96 procent van de resultaten bij de zoekterm Trump artikelen van ‘linkse’ sites waren.

Tijdens de campagne van 2016 beweerde Trump herhaaldelijk dat Google negatief nieuws over Hillary Clinton zou wegdrukken, zonder daarvoor ook maar het geringste bewijs te leveren.

‘Onze zoekmachine wordt niet gebruikt om een politieke agenda te bepalen, en we manipuleren onze resultaten niet richting een politieke ideologie,’ liet Google een jaar geleden weten en doet dat nu weer.

Wel hebben internetbedrijven mede onder druk van adverteerders de rechtse complotdenker en haatpridiker Alex Jones en provocateur Milo Yiannopoulos de mond gesnoerd omdat zij de voorwaarden van de platforms overtraden. Trump was meerdere malen te gast bij Jones.

Foto Pixabay

Deel dit bericht

2 Reacties

Ok

Wat heeft dit zwaar politiek beladen artikel met e-commerce en marketing te maken?

De marketing link (eerder anti-marketing) kan ik een klein beetje leggen maar de rest niet echt….

harry

hallo jokkebrok,

scroll maar even door deze link betreffende het google-schandaal wat bekend is sinds juni 2019; https://www.projectveritas.com/

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond