Direct naar artikelinhoud
Maak van regio Schiphol een nieuw groen hart
OpinieLuchtvaart

Maak van regio Schiphol een nieuw groen hart

Beeld RV

Schiphol blijft groeien. Zet daarom voor omwonenden in op een beter leefklimaat met bomen, parken en beter ov, stelt Jan Piet, voormalig wethouder in Aalsmeer. 

Hoe zou je de eeuwige discussie over de groei van Schiphol in betere banen kunnen leiden? Want opnieuw, voor de zoveelste keer, gaan politici en bestuurders een bedrijfsmatig gezonde ontwikkeling van de luchthaven sturen door grenzen te stellen aan wat bewoners aan overlast ervaren. Dat is mijns inziens een doodlopende weg. Veel beter is het om in te zetten op leefklimaat.

Vorige maand besloot het kabinet dat Schiphol onder voorwaarden mag groeien tot 540.000 vliegbewegingen per jaar. Het was alsof ik een krant van 25 jaar geleden las. In de jaren negentig, toen ik nog wethouder van Aalsmeer was en in diverse Schiphol-overleggen zat, hadden landelijke politici een mooie, maar misleidende oplossing voor de groei van Schiphol bedacht. Ze hadden de ‘dubbele doelstelling’ bedacht. Schiphol mag groeien en tegelijk wordt het milieu verbeterd. Let wel, we spraken toen over groei van 300.000 vliegbewegingen per jaar naar 400.000. Prediker zei het al duizenden jaren geleden, vrij vertaald: na jaren van praten en vergaderen is er uiteindelijk niets nieuws onder de zon.

Opnieuw een lapmiddel

Het recente besluit van het kabinet is opnieuw een lapmiddel. Er wordt tijd gewonnen, Schiphol kan weer wat groeien en de milieudoelstellingen zijn dermate zacht dat ze ergens in de komende jaren als sneeuw voor de zon zijn opgelost. Natuurlijk zullen vliegtuigen hier en daar wat minder geluid maken. Maar die winst wordt ingevuld met meer vluchten. Vergelijk het even met een brommer met knetterende uitlaat die elk uur langs je huis scheurt. We spreken af dat het geluid de helft minder moet, maar dat de brommer dan elk half uur langs je huis mag knetteren. Gek word je er van.

Ik ben er zeker van dat Schiphol ook op langere termijn zal blijven groeien. Geen wethouder of Kamerlid die dat zal kunnen tegenhouden. De bovengrens is nu gelegd op 540.000 vluchten vanwege de veiligheid, maar daar is echt wel een oplossing voor te bedenken. Desnoods door de aanleg van een zesde baan, waarvan de tekeningen en plannen al jaren klaar liggen. Wie de enorme groei van alleen al de bedrijventerreinen rond de luchthaven ziet, weet dat een verplaatsing naar zee niet meer reëel is. Schiphol is een succesverhaal en doen alsof je dat succes kunt beteugelen door er om de zoveel jaar een maximumgrens op te leggen, is onzinnig. Dat weet Schiphol ook, alleen politici geloven nog in hun waanidee dat ze multinationals, wat Schiphol feitelijk is, kunnen sturen.

Vliegtuigen wachten op hun beurt om te vertrekken vanaf de Aalsmeerbaan (18L) op Schiphol.Beeld ANP

Hinder zal toenemen

Bewoners weten ook dat de lucht­haven niet meer weg te denken is en dat ondanks mooie beloften de hinder zal toenemen. Tegelijk zien we dat mensen massaal een woning in de gemeenten willen kopen of huren, de druk op de woningmarkt is nergens zo groot als juist in deze Schipholregio.

Mijn ideeën voor de toekomst:  

1. Maak ruimte voor de groei van Schiphol. 
2. Investeer in stillere, schonere vliegtuigen en in veiligheid. 
3. Ontwikkel de Schipholregio tot een nieuw Groen Hart van Nederland. 

Dat kan door grote delen te vergroenen door massaal bomen aan te planten en parken aan te leggen, vooral onder de aanvliegroutes van Schiphol. Door enorm te investeren in openbaar vervoer (waarom niet een regio waar je gratis kunt reizen met ov en drastisch asfalt verminderen?) en door met voorrang te investeren in woningen die voldoen aan de duurzaamheidseisen uit het klimaatakkoord. Ook zou je alle niet aan Schiphol gebonden, maar wel vervuilende bedrijvigheid kunnen uitplaatsen of saneren.

Op deze wijze creëer je een grote regio, waar mensen weliswaar last hebben van vliegtuigen, maar waar dat wordt gecompenseerd met een verder heerlijk groen en duurzaam leefklimaat. Want, onderzoeken bewijzen het, mensen wegen plussen en minnen af en kunnen er best mee leven als een groot minpunt wordt gecompenseerd.

Lees ook:

Schiphol mag groeien, maar moet die groei wel verdienen

Schiphol mag na 2020 weer groeien, maar de luchtvaart moet die groei eerst zelf verdienen. Minister Cora van Nieuwenhuizen (infrastructuur en waterstaat) spreekt van een trendbreuk: ‘The sky is niet langer the limit’.

‘Schiphol kan op een gematigde, verantwoorde manier groeien’

Schiphol moet groeien. Dat zegt D66-wethouder Udo Kock. Het lijkt onverenigbaar met het standpunt van de Amsterdamse coalitie dat groei op Schiphol juist onwenselijk is.