Verlaten Verkeerspark Assen oogt desolaat als een spookdorp
Kinderen spelenderwijs leren hoe ze zich moeten gedragen in het verkeer, dat was ooit de opzet van Verkeerspark Assen. In 2016 sloot het park zijn deuren en sindsdien claimt de natuur het terrein terug.
Miljoenen kinderen hebben in de loop der jaren - al dan niet in schoolverband - een bezoekje gebracht aan Verkeerspark Assen. Het educatieve park liet kinderen kennismaken met de belangrijkste verkeersregels, maar het was ook gewoon een leuk dagje uit.
De basis voor het verkeerspark Assen werd volgens Wikipedia gelegd in 1956, toen een politierechercheur in Duitsland zag hoe kinderen op een schoolplein met enkele krijtstrepen en kartonnen borden vertrouwd werden gemaakt met het, in die tijd snel groeiende, verkeer. Terug in Assen richtte hij een stichting op met een soortgelijk doel, die dankzij schenkingen en donaties aan de slag kon.
In het park in Assen konden kinderen een eigen rijbewijs halen en rijden in (trap)auto’s, een jeep, helikopters en bootjes. Er was een junior-kartbaan, een monorail en een trein. Voor de trapauto’s was er een parcours van ruim een kilometer lang. Ook waren er een ambulance en een ANWB-wagen waar de kinderen zelf in mochten rijden. Bij de verkeerstoren werd iedereen in de gaten gehouden en eventueel gewezen op fouten.
Toen het park in januari 2016 failliet ging was het al enkele jaren gesloten en verkeerde het al in deplorabele staat. Vandalen hadden er huisgehouden en koperdieven hadden de elektrische voorzieningen gesloopt. Op een veiling werd de resterende inboedel verkocht, waarna het park nog verder in verval raakte. Dat blijkt uit onderstaande drone-beelden die al eind vorig jaar zijn gemaakt van het park. Ook in 2015 werden al dronebeelden gemaakt van het destijds al verlaten park.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Verkeerspark veilt overjarige modellen: Wat moet je met een praatpaal?
-
PREMIUM
Deze inkomsten moet je opgeven bij de belastingaangifte: ‘Risico op boetes’
Het is weer zover: sinds 1 maart kun je de aangifte inkomstenbelasting doen over het jaar 2023. Wij helpen je op weg bij je belastingaangifte. Vandaag: welke inkomsten moet je opgeven? -
115
Bellen, vergaderen, gamen: al driekwart weggebruikers gebruikt mobiel achter het stuur
Bellen, vergaderen, fotograferen en zelfs gamen achter het stuur of op de fiets neemt hand over hand toe. Levensgevaarlijk, stellen deskundigen. Inmiddels maakt 75 procent van de verkeersdeelnemers zich er weleens schuldig aan. -
eigen tuin eerst
Met deze vergeten planten kun je ook zonder tuin tuinieren
Niet iedereen beschikt over een grote tuin. Wil je toch met je groene vingers aan de slag, denk dan eens aan deze vergeten plant die ooit zo populair was en veel geschilderd werd in de 17de eeuw. -
PREMIUM
Waarom jouw nieuwe auto geen SUV wordt maar een SDV
Een auto helemaal naar wens upgraden? Binnenkort kan dat. Auto’s worden niet meer standaard geleverd met alle mogelijkheden en functies die er nu vaak wel inzitten. Het voordeel is dat auto’s nog minder snel verouderen. Hoe zit dat precies?
-
PREMIUM
Jongeren zijn ‘bezig om de baas te worden’ op risicolijn: ‘Dat lukt ze langzamerhand nog ook’
Den Haag -
-
-
PREMIUMKEIVERLIEFD OP MIJN AUTO
Een flitsend racemonster? Nee, hoor... Yvonne is gek op haar Suzuki Wagon: ‘Henkie is mijn parel’
Over smaak valt niet te twisten, en over smaak in auto’s al helemaal niet. Want waar de een dol is op oldtimers en de ander gaat voor een flitsend racemonster, is voor Yvonne Hop (35) haar knal-turquoise Suzuki Wagon R+, die ze de naam Henkie gegeven heeft, de perfecte auto.Amersfoort -
oproep
Wil jij fietsen op de nieuwste e-bikes? Geef je op voor onze fietstest
Wij gaan binnenkort weer van start met de jaarlijkse Fietstest en we hopen jou te mogen ontvangen als lid van ons testpanel! Via deze weg krijg je als eerste de mogelijkheid om je aan te melden voor de ADR Fietstest 2024.
-
auto-expert7
Mag je met een open wond autorijden?
-
55
De goedkoopste nieuwe auto van Nederland is puur elektrisch en kost netto 16.000 euro
Een elektrische auto als meest betaalbare model op de Nederlandse automarkt: daar zag het enkele jaren geleden niet naar uit. Toch is het Dacia gelukt om tegelijkertijd met de facelift van de elektrische Spring een flinke prijsverlaging door te voeren. De goedkoopste elektrische auto van Nederland is daarmee - na aftrek van de subsidie voor elektrische auto's - zelfs de goedkoopste auto van Nederland. -
-
PREMIUM
Hoe bang moeten we zijn om ernstig ziek te worden? ‘Een deel van onze gezondheid hebben we zelf in de hand’