RTL Nieuws RTL.nl

Let op, binnenkort verhuist RTL Nieuws naar RTL.nl

Al onze nieuwsberichten en video’s vind je straks op RTL.nl.

Neem alvast een kijkje

Ga naar de inhoud
Bedrijven

NS start met reclames in de trein, maar je kaartje wordt niet goedkoper

Beeld © ANP

Vanaf volgende maand gaat de NS reclames uitzenden in de trein. Adverteerders krijgen ruimte op de schermen die nu de reisinformatie weergeven, zoals de verwachte aankomsttijden. Die reclames leveren de NS een flinke zak met geld op, maar ons treinkaartje wordt er niet goedkoper van.

In eerste instantie gaat het nog om een proef die tot het eind van het jaar zal duren. In die periode wordt in 140 intercity's de reisinformatie afgewisseld met bewegend beeld van een adverteerder. "Het gaat om één advertentie per week die een keer in de vijf minuten wordt getoond", zegt woordvoerder Erik Kroeze van de Nederlandse Spoorwegen.

Reiziger niet de dupe

Reizigersorganisatie Rover benadrukt dat de reclames op de schermen in de trein nooit ten koste mogen gaan van het doel van die schermen, namelijk reizigers informeren. Dat zal ook niet gebeuren, sust de NS.

Nu wordt de reizigersinformatie afgewisseld met promotieboodschappen van de NS zelf. Die NS-ruimte komt beschikbaar voor andere bedrijven. "De advertenties gaan dus niet ten koste van de reizigersinformatie, maar van onze eigen ruimte", aldus Kroeze van de NS.

Treinkaartje niet goedkoper

Hoeveel de reclames opleveren en waaraan die opbrengsten besteed gaan worden, kan de woordvoerder van de NS nog niet concreet zeggen. Rover stelt een reizigersfonds voor zodat het geld 'ten goede komt aan de reiziger en niet naar de aandeelhouder gaat.'

Volgens Kroeze van de NS gaat het geld ook indirect naar de reiziger. Dat betekent alleen niet dat ons treinkaartje goedkoper gaat worden. Eerder dat de prijzen niet verder verhoogd hoeven te worden.

Treinbeleving

Niet elk bedrijf mag zomaar in de trein adverteren. "De boodschap moet wel aansluiten bij de beleving van de reiziger", zegt Kroeze. Welke advertenties niet door de ballotage zouden komen, wil Kroeze niet zeggen.

Na de proefperiode wil de NS reizigers vragen wat ze ervan vinden. Als de uitkomst positief is, verschijnen de reclames in meer treinen.