Bij dit bedrijf krijg je elke week een doorbetaalde vrije dag

Nederlanders maken de kortste werkweken binnen de EU. Meer dan de helft van ons werkt parttime en van die parttimers is 47% vrij op de woensdag, want dat breekt de week zo lekker doormidden. Na zo’n vrije dag, ga je donderdag met extra energie en inspiratie weer aan de slag, zeker als je weet dat het bijna weekend is. Dit principe heeft het Australische marketingbedrijf Versa ook ontdekt. Zij geven hun werknemers een verplichte vrije dag op woensdag. Let wel: betaald.

Doorbetaalde vrije dag

Een jaar geleden besloot het bedrijf om bij wijze van proef iedere werknemer een verplichte, doorbetaalde vrije woensdag te geven. Door deze pauze middenin de week konden de werknemers uitrusten, bijtanken en extra tijd investeren in hobby’s, projecten, freelance werk of simpelweg hun gezin. Donderdag kwam iedereen dan weer opgeladen op het werk, alsof ze net weekend hadden gehad.

Flexibiliteit als prioriteit

CEO Kath Blackham wilde een prioriteit maken van flexibiliteit toen ze haar bedrijf oprichtte. Daarbij koos ze bewust voor de woensdag als vrije dag, omdat dit zorgt voor twee miniwerkweken in plaats van een extra lang weekend (waarin de jongere werknemers vooral extra veel zouden feesten). Haar managementteam was niet meteen enthousiast over het idee. Ze moest dan ook beloven dat het bedrijf zou terugkeren naar een volle werkweek als de proef mislukte.

Succesvolle proef

Maar de proef mislukte niet. Sterker nog: sinds het begin van de proef is de omzet met 46% gestegen en verdrievoudigde de winst. Of dit ook daadwerkelijk door die doorbetaalde vrije woensdag komt, is  natuurlijk lastig te bepalen, zegt Blackham in een interview met de BBC.  Maar de vrije woensdag zorgt in ieder geval wel voor tevreden werknemers en dus voor consistente teams en weinig verloop binnen het bedrijf. En dat trekt dan weer nieuwe klanten aan.

Kortere werkweek

Het idee om de werkweek in te korten, is trouwens niet volledig nieuw. Zo was het in Nederland eeuwenlang gewoon om een zesdaagse werkweek te hebben waarin ongeveer 75 uur werd gewerkt. Pas sinds de tweede helft van de 20e eeuw is het ‘normaal’ om het hele weekend vrij te hebben en nog ‘maar’ vijf dagen te werken. En ook dat staat steeds vaker ter discussie.

Meer tijd en meer welzijn

Zo pleit de Degrowth-beweging er al een tijdje voor om structureel minder te gaan werken om zo meer tijd vrij te maken voor ons welzijn. Bovendien zorgt minder werken voor minder geld en dus indirect voor het kopen van minder spullen, wat dan weer goed is voor de planeet.

Ook de Britse Anna Coote pleit al jaren voor een 21-urige werkweek en schreef in 2012 in The Guardian: We need to slow down and think carefully about what matters. En what matters is in haar ogen het menselijk welzijn, het klimaat en de uitputting van onze natuurlijke bronnen. Hierin staat ze overigens niet alleen, want ook de Britse econoom Kate Raworth pleit voor een zogenaamde donut economie, waarin de natuurlijke grenzen van de aarde worden gerespecteerd en het welzijn van de mens centraal staat. Iets dat de premier van Nieuw Zeeland, Jacinda Ardern, zich blijkbaar ter harte nam, want daar draait de economie niet langer om geld, maar om welzijn.

Het Australische Versa is overigens niet het enige bedrijf, dat experimenteert met flexibele werkuren en het welzijn van de werknemers vooropstelt. Eerder schreven we al over een Zweeds bedrijf, dat hun werknemers voor elk uurtje sporten met extra vakantietijd. En het Nederlandse bedrijf Better Places beloont hun werknemers met extra vakantiedagen als ze met de trein op vakantie gaan in plaats van met het vliegtuig.

Kortom: times, they are a changin’ om in de woorden van Bob Dylan te spreken. Wat vind jij van het idee om werknemers een doorbetaalde verplichte vrije dag te geven? Laat het ons weten door hieronder een reactie achter te laten.

Over de schrijver

2 gedachten over “Bij dit bedrijf krijg je elke week een doorbetaalde vrije dag”

  1. Wat een goed initiatief.
    Welzijn, gezondheid en vertrouwen spreekt eruit. Kan me voorstellen dat werknemers hier graag werken en het een aantrekkelijk bedrijf is voor klanten.

Reacties zijn gesloten.