Geen cent te verdienen aan elektrische auto voor autobedrijf
De opmars van de elektrische auto lijkt niet meer te stuiten. Autobedrijven breken zich het hoofd over de vraag waaraan ze in de toekomst nog kunnen verdienen, want elektrische auto’s zijn nagenoeg onderhoudsvrij. ‘Over tien jaar bestaan de autoboulevards niet meer.’
,,Een grote beurt aan een elektrische auto? Banden controleren, remmen schoonmaken, uitlijnen, de airco controleren en het interieurfilter vervangen en dan door de wasstraat. Nog geen kwart van het onderhoud dat een benzineauto nodig heeft. Je kunt erop wachten met een kop koffie.’’ Garagehouder André Renses van vakgarage Renses in Alkmaar is de derde generatie die het inmiddels 80 jaar oude autobedrijf runt. Hij heeft het roer drastisch omgegooid nu de impact van elektrische auto steeds duidelijker wordt.
80.000 km-beurt
Een Tesla bijvoorbeeld heeft maar om de 80.000 kilometer een ‘beurt’ nodig. En het bestverkopende elektrische automerk van Nederland doet niet aan showrooms in iedere stad. Kopen gaat via internet. ,,Alle automerken zullen aan die Tesla-methode moeten’’, zegt Renses. ,,Over tien jaar zullen de grote landelijke dealers nog showrooms hebben, waarvan ze er steeds meer sluiten om het hoofd boven water te houden. Maar die kleine zelfstandige dealer? Geen idee waar hij zijn boterham mee kan verdienen. Over tien jaar is de autoboulevard zoals we die nu kennen verdwenen.’’
Wie nu niks doet, komt over een paar jaar in de problemen, waarschuwt ook brancheorganisatie Bovag. In december was 30 procent van alle nieuwe auto's een elektrische. Afgelopen maand was de Tesla 3 de bestverkochte auto van Nederland. Weliswaar zijn die verkooppieken sterk gedreven door de zakelijke leaserijders die naar de goedkoopste auto’s speuren, maar de trend is onmiskenbaar.
Oplawaai
Brancheorganisatie Bovag denkt dat in 2025 al 25 procent van de nieuwe auto’s elektrisch zal zijn. Weer vijf jaar later zelfs 75 procent. In 2030 zullen er in het Bovag-scenario 1,5 miljoen elektrische auto’s in Nederland zijn. Vooral autobedrijven die zich bezighouden met verkoop en onderhoud van auto’s tot 6 jaar zullen daardoor een oplawaai van jewelste krijgen.
Bovag voorziet voor die bedrijven komend decennium een omzetdaling van 31 procent. Er is domweg nauwelijks onderhoud aan elektrische auto's. Er gaat geen druppel olie in, het aantal bewegende delen is wel een factor 100 lager, geen koelvloeistof, geen bougies, de remmen slijten nauwelijks, geen distributieriemen, niets van dat alles. Alleen de banden slijten sneller vanwege de zware accu’s en het forse vermogen van de elektrische auto’s. Daar valt nog iets te verdienen.
Bovag-woordvoerder Tom Huyskens wil geen paniek zaaien. ,,In 2030 zijn er nog steeds 7,5 miljoen auto’s op benzine en diesel die onderhoud nodig hebben.’’ De brancheorganisatie is begonnen met een roadshow langs autobedrijven om uit te leggen wat er verandert en wat de elektrische revolutie betekent voor de bedrijven. Hij verwacht dat de automerken steeds minder verkooppunten zullen krijgen. ,,Van de tweeduizend merkdealers verdwijnen er ieder jaar tientallen en dat gaat nog wel even door.’’
Klimaatakkoord
Wat moet de monteur gaan doen die goed is met versnellingsbakken? Wij hebben IT’ers nodig
Autobedrijven zullen ook gaan zoeken naar alternatieve verdienmodellen, want in de garage wordt het niet meer verdiend. Een gemiddelde automobilist besteedt nu zo’n 520 euro per jaar aan onderhoud. De incidentele onderhoudsbeurt van een elektrische auto is niet duurder dan 165 tot 300 euro. Renses: ,,Wij willen en kunnen niet meer alleen afhankelijk zijn van autoverkoop en -onderhoud’’, zegt Renses. Hij verkoopt ook elektrische motoren, begint met elektrische fietsen, heeft snellaadpalen bij zijn bedrijf geplaatst en begint ook met de verkoop van zonnepanelen en warmtepompen. ,,Het Klimaatakkoord is ons businessplan. We hebben het helemaal doorgenomen met het management. Er staat bijvoorbeeld in dat het verduurzamen op wijkniveau plaats moet vinden. Maar hoe? Wie gaat dat regelen. Dat staat er niet bij. Daar gaan wij ons op storten. En we gaan proberen om ons concept landelijk te verkopen want ik vind het heel raar dat niet veel meer autobedrijven hetzelfde doen als wij.’’
Renses bedrijf krijgt een nieuwe naam: Circulus. Het nieuwe pand heeft een groene wand van planten, een warmtepomp en de zonnepanelen zijn besteld. ,,We worden CO2-negatief met ons bedrijf.’’
Definitief afscheid van de oude auto heeft Renses nog niet genomen. Officieel is hij nog Subaru-dealer. ,,Helemaal stoppen vonden we een beetje eng. Ik heb een bedrijf met 25 personeelsleden voor wie je verantwoordelijk bent. Ik zou graag idealist zijn, maar daar heb ik het geld niet voor.’’
Renses verkoopt nu vooral elektrische en hybride-auto’s die hij door heel Europa en in de VS koopt. Hij verdient erop door de verschillen in belasting in de verschillende landen.
In de garage wordt bij een benzine-auto de olie ververst. De monteur smeert de afdichtring van het oliefilter in en schroeft het vast. Renses: ,,Dat is ook een probleem waar we aan moeten werken. Wat moet de monteur gaan doen die hier al decennia werkt en heel goed is in het reviseren van versnellingsbakken? Wij hebben behoefte aan IT-experts en softwareprogrammeurs.’’
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMGeldflaters
Tom wilde geen varken in soep: ‘Meisje haalde schouders op en zei dat we zelf besteld hadden’
-
PREMIUM51
Hoe gezond zijn melkvervangers zoals havermelk: ‘Bevatten geen cholesterol, maar ze verschillen veel’
‘Melk is goed voor elk’ was jarenlang een bekend gezegde. Klopt dat nog? Want melkvervangers zijn enorm populair en beter voor het milieu. Maar zijn ze ook even gezond als koemelk? Een rondje langs de melkvelden. ,,Het eten van zo’n 400 gram zuivelproducten verlaagt het risico op darmkanker met 15 procent.” -
PREMIUM
Terug naar 130 km/uur: wat kost het de automobilist en de schatkist, en hoe zit het met de stikstof?
Wat PVV, VVD, NSC en BBB betreft razen automobilisten straks weer de hele dag met 130 km/uur over de snelweg. Maar wat betekent dat voor de verkeersveiligheid en scheelt het veel reistijd? Hoeveel belastinggeld gaat het kosten? Acht vragen. -
In Zweden kun je geld verdienen door foutparkeerders aan te geven via een app
Inwoners van de Zweedse stad Uppsala kunnen geld verdienen door hun stadsgenoten aan te geven die illegaal geparkeerd staan. Door het intypen van het kenteken van de overtreder op hun telefoon kunnen de Zweden een aardig zakcentje bijverdienen. -
‘Betaalbare’ Bugatti die als olifantentaxi diende over drie dagen onder de hamer
Een Bugatti die ooit nieuw werd aangeschaft door een Franse circusdirecteur, wordt binnenkort geveild op een Amerikaanse veilingsite. De zeldzame auto heeft niet alleen veel liefde nodig, maar ook een compleet interieur. Daar is de prijs dan ook naar.
-
met video's
Omwonenden schrikken wakker van brandalarm: meerdere auto’s gaan in vlammen op in Den Haag en Zoetermeer
Den Haag, Zoetermeer -
-
-
PREMIUM
Verbreden van snelwegen zorgt nauwelijks voor minder files en is niet per se milieuvriendelijker
Het wordt steeds drukker op de Nederlandse wegen en elk jaar komen er meer en meer kilometers aan snelweg bij. Maar zorgt dat ook echt voor minder files? En hoe zit het met de uitstoot? Volgens Bert van Wee, hoogleraar transportbeleid van de TU Delft, werkt het zeker niet overal. ,,Je hoort mij niet zeggen dat een wegverbreding nooit zin heeft, maar het moet op slimme plekken gebeuren.”Den Haag -
PREMIUM
Er zijn drie belangrijke symptomen voor hartfalen: ‘Altijd sokrand in je benen hoort niet’
Elke dag overlijden er 22 mensen aan hartfalen. Wat hartfalen precies is, weet maar één op de vijf mensen. Daarom is het deze week De Nationale Hartfalen Week. Cardiologen Steven Chamuleau en Jozine ter Maaten geven antwoord op zeven vragen over hartfalen. ,,Als je als 50-jarige een trap op loopt en het benauwd hebt, dan is dat gek.’’
-
Zo ontdek je de ware kilometerstand van een auto
-
Update
Zelfgebouwde zonneauto van WK-deelnemer Tom Salden uit Nieuwveen vandaag onthuld
De gloednieuwe zonneauto waar Nieuwvener Tom Salden het WK in zal rijden, de NunaX, is vandaag gepresenteerd. -
-
Den Haag kondigt nieuwe subsidie aan: 3500 euro voor sloop van oude bestelauto’s
Den Haag