100 beschadigingen aan Utrechtse bushokjes in 1 maand | De Utrechtse Internet Courant 100 beschadigingen aan Utrechtse bushokjes in 1 maand | De Utrechtse Internet Courant

100 beschadigingen aan Utrechtse bushokjes in 1 maand

100 beschadigingen aan Utrechtse bushokjes in 1 maand
In de weken van eind mei tot eind juni zijn er zo’n 100 beschadigingen aangebracht aan bushokjes in Utrecht. De aanleiding voor dit grote aantal glasschades is niet bekend. Dit laat de gemeente weten op vragen van het CDA.

In de weken van eind mei tot eind juni zijn er zo’n 100 beschadigingen aangebracht aan bushokjes in Utrecht. De aanleiding voor dit grote aantal glasschades is niet bekend. Dit laat de gemeente weten op vragen van het CDA.

In juni werd al duidelijk dat er veel vernielingen waren aangebracht bij bushokjes in Utrecht. Een kleine rondgang door Overvecht liet 15 hokjes zien met glasschade.

De kapotte bushokjes waren ook opgevallen bij het CDA. De partij vroeg aan de gemeente of het inderdaad klopte dat er zo veel hokjes kapot gingen. Dat blijkt inderdaad te kloppen. In de eerste zes maanden zijn er ongeveer 130 glasschades gemeld, maar daarvan waren er ongeveer 100 tussen eind mei en eind juni.

“De recente concentratie van schades in de genoemde periode is uitzonderlijk en excessief”, aldus de gemeente in een reactie. Waarom precies in die periode zo veel vernielingen zijn aangericht is niet helder.

De beheerder van de hokjes doet altijd aangifte van de vernielingen. In een aantal gevallen zijn er verdachten in beeld. De gemeente heeft met de exploitant afgesproken dat de schade binnen 12 uur na een melding wordt opgeruimd en binnen 48 uur gerepareerd.

Gekoppelde berichten

16 Reacties

Reageren
  1. De echte vlerk

    Soms zijn er aanwijsbare ‘redenen’, zoals destijds met de suit supply-advertenties met zoenende mannen. Ineens bleek de bekrompenheid en xenophobie van een deel van overvecht.

  2. Kadoendra

    Door de opwarming van de aarde wordt het klimaat steeds extremer en daarom vliegen nu ook heel veel ruiten uit veel bushokjes!

  3. Massegast

    @Kadoendra —- Volgens mij klopt je analyse als een bus(hokje)!

  4. Ben Breed

    Het goeie nieuws is dat het aantal vernielingen, maar ook autobranden, autoinbraken, lachgaspatronen overlast enorm daalt in de zomermaanden. u mag zelf reden hoe dat komt

  5. streepje

    De kwaliteit van de huidige ruiten is veel minder (de helft minder dik) dan de oude ruiten van JC Decaux.
    De bevestiging is ook anders,

  6. Marcel

    Simpel op te lossen. Wel is van camera’s gehoord? In plaats van inlichtingen vragen, CDA, gewoon een voorstel doen. Camera aan lantaarnpaal en koppel naar meldkamer.
    Er mogen 80 ? camera’s in de stad. Misschien iets voor CDA om voor te stellen 120?

  7. MCJW

    Stop aub nou eens met dat herstellen. Ruim het glas op en laat het vervolgens gewoon kapot. Scheelt gigantische bakken met geld die alle goedwillenden onder ons via de gemeente belastingen weer allemaal moeten terugbetalen.

  8. w

    en steeds weer hetzelfde breekbare glas terugplaatsen, super logisch

  9. The true Vlerk

    @Marcel: Utrecht mag maar 81(?) cameras door de stad hebben geloof ik; net twee geplaatst op het plein voor de Dirk in Overvecht, dussss

  10. Bernhard

    @Marcel: Ah, camera’s. Doordat er in de binnenstad camera’s hangen is daar ook al jaren geen criminaliteit meer.

  11. Wim Vreeswijk

    Als je het glas in de bushoekjes gewoon vervangt door onbreekbaar doorzichtig plexiglas is er m.i. nooit meer iets aan de hand. Misschien kunnen de raadsleden of het gemeentelijk vervoersbedrijf hier eens serieus over gaan nadenken en offertes gaan aanvragen bij de herstellers ?

  12. Wilma

    MCJW ..Helemaal mee eens !!

  13. Sander

    @wim een goede aansteker doet wonderen met dat plexiglas

  14. Marcel

    @Wim V
    Glas is breekbaar. Gelaagd glas breekt in barsten. Maar blijft wel zitten. Is geen oplossing dus. Camera’s wel!!

  15. WMJ

    Hoe ligt de verhouding gebroken ruiten met de vorige bushokjes van JC Decaux en de huidige? De bushokjes van Decaux zagen er wel veel sterker uit, maar ik weet niet of dat ook zo is.

  16. Koel Hoofd

    Als het glas onder spanning wordt gemonteerd is er maar heel weinig nodig om het te laten versplinteren. Daarom krijgen monteurs in landen waar typhoon-proof moet worden gebouwd (bijv. Hong Kong) speciaal instructie voor ruitmontage. Gehard glas is veilig (verbrokkeld wel maar versplintert niet) maar ook duur, misschien is er hier bespaard door dunner glas te nemen onder het motto van “duurzaamheid” waar de gemeente Utrecht zo op kickt? Echter, dunner gehard glas is ook weer kwetsbaarder bij verkeerde montage, dan is een belabberde landing van een vette stadsduif te veel. We hebben genoeg van die luchtratten in de stad en ze komen ook overal….

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).