Direct naar artikelinhoud
Trump

Net wanneer plastic in de ban wordt gedaan, komt Trump met nieuw campagne hebbedingetje: rietjes

De advertentie voor de rietjes die op Twitter werd verspreid.Beeld Twitter

Na het succes van het rode campagnepetje met de tekst ‘Make America Great Again’, is er onlangs een nieuw gadget verschenen op Trumps campagnewebsite. Een rood plastic rietje met zijn naam erop moet bijdragen aan zijn herverkiezing in 2020 en opent een nieuwe aanval op het progressieve deel van de Verenigde Staten. 

De campagnemanager van Trump, Brad Parscale, bracht de verkoop van de rietjes vorige week vrijdag onder de aandacht met de woorden: ‘making straws great again’. De rietjes zijn te koop voor 15 dollar in pakjes van tien en volgens de campagnewebsite zijn ze herbruikbaar en gemaakt van recyclebaar materiaal. Uiteraard zijn de rietjes in de VS geproduceerd. Parscale liet deze week op Twitter weten dat er al meer dan 140 duizend rietjes zijn verkocht – de opbrengst van ruim 200 duizend dollar gaat de campagnekas in.

De lancering van het nieuwe Trump-hebbedingetje is een reactie op de ban op weggooiplastic. Zo zijn er in grote Amerikaanse steden als Seattle, Los Angeles, Miami en New York verboden op rietjes en ander plastic voor eenmalig gebruik afgekondigd. De Amerikaanse koffiegigant Starbucks wil zelfs al vanaf 2020 plastic rietjes uit hun winkels mijden. 

Plastic rietjes zijn voor veel mensen een symbool van de door de mens veroorzaakte milieuvervuiling. Milieugroepen dragen papieren of herbruikbare roestvrijstalen rietjes aan als alternatief.

Grotere problemen 

De Amerikaanse president is kritisch op het milieubeleid en vindt de jacht op plastic rietjes overdreven. “Ik denk dat we te maken hebben met grotere problemen dan de plastic rietjes”, liet de president op 19 juli weten in een korte reactie. “Waarom hebben we het niet over al die plastic borden en verpakkingen? Die worden veel meer verkocht en van hetzelfde materiaal gemaakt.”

Twitter bericht wordt geladen...

Trumps aanhangers begrijpen de verboden niet en hebben weinig vertrouwen in de vervangende materialen. “Papieren rietjes werken niet”, staat er op de verkooppagina van de campagnewebsite. “Sluit aan bij president Trump en koop vandaag nog jouw recyclebare rietjes.” Papieren rietjes moeten volgens campagnemanager Parscale worden beschouwd als een waarschuwing voor wat progressieven met de Amerikaanse economie doen als ze de macht in handen hebben. “Knijp het uit totdat het niet meer werkt.”

Twitter bericht wordt geladen...