Met losse handen in de file rijden: volgend jaar mag het
Automobilisten hoeven vanaf volgend jaar niet meer de handen aan het stuur te houden tijdens het rijden in files. Nieuwe regelgeving van de Europese Unie maakt dat mogelijk.
Steeds meer auto's kunnen technisch al zelfrijdend de snelweg op, maar mogen dat niet. De Audi A8 kon het vorig jaar al, de nieuwe Mercedes S-Klasse kan het volgend jaar en BMW volgt in 2021 met zijn nieuwe iNext. Tesla's verstaan het trucje ook en zelfs goedkopere auto's kunnen al zelfstandig afstand houden, waarbij ze netjes binnen de rijstrook blijven en eventueel zelf stuurcorrecties uitvoeren. Echter, de huidige regelgeving schrijft voor dat de handen continu aan het stuur moeten blijven. Sensoren in het stuur controleren dat en wie het stuur toch loslaat, krijgt een waarschuwing van de auto, uiteindelijk gevolgd door uitschakeling van het systeem.
Officieel hult de Europese Unie zich nog altijd in stilzwijgen over de eerste stap om zelfrijdende auto's te legaliseren. Maar een woordvoerder van het Duitse ministerie van Verkeer verklapt tegenover het gezaghebbende tijdschrift Auto Motor und Sport dat het er nu toch van gaat komen. Niet alleen in Duitsland, maar tegelijkertijd in alle landen van de Europese Unie.
,,Op dit moment worden op internationaal niveau de eisen voor de veilige werking van automatische rijstrookbewaking opgesteld‘’, aldus de woordvoerder. ,,Dit systeem zal voorlopig vooral in de file gebruikt worden en na activering de manoeuvres van het voertuig, de bewaking van de omgeving, de veilige reactie op verkeerssituaties en de interactie met andere verkeersdeelnemers overnemen. Gelijktijdig kan de automobilist de handen van het stuur houden. Hij moet echter te allen tijde in de gelegenheid zijn om weer de volledige en veilige controle over het voertuig over te nemen, zodra het systeem dat vereist. Het realiseren van dit eerste, internationaal geharmoniseerde voorschrift voor automatische rij-functies wordt in maart 2020 verwacht.‘’ Autofabrikanten denken vervolgens nog wel een paar maanden nodig te hebben om de software van hun auto's precies op de eisen van de nieuwe regelgeving af te stemmen, zo blijkt uit een rondgang van Auto Motor und Sport.
De introductie van zelfrijdende auto's zal in fasen gaan. Allereerst zal de technologie worden toegestaan op de snelweg omdat dat het veiligste type autoweg is, door het ontbreken van kruisingen én de aanwezigheid van extra beveiliging, zoals vangrails of matrixborden boven de weg. Autofabrikanten schatten in dat het nog wel een paar jaar zal duren voordat zelfrijdende auto's ook in het veel complexere stadsverkeer veilig de weg op kunnen.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Robobus rukt op in Europa: al gaat het niet altijd goed
-
PREMIUM
Ivar kijkt 's nachts uit het raam om te zien of zijn gewilde auto niet is gestolen: ‘Het kan zo gebeurd zijn’
Auto-eigenaren klampen zich vast aan creatieve veiligheidsmaatregelen nu Mazda CX-5's in de Hoeksche Waard vaker het doelwit lijken van dieven. Het merk en type hoort al jaren bij de meest gestolen auto’s in Nederland. ,,Ik vraag me wel eens af of ik deze auto nog moet aanhouden.”Hoeksche Waard -
Het ronde autostuur gaat verdwijnen
Autofabrikanten nemen de komende jaren afscheid van het ronde stuur waarvan auto's al meer dan een eeuw zijn voorzien. Vooral de komst van de zelfrijdende auto leidt ertoe dat het stuur in toenemende mate rechthoekig zal worden. -
PREMIUMautotest
Eindelijk weer eens een nieuwe Fiat: de 600e getest
De 600e is de eerste compleet nieuwe Fiat sinds jaren. Hij is het broertje van onder andere de Jeep Avenger. De 600e heeft de uitstraling van een echte Fiat, maar technisch is er geen verschil. -
eigen tuin eerst
Met deze vergeten planten kun je ook zonder tuin tuinieren
Niet iedereen beschikt over een grote tuin. Wil je toch met je groene vingers aan de slag, denk dan eens aan deze vergeten plant die ooit zo populair was en veel geschilderd werd in de 17de eeuw.
-
256
Formatiekwartet bekijkt of maximumsnelheid terug naar 130 kilometer per uur kan
-
-
-
PREMIUM
Hoe bang moeten we zijn om ernstig ziek te worden? ‘Een deel van onze gezondheid hebben we zelf in de hand’
Het lijkt wel alsof we steeds zieker worden. Bijna zestig procent van de Nederlanders kampt met een chronische aandoening. Toch is er ook goed nieuws: steeds meer aandoeningen zijn beter te behandelen of zelfs te voorkomen. Daarnaast is er ook veel wat we zelf kunnen doen om het risico op ernstige ziektes te verkleinen. Een huisarts, kankeronderzoeker en immunoloog over hoe reëel het is om angstig te zijn. -
Kleinste SUV van Alfa Romeo: puur elektrisch maar ook met benzinemotor
Na de Tonale is het tijd voor een nog compactere SUV van Alfa Romeo. De Alfa Romeo Milano bindt als EV de strijd aan met onder meer de Volvo EX30, maar kan ook gewoon met benzinemotor worden besteld.
-
VW en Ford gaan ontwikkelingskosten van zelfrijdende auto's delen
-
PREMIUMkeiverliefd op mijn auto
Eerst vond Ciska de Challenger maar saai, nu is ze verliefd op de auto: ‘Meteen vrolijk als Martin ’m start’
Als het aan Ciska van der Linde had gelegen, reden zij en haar man Martin niet rond in een Dodge Challenger, maar in een Ford Mustang. Maar goed dat de Amersfoortse toch naar het tegenvoorstel luisterde, want inmiddels is ze om en ook helemaal weg van de Challenger, ook al rijdt ze er zelf niet in…Amersfoort -
-
PREMIUM
Deze inkomsten moet je opgeven bij de belastingaangifte: ‘Risico op boetes’