Ads Top

Inzet energieleveranciers voor energiebesparing consument heeft positief effect

De inzet van energieleveranciers om consumenten aan te sporen tot energiebesparend gedrag werpt vruchten af. Gerichte informatie en aanbiedingen van de leverancier droegen bij aan een forse groei van het aantal applicaties waarmee consumenten inzicht krijgen in hun verbruik. Eind 2018 maakten ruim 2,1 miljoen huishoudens gebruik van een zogeheten energieverbruiksmanager. Goed voor een geschatte besparing 3,5 PJ. 

Dit blijkt uit de monitoringsrapportage 2018 van het zogeheten convenant ‘10PJ Gebouwde omgeving’, die minister Wiebes van Economische Zaken en Klimaat op 11 juli naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. Energieleveranciers, netbeheerders en bedrijven voor besparingsproducten en -diensten maakten in 2017 afspraken met het kabinet over energiebesparingen bij huishoudens en kleinzakelijke vebruikers. Onderzoeksbureau ECN heeft doorgerekend dat deze afspraken 10PJ energiebesparing bijdragen aan de doelstellingen voor 2020 uit het Energieakkoord van 2013.

Meer inzicht in verbruik = meer inzicht in besparing
Een belangrijke veronderstelling onder de besparingsdoelen is dat meer inzicht in het eigen energieverbruik consumenten direct aanzet tot energiebesparing, omdat het zich direct vertaalt in een lagere energierekening. Een groot potentieel voor energiebesparing zit in het gebruik van een slimme meter in combinatie met een energieverbruiksmanager. Dit zijn allerlei gratis en betaalde applicaties en diensten om meer inzicht in het eigen energieverbruik te krijgen, waaronder apps, inhome displays, of de online omgeving van de eigen energieleverancier. Marktpartijen doen consumenten met een slimme meter daarom een gericht aanbod voor deze verschillende vormen van energieverbruiksmanagers.

Energieleveranciers hebben ook ingezet op betere informatie voor de consument. Vooral over het aanbod aan beschikbare energieverbruikmanagers en het bijbehorende besparingspotentieel. Zo nam Energie-Nederland het initiatief voor een gezamenlijke online campagne rond www.energieverbruiksmanagers.nl. Op deze vergelijkingssite, een initiatief van Milieu Centraal, in samenwerking met Netbeheer Nederland en Energie-Nederland, staan alle energieverbruiksmanagers vermeld. Al eerder nam Energie-Nederland het initiatief voor een gezamenlijke make-over, waardoor de website nu gebruiksvriendelijker en toegankelijker is.

De gezamenlijke social mediacampagne begin dit jaar resulteerde in grotere bekendheid van de website. Zo verdubbelde het aantal bezoekers aan energieverbruiksmanagers.nl in de campagnemaand van gemiddeld 25 tot 30 duizend bezoekers, naar 55.000 bezoekers per maand. In 80 procent van de gevallen betrof het nieuwe bezoekers. Ook bleken bezoekers meer door te klikken naar de informatie, productvergelijkingen en besparingstips.

De inspanningen resulteerden eind 2018 in een sterke stijging van het aantal inzicht- en verbruiksdiensten, tot een totaal van 2,1 miljoen huishoudens dat gebruikmaakt van een of meerdere applicaties. Dit is ruim boven de doelstelling van 750.000 en goed voor een geschatte besparing van 3,5 PJ.

Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.