Ontwikkelaars voegen extra games toe aan NES Classic Mini

Het is ontwikkelaars gelukt om extra games toe te voegen aan de NES Mini Classic. Standaard wordt de retroconsole geleverd met dertig games, maar door de beveiliging te omzeilen zou het inmiddels al zijn gelukt om rond de zestig games te draaien.

Twee ontwikkelaarsgroepen, eentje uit Rusland en eentje uit Japan, zijn erin geslaagd om na het omzeilen van de beveiliging van de NES Classic Mini extra gameondersteuning toe te voegen. Dat blijkt uit een thread op Reddit die bedoeld is voor het modden van de console. Er zijn inmiddels ook al instructies online verschenen om zelf games toe te voegen aan de NES Classic Mini, al moeten gebruikers hiervoor wel zelf de rombestanden verstrekken.

Standaard levert Nintendo de console met dertig games, waaronder een aantal uit de Mario-reeks. Omdat ontwikkelaars er kortgeleden al in slaagden om de beveiliging van het systeem te omzeilen, bestond al de verwachting dat het aantal ondersteunde games zou worden uitgebreid.

Nintendo bracht de NES Classic Mini ongeveer twee maanden geleden uit. Het is een nieuwe versie van de NES-console die in de jaren tachtig erg populair was. De games worden ook met dezelfde controllers gespeeld als bij de originele versie.

Review NES Classic Mini

Door RoD

Admin Mobile

07-01-2017 • 10:27

129 Linkedin Whatsapp

Reacties (129)

129
120
74
6
0
18
Wijzig sortering
Als Nintendo dit nou zelf had gedaan, was het nog meer max winst geweest. Helemaal als het van die kleine cartridges waren gewees zoals die 3D-geprinte Mini Nes (https://youtu.be/3dgnD93pwX0)

Nu gaan mensen helaaa de illegale routes volgen. Ik denk ook meer voor de sport, aangezien een Raspberry Pi dit en meer kan.
Nintendo kan dit niet zomaar zelf doen, want het is illegaal. Niet alle games die op de NES verschenen zijn copyright Nintendo. Destijds was er een grote markt van 3rd party titels en die kan Nintendo er alleen bijzetten door die in licentie te nemen bij de eigenaren van het copyright op die titels.... en daar hadden ze wellicht geen zin in want 30 games is behoorlijk veel natuurlijk en het zijn ook overwegend goede en uitgebreide titels die er bij zitten.

Deze mensen kunnen dit wel doen omdat ze gewoon illegaal alle roms bij elkaar schrapen en er op zetten.
Als Nintendo dit nou zelf had gedaan, was het nog meer max winst geweest. Helemaal als het van die kleine cartridges waren gewees zoals die 3D-geprinte Mini Nes (https://youtu.be/3dgnD93pwX0)
'Low-end' spellen ga je vandaag de dag niet meer fysiek distribueren. Dat is nooit kostendekkend, laat staan winstgevend.
Kan best nog hoor, en ook winstgevend, maar niet via voorraadbeheer in winkels. Wel online kopen en vanuit 1 punt versturen. Maar ze willen zich daar niet op focussen.
maak leuke microsd kaartjes van maximaal 1 gb in de goedkoopste chinese toko die er is... laat ze de vorm van het plastic iets anders maken zodat je ze niet 1 op 1 kunt mounten in je pc... en vekoop ze per game-sering... bijv alle super mario versies voor een 10tje, alle zelda versies alle kingkong etc... hell als ze iets beter hun best hadden gedaan kun je ook gelijk alle sness games erop kwijt...

voor je het weet heb je als gamer 100euro gaan games uitgegeven die je nu van het internet op je pi emulator probeert te zetten.
Tot Datel en partners een adapter voor een tientje verkopen of je het bij Alichinees het inclusief verzenden er vier euro voor vragen (hoe ze dat doen voor mij nog een raadsel).
Misschien. Maar als je die Nes Mini gaat lopen hacken om er meer spellen op te zetten, interesseert het je dus niet zozeer dat je de spellen koopt. Dan kan je net zo goed die spellen spelen met een emulator op je telefoon/tablet, of op je PC/laptop. En dan investeren in een bluetooth controller als je een probleem hebt met keyboard.
M.a.w. er zijn veel betere opties voor het illegale circuit dan het hacken van een NES mini.
Ik heb de Mini nes, en meer games zou geen overbodige luxe zijn.

Als Nintendo die losse cartridges voor bijvoorbeeld €10 had verkocht (als extra, naast die 30 ingebouwde(, had ik er zeker een paar gehaald.
Dat is een ontzettend gaaf youtube filmpje!😊
Anoniem: 221563
@Nitramuse9 januari 2017 13:37
In dat geval had ik liever gezien dat hij mn echte NES catridges zou accepteren :)
Ik dacht dat de games op de NES mini niet geëmuleerd waren, maar opnieuw in elkaar gezet om op simpelere hardware te draaien.
Is het echt gewoon een emulatie programma?
De NES mini is helemaal geen simpelere hardware. Het is gewoon een moderne low-end linuxdoos met een emulator. Specs komen in de buurt van de raspberry pi of budgetsmartphones (met minder ram en storage).

geek: Hacker krijgt Linux werkend op Japanse NES Classic Mini
Nintendo gebruikt al een emulator om NES en SNES games te spelen op de Wii, Wii U en 3ds. Het zou Nintendo veel meer tijd en geld kosten om een compiler te bouwen die de oude NES assembly code omzet naar moderne machine code. Want elke game zou dan opnieuw grondig getest moeten worden, terwijl als je een cycle-accurate emulator gebruikt dan weet je dat vrijwel elke game goed zal werken.
En dat alle grafische glitches en andere kleine foutjes er ook weer inzitten :D (Dat bedoel ik dan positief :P)
waarom moeilijk doen als het gemakkelijk kan:

https://www.indiegogo.com...video-game-console-cool#/

ziet er natuurlijk wel wat minder "retro" uit dan de NES mini, maar zeker een goed alternatief !

[Reactie gewijzigd door pbuytels op 7 januari 2017 11:31]

Nee. Om te beginnen is het een project op Indigogo, dus moet je maar hopen dat het überhaupt ooit gerealiseerd wordt ivm met de licenties op de emulators die ze draaien.

Zo op het eerste oog is het gewoon een Orange Pi Lite met een leuke case die ze van Alibaba hebben getrokken samen met de goedkoopste PSU en controller die ze konden vinden. Dat ding zal echt geen N64 games fatsoenlijk kunnen emuleren, er vanuit gaand dat het ooit verstuurd zal worden.
Simpele cash grab op basis van de populariteit van de Nes Mini, meer niet.
Precies. Ik heb honderden euro's kapot geslagen aan kickstarter projecten, en geloof me: dat is juist wel moeilijk doen.
Denk dat je je vergist in wat je nodige hebt om een N64 te emuleren. Mijn Pentium 4 was meer dan genoeg om een n64 emulator te draaien en was zelfs op een hogere native resolutie dan de originele N64 speelbaar.
Anoniem: 498327
@Erasmo8 januari 2017 09:53
Cash grab... pff, denk dat de gemiddelde Indigogo productontwerper de paar tientjes die overblijven aan en psychiater uitgeeft. Vooral als ze blue met Chinezen in zee gaan.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 498327 op 8 januari 2017 09:54]

Hoeveel intern geheugen heeft de NES Classic Mini eigenlijk? Blijkbaar nog ruim overschot om 3rd party materiaal op te plaatsen?
Een hele 512MB.

In NES termen is dit voldoende om de hele goodset te installeren ;)
Daarop kan je meerder keren alle NES games ooit installeren, alle nes games bij elkaar kom je op +-100MB uit of zo. :)
Alle Roms samen komen uit op 700 mb
Mijn NAS is het oneens met deze uitspraak, het is een veelvoud daarvan :)
Ik dacht 512MB eMMC flash.
Dit was te verwachten natuurlijk ;) Er waren sowieso al andere wellicht beter verkrijgbare oplossingen zoals het retrogame emulator gebaseerd op de Raspberry Pi icm retropie: https://www.sossolutions....re-retro-console-emulator

Maar bij de NES mini classic gaat 't natuurlijk ook om de nostalgie, dus een emulator in de vorm van een oude NES scoort natuurlijk. Gelukkig komt er dan nou de mogelijkheid om dan ook bijvoorbeeld Turtles, Ducktales, Tetris en Rescue Rangers te spelen dankzij deze mod.Helaas heeft Nintendo ervoor gekozen om dit apparaat die zo'n grote nostalgische doelgroep aanspreekt beperkt te maken. Waarom, beats me...
Joh, die Raspberry emulator is veel te veel gezeur voor de gemiddelde consument. Totaal niet plug and play.
Ik ga anders gewoon bij vrienden op bezoek en plug de raspberry pi 2 in de tv en sluit er 2 controllers op aan. Het werkt direct. Wat is hier niet plug en play aan?

De installatie kun je op de volgende manieren doen:
-koop een kant en klaar pakket in een online shop
-laat het door een kennis doen
-volg zelf de installatie tutorial

Waarom zie je het niet veel? Omdat er weinig tot geen reclame van gemaakt wordt.
Eerst zeg je dat het plug en play is en nu moet ik iets door een kennis laten doen, zelf een installatie volgen of een kant en klaar pakket kopen in een shop en daarna zelf maar weer op zoek gaan naar ROM's. Daarnaast is het ook nog eens illegaal.
We blijven wel tweakers hè. Niet kantenklaarindoos.net. Daarbij is het helemaal niet illegaal als de games bezit.
We hadden het over de gemiddelde consument, niet over een doorsnee Tweaker. Verder is het in mijn ogen ook veel leuker om iets origineels van Nintendo te bezitten, dan een Raspberry Pi.
Als ik eerlijk ben vind ik het systeem van Nintendo wel bijzonder slecht uitgewerkt met de (té) korte kabels en beperkte games bibliotheek.

Wat houd mensen tegen om gewoon een NES te kopen met cartridges? Dan heb je pas echt de authentieke ervaring.

Eerst een verlengkabel moeten kopen of allerlei usb verlengsnoeren noem ik ook niet echt plug en play (of je moet genoegen nemen met 1 meter van de tv af zitten).
Dat was vroeger ook zo dat je voor de zetel op de grond ging zitten of de console in het Midden van de living stond

Dat hoort bij het retro gevoel
Ja alleen was je tv toen geen 47 inch...
Vroeger zat ik ook gewoon op een stoel, dat wil ik graag zo houden. De kabels waren er lang genoeg voor. Retrogevoel is niet gebaseerd op locatie van zitvlak.
Bij mij was dat wel het geval. Lekker op de rand van mijn bed :) had ik zeker een nostalgisch gevoel. Uiteindelijk toch een verlengkabeltje besteld. Die ze overigens voor 1,90 euro bezorgen vanaf de bekende Chinese platformen, mits je even geduld hebt.

Ondanks dat deze "console" mijn voorkeur had boven een eigen emulator die mogelijk veel goedkoper uitviel, denk ik dat ik toch alsnog Hammering Harry ga toevoegen }>
Een oude NES heeft geen HDMI-aansluiting en bevat niet uit de doos 30 games. Ik ben het met je eens dat de kabels echt belachelijk kort zijn.
De prijs. Voor dat geld koop je echt geen NES met 30 spellen.
De gemiddelde Nederlander of Belg gaat echt zijn oude games niet rippen om vervolgens op de Pi of andere emulator te zetten. Of dacht je dat het downloaden van ROM's uit een illegale bron opeens legaal werd als je de media zelf al bezit? Helaas helaas is dat al enkele jaren niet meer zo. ;)

[Reactie gewijzigd door D4NG3R op 7 januari 2017 13:45]

Anoniem: 109978
@D4NG3R7 januari 2017 15:41
Ik verwacht dat de copyright inmiddels al verlopen is. Betwijfel of het echt illegaal is. Ik ben geen Jurist. Dus zou t niet weten.

Ik denk dat het Nintendo weinig zal boeien.

Je mag geen Roms aanbieden. Downloaden wordt nog gedoogd in Nederland. Wel illegaal, maar niemand die jou daar voor gaat vervolgen. (opzoeken van roms is echt 1 google search away). En dan bovenste link zo'n beetje.
Genoeg sites waar je roms kun downloaden. Zoals sega,nsx,ps1/2,nes,snes,atari,apple2 etc.
Ik heb er 680 games voor de SNES emulator.
Het voordeel van roms kunnen downloaden is dat je ook voor europese markt exotische games kunt spelen die enkel in japan en omstreken te krijgen waren. En dat zijn een hoop die echt leuk kunnen zijn.
Downloaden vanuit een illegale bron is gewoon verboden. Dat BREIN of andere instanties niet achter consumenten aan gaan maakt het nog niet legaal, toegestaan of gedoogd.
Dat zegt hij net.. dat de copyrights wellicht verlopen zijn. Dus dan is de bron ook niet illegaal.
Wat boeit het trouwens om games van 20 jaar geleden te downloaden. Het is niet alsof je ze nog legaal kunt kopen, als de bedrijven erachter uberhaupt nog bestaan.
Als ik het goed begrijp (en er is een hoop wat ik hier niet van weet), geldt in Nederland 'Auteursrecht', tegenover 'Copyright' in de VS.

Auteursrecht verloopt 70 jaar nadat de maker ervan overleden is, ik ga ervan uit dat dit ook van toepassing is op games. In dit geval volgt hieronder de volledige lijst van console games waarbij het auteursrecht verlopen is:
Nee het is common sense vs. moraalridders die anderen altijd te menen moeten vertellen hoe ze zich moeten gedragen.
En waarom wordt er geen reclame gemaakt? Omdat het niet legaal is.
Emulators zijn een grijs gebied.
Een raspberry pi met een emulator erop is zover ik weet legaal, en volgens mij zou je daar dus gewoon reclame mee kunnen maken. Maar een emulator zonder spelletjes doet niets en de gemiddelde consument die deze opstelling gebruikt zal online ROMs hiervoor downloaden; dat is niet legaal. Een product aanbieden waarbij de kans groot is dat je iets illegaals gaat doen is natuurlijk onwenselijk.
Een NES emulator gebruiken met bv. homebrew spelletjes (die natuurlijk zelf geen IP van anderen schaad) of een originele NES game gebruiken (via Retrode bv.) is volgens mij wel legaal.
Een R4 kaartje was natuurlijk ook alleen voor homebrew. Wat vond de rechter daar ook alweer van?
Het omzeilen van kopieerbeveiligingen van spellen en spelcomputers is in Nederland niet legaal. Dit hoeft niet bij een NES spel, ook de emulator hoeft geen ROM van de spelcomputer te gebruiken.
Dat betekend dus niet dat alle emulators legaal te gebruiken zijn, maar het raspberry pi voorbeeld zou daar dus niet onder hoeven te vallen.
Dat iemands deur open staat is geen vrijbrief om iemands huis te betreden. Het ontbreken van kopieeerbeveiliging doet niet ter zake lijkt me.

Wat jij dus stelt dat niet zou hoeven wordt dus al aardig tegen gesproken door de rechter. En helaas doet men meer met de uitspraak van een rechter dan van een Tweaker. En zolang politici niets snappen van techniek zal wetgeving ook niet snel verbeteren op dit gebied en zullen rechters dus op deze manier moeten blijven oordelen. En verbeteren is dan subjectief natuurlijk.
Een originele NES cardridge is legaal, deze kun je gebruiken in combinatie met een (niet illegale) emulator. Hiervoor hoef je geen beveiliging te omzeilen.
Als het spel beveiligd was geweest was dit een ander verhaal geweest, dan had je actief de beveiliging moeten omzeilen en dat is niet legaal (ook al is het spel legaal en maak je geen kopie).

Wat een rechter hiervan vind is natuurlijk de vraag, bedrijven die een zaak kunnen aanspannen zullen alles waardoor ze denken geen geld te verdienen niet leuk vinden.
In veel gevallen waar een zaak aangespannen wordt speelt er meer zoals het oneigenlijk gebruik van merken (zoals het Nintendo logo gebruiken, of Mario) of het meeleveren van spellen (ROMs) en zoals eerder vermeld het omzeilen van beveiligingen of het gebruik van een kopie van de originele firmware.
Een originele NES cardridge is legaal,
Tot zover juist
deze kun je gebruiken in combinatie met een (niet illegale) emulator.
Nee, dat kun je niet. De emulator heeft helemaal geen interface om de cartridge in te steken.
Hiervoor hoef je geen beveiliging te omzeilen.
Om de cartridge op een emulator te kunnen spelen moet je óf de connector voor de cartridge op je emulator aansluiten (wat tegen patenten in gaat en dus illegaal is) óf de software uit de cartridge downloaden (waarvoor je copyrighted software moet kopieren; illegaa dus).

Het grijze gebied zit hem alleen maar in de vraag of Nintendo het copyright wil verdedigen. En het is hier duidelijk dat ze dat willen. Hiermee is het dus illegaal geworden.

Wat de emulator zelf betreft; er is geen software die níet onder copyright valt die met de emulator te spelen is. Daarmee is het enige doel van de simulator geworden om illegale software te draaien. Ook dat is in Nederland nogsteeds illegaal; iets wat alleen tot doel heeft iets illegaals mogelijk te maken is op zichzelf illegaal.

En dát is waarom je nergens advertenties ziet voor volledig geïnstalleerde retropi systemen. Ze zijn gewoon illegaal.
De NES is in 1986 in Europa uitgekomen, patenten zijn 20 jaar geldig; dus die zijn verlopen. Je kunt met een Retrode je originele NES cardridge op je raspberry pi aansluiten, daar lijkt me dus niets illegaals aan.
Je kan hem wellicht legaal aansluiten, maar dat gaat natuurlijk niemand doen, een ieder gaat de game rippen of downloaden en dan valt het onder het copyright en die termijn is in Nederland 70 jaar.
Het claimen dat een raspberry pi opstelling met emulator een alternatief kan zijn voor het spelen van NES spellen klopt, maar alleen als er originele spellen worden gebruikt; net als op ieder andere spelcomputer.
Het claimen dat een apparaat illegaal is klopt niet, dat zou betekenen dat de NES Classic Mini nu ook illegaal is omdat mensen nu dezelfde illegale ROMs draaien als op de raspberry pi.

offtopic:
artikel 138 lid 1 van wetboek van strafrechten geeft aan dat het betreden van iemand anders zijn woning bestraft kan worden (tot maximaal 1 jaar gevangenisstraf) als je de woning niet verlaat op verzoek van de eigenaar.
Het geschetste scenario dat je zomaar iemand zijn huis in kan lopen klopt niet. In het geval dat je onwetend een huis in loopt en het huis ook weer direct verlaat op verzoek zal je ongestraft blijven. Dat betekend dus dat het strafbaar is.
Patent is iets anders als copyright. Dat verloopt veel later, in Europa 70 jaar nadat de schrijver (copyrighthouder) is overleden.
Die catridge content mag je zelf gewoon dumpen als he hem hebt. Je omzeilt niks. Je kon er vroeger gewoon hardware voor kopen om dat naar floppy te doen zelfs. Waar denk je waar dat slot aan de onderkant van je nes voor is btw? ;)

Ook dat er geen software is dat niet onder die License valt is KUL.

De enkele reden waarom he niet een preinstalled system kan kopen bijna, is omdat de drempel voor gewone gebruikers om roms erop te zetten te hoog is.

Niet vanwege jou zogenoemde "illegaliteit van emulators en alles daaromheen.
Offtopic: Je mag zeker iemand huis betreden als de voordeur openstaat.. Zolang er geen bordje verboden toegang voor onbevoegde staat mag je gewoon naar binnen. Dat de eigenaar je vervolgens wegstuurt is een ander verhaal. Maar het is beetje manke vergelijking.
Euh Hellie112 , lees artikel 138 wetboek strafrecht nog eens na. Het klopt namelijk niet wat je schrijft. Zou mooie boel zijn, doe je in de zomer je ramen open en dan mag je dus volgens jouw redenatie naar binnen stappen.
Over ramen heeft die niks verteld dus dat weet ik niet. Maar een deur die open staat mag je gewoon naar binnenlopen.
Waar in artikel 138 van het strafrecht staat het dan dat het niet mag?

Ik quote "Hij die in de woning of het besloten lokaal of erf, bij een ander in gebruik, wederrechtelijk binnendringt of, wederrechtelijk aldaar vertoevende, zich niet op de vordering van of vanwege de rechthebbende aanstonds verwijdert."

Dus daar staat dus duidelijk dat het pas strafbaar is op het moment dat je een erf of woning wederrechtelijk binnendringt (dus bv een deur opent of forceert) of als je geen gehoor geeft aan de vordering van de eigenaar om het erf te verlaten.
Ik zal het aan mijn docent rechten doorgeven.

[Reactie gewijzigd door Hellie112 op 8 januari 2017 13:43]

Als die net zo goed is als je docent Nederlands verklaart dat een hoop :/
Reageer dan inhoudelijk i.p.v. te trollen. Waar is je bewijs dat mijn docent het fout heeft?
Onzin. Het huis van een vreemde binnenlopen valt onder huisvredebreuk. Het bordje is niet nodig - je kunt logischerwijs verwachten dat een woonhuis in de privésfeer valt.
Volgens mij weet je niet echt wat verstaan wordt onder "plug-and-play".
Plug-and-play is een term die wordt gebruikt bij computers om aan te geven dat het installeren van randapparatuur of hardware eenvoudig gaat. Een Nederlandse vertaling zou kunnen zijn: "insteken en werken".
Jij komt vervolgens, als argument dat het wél plug-and-play is, met:
De installatie kun je op de volgende manieren doen:
-koop een kant en klaar pakket in een online shop
-laat het door een kennis doen
-volg zelf de installatie tutorial
Dat is dus niet 'insteken en werken'.
De eerste optie klinkt in mijn ogen plug en play...
Nee, want daar krijg je geen roms bij. Die moet je dus afspeuren op internet bij illegale bronnen en dan op een SD-kaart zetten via je computer en die weet in je Pi steken. Niet echt plug-and-play dus.

[Reactie gewijzigd door gday op 7 januari 2017 14:34]

Eens. Wij tweakers vergeten weleens dat niet iedereen zo handig is en de zin heeft om het werkend te maken.

Plug and play is letterlijk: je stopt kabel/stekker/whatever erin, stroom erop en gaan. De opties die kfeassen noemt zijn voor ons tweakers wellicht binnen een zucht te doen, anderen vinden dat veel te omslachtig en snappen het vaak ook niet.

En nee, plug and play is ook niet 'vraag het een kennis'.

Natuurlijk klinkt de rapsberry leuk, alleen is het allesbehalve Plug and play
En het is niet eens altijd een kwestie van kennis, maar ook van tijd wn gemak. Toen ik na een half uur de retropie niet werkend had heb ik het weer weggelegd. Ik zou heel gelukkig zijn met een apparaat dat gewoon ingeplugd direct werkt. Daar hoef je geen n00b voor te zijn. Heb gewoon geen dagen meer vrij om iets voor een appel en een ei in elkaar te klussen.

[Reactie gewijzigd door arjandijk162 op 7 januari 2017 16:54]

Oh maar zo zit ik ook in elkaar.

Daarom heb ik bijv een iPhone. Puur persoonlijk gevoel, maar die doet precies wat ik wil, doet het altijd en is super simpel. Buiten dat ik vind dat deze uitstekend performed, gaat het bij de iPhone niet om de specs maar om het gevoel wat je erbij hebt. En dat is voor iedereen persoonlijk. Maar iedereen wil in de basis dat dat ding werkt en dat zonder problemen.

Ik besteed m'n tijd liever aan de mensen om me heen of geraken van andere apparaten.
Ben jij dan mijn kennis? ;)
Anoniem: 420148
@DutchKel7 januari 2017 12:41
Dat is dan toch niet plug and play? Dat is, ga roms downloaden/dumpen, tutorials zoeken, distros installeren, app packages zoeken, xinput drivers installeren, emulator configureren en dan plug and play.
Een echte gamer speelt games. Al die andere randvoorwaarden die men erbij verzint om zich zogenaamd te kunnen distantieren van anderen, zoals jij nu ook doet, hebben er in werkelijkheid geen zak mee te maken.

Dit doet overigens niets af aan het feit dat ik wel met je eens bent dat je je games hoort te kopen. Het heeft alleen weinig te maken met het zijn van een "echte gamer".
Daarom heb ik sommige nintendo spellen ook al 4?! keer gekocht.

Neem de eerste zelda. Die heb ik legaal gekocht op:
-Originele nintendo NES
-Gameboy Advance (nintendo classic)
-Gamecube (zelda collectors edition)
-En ik heb nog een nintendo nes classic weten te bemachtigen waar die ook bij zit en waar ik dus weer ervoor heb betaald.

Originele NES en GBA versie heb ik jaren geleden weer verkocht, de andere 2 heb ik gewoon legaal in bezit en dat kan ik ook aantonen indien nodig.

Zelda ocarina of time:
2 keer op de N64, 1 keer zonder doosje en 1 keer met doosje voor de collectie
2 keer op de gamecube, zelda collectors edition en bij the wind waker
1 keer op de Nintendo 3DS (3D remake)
1 keer op de Wii U (download play)

Dus wie ben jij nou om te zeggen dat ik geen gamer ben en nintendo niet steun?!

Daarnaast, waar is de innovatie hierin? Ze verkopen 1 spel uit 1987 gewoon een aantal keren opnieuw. Het enige waar ze voor zorgen is dat er een emulator bij gebouwd is zodat ze te spelen zijn op andere systemen. Denk maar niet dat ze dit native gaan herontwikkelen, een emulator is vele malen goedkoper omdat ze dat ook voor andere spellen kunnen gebruiken. Iedereen denkt dat nintendo zoveel innoveert omdat ze telkens met nieuwe aparte hardware komen, maar qua games gaan ze er wel telkens op achteruit. Ze innoveren niet veel in games meer lijkt het en het lijkt er steeds meer op dat ze oude spellen weer opnieuw proberen te verkopen. Qua nieuwe spellen is het concept ervoor al bekend, bv Mario: het wordt in de stijl van new super mario bros (hetzelfde als de oorspronkelijke super mario bros alleen met nieuwe graphics), of in de stijl van super mario 3D land/world of in de stijl van super mario sunshine/super mario galaxy. Het enige spel waar ze nog met echt wat nieuws komen zijn de zelda spellen, maar daarvan komen er de laatste tijd maar erg weinig van uit, de meeste zijn remakes naar HD of 3D. Breath of the Wild zou de eerste echte nieuwe zelda zijn op de thuisconsole die intussen al weet ik veel hoe vaak uitgesteld is (het lijkt wel duke nukem forever).

En ja, ik geef toe dat ik hier thuis naast de nes classic mini ook een RPi heb staan omdat ik geen snes of nes meer op mijn tv heb aangesloten (ik heb ze wel in mijn bezit) en nes classic mini liever in de vitrinekast zet dan hem gebruik (het ding blijkt uiterst zeldzaam te zijn).

[Reactie gewijzigd door DutchKel op 7 januari 2017 19:18]

En de NES Mini hacken is dan wel plug &play?
Puur omdat het gevoel iets waardevols on handen te hebben, nintendo is gewoon goed op de hoogte hoe mensen denken en doen. Ik vind dat wel slim moet ik eerlijk zeggen. Ik had er ook graag een gehad, maar ik weiger om die aasgieren die dat ding kopen om met winst door te verkopen meer te betalen. Helaas denkt niet iedereen hier zo over. :/
Die 'aasgieren' leveren gewoon een dienst: demand-based variable pricing... oftewel wie het hoogst biedt krijgt het. Dit gebeurt overal waar het aanbod niet eens in de buurt van de vraag komt.

En het valt nog te bezien of het eerlijker of oneerlijker is dan wie het eerst komt die het eerst maalt. Want als de online verkoop net begint als jij moet werken ben je kansloos terwijl je er misschien wel veel geld voor over hebt.... Ondertussen heeft Koos Werkloos tijd zat om de hele dag op refresh te drukken tot hij het kan kopen... is dat wel eerlijk?

Je hoeft er natuurlijk geen gebruik van te maken maar om deze mensen nou aasgieren te noemen gaat mij wat ver; het zijn gewoon slimme handelaren en ze gaan vast ook regelmatig de mist in want die krapte kan ook maar zo ineens weer voorbij zijn en dan zitten ze met 'tweedehands' consoles die ze niet meer kwijtraken.
Omdat ze niet de rechten op alle games hebben.
Alles leuk en aardig maar om te beginnen zou ik er gewoon een met 30 games willen hebben. Hij is al sinds 3 december AWOL in de pricewatch. Enige kans op nieuwe batches voor het einde van de maand?
ze zijn druk bezig met de nieuwe batches te maken.

het is vooral zo dat vele mensen er een stuk of 2-3 hebben gepreordered.
hierdoor is de demand groter geworden.

en dan heb je ook nog dat al die mensen die er dan 2+ hebben gelijk het gaan verkopen met minimaal 200% van de originele prijs.
Ik had het apparaat snel zat binnen maar de tweede controller laat al maanden op zich wachten. :'(
Alleen een beetje jammer dat er maar een beperkt aantal van op de markt komt (Die waarschijnlijk allemaal al zijn gepreorderd ...).

Nintendo heeft waarschijnlijk zijn machines nodig voor de Switch.

Erg jammer, en om er nou weer 120 euro aan uit te geven vind ik het niet waard (Ehem V&A Tweakers).

[Reactie gewijzigd door Jvann op 7 januari 2017 14:43]

Volledig akkoord. Nintendo moest toch geweten hebben dat dit veel zou verkocht worden zeker in deze periode. Vanaf 120€ op tweedehands sites dan kan je beter zelf één maken met een Raspberry Pi 3 en RetroPie erop dan heb je direct emulator voor NES, SNES, Nintendo 64, Sega Genesis, TurboGrafx-16, GameBoy, ...

https://www.google.be/amp...-mini-snes-1790156604/amp
Werkt dat ook op de Pi 2?
Ik heb hier namelijk nog zo'n ding liggen en ik gebruik hem toch niet.
Ja makkelijk, ik heb al een tijdje gelden een RetroPie van de Pi2B gemaakt. Chinese snes usb controllers erbij, werkt heel leuk.
Anoniem: 498327
@Jvann8 januari 2017 09:50
Alleen N64 kun je dan vergeten. Op een Pi3 is het ook houtje-touwtje. Maar 8/16bit gaat prima.
Alleen een beetje jammer dat er maar een beperkt aantal van op de markt komt (Die waarschijnlijk allemaal al zijn gepreorderd ...).
Ik denk dat het een heel bewust strategie is om de hype over dit apparaatje te vergroten. Wel bekeken is het namelijk niks speciaals. Alles wat dit ding kan kon je dertig jaar geleden ook al. Ok, het kastje is wat kleiner geworden maar dat kun je moeilijk een grote doorbraak noemen. Iedereen heeft een telefoon in z'n zak die kleiner is en krachtiger. De meeste van die games zijn ook nog steeds op een of andere manier te spelen op moderne systemen. Ook daarom is het eigenlijk niet echt iets bijzonders.
De echte kracht van dit product zit in de nostalgie. Dat zit echter niet meer dan een gevoel dat tussen de oren zit. Als je dat gevoel goed weet op te zwepen dan kun je veel van deze kastjes verkopen. Als de magie wordt gebroken zien mensen niet langer de geweldige spelcomputer uit hun jeugd maar een stuk dure hardware met antieke software.
Door de oplages te beperken kunnen ze de hype maximaal uitsmeren en het gevoel in stand houden dat dit een apparaatje is dat je moet hebben. De hoge prijzen die op marktplaats worden geboden dragen alleen maar bij aan het gevoel dat dit iets bijzonders is.
Werkt de gun ook, enige reden dat ik op zolder nog een oude crt tv van jvc heb staan, om duckhunt te doen. Mn zoon vindt t prachtig
Haha hunt duck met die hond...wat een herinneringen. :)
Koop een setje op Marktplaats, ben je voor 30€ klaar. Die mini nes op een crt aansluiten is duurder.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 498327 op 8 januari 2017 09:47]

Maar je hebt een crt nodig om met de zapper te kunnen werken. Met platte TVs werkt het niet.
Anoniem: 498327
@Arokh9 januari 2017 11:13
Ligt eraan. Als er geen lag is werkt het gewoon.
Alleen als je nog een oude 50hz TV hebt staan.

Op 100hz werkte het (bij mij) niet en op LCD/Plasma/Oled kan je het ook vergeten helaas :(
Toen ik al las dat ze een data-verbinding opmerkten in de USB poort van 't apparaatje had ik dit meteen verwacht. Toch leuk om te zien hoe gemotiveerd mensen zijn als het gaat om het omzeilen van blokkades.

Echter zou je dit niet meteen willen gaan doen met wat op zich een collectors item is. Staat bij mij leuk in de kast naast zijn vader :)
ik heb een mini en ging er zaterdag mee aan de slag. De tool die beschreven staat is al achterhaald en er iets een super userfriendly-tell me what to do-tooltje waarmee je alles simpel kunt doen.

Wel goed om te weten is dat niet alle roms vlekkeloos werken, waarschijnlijk ook de reden waarom ze niet meer games er standaard op gezet hebben.

Ik kreeg overigens een C8 error nadat ik alles erop ging zetten. Na wat zoeken op reddit bleek dat te komen doordat er een game bij zat die het waarschijnlijk niet goed deed. Selectie van 70 extra games wat verkleint en toen werkte het wel.
Zijn dit dan geen hackers? Ze hebben toch het systeem gehacked?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee