De Mercedes haalde een 10 in de zogeheten Clean Air Index, waarin schadelijke uitlaatgassen worden gemeten. Elektrische voertuigen krijgen dankzij hun gebrek aan uitstoot automatisch de maximale score.
De Energy Efficiency-score van de Mercedes in de Green NCAP, de naam van het overkoepelende programma, blijft nog wel achter bij die van elektrische voertuigen. Daardoor haalt de auto geen 5 maar 3 sterren. Voor een eerlijk vergelijk wordt het brandstofverbruik omgerekend naar kWh.
De BMW i3, Hyundai Ionic en Nissan Leaf zijn volgens Green NCAP de meest groene voertuigen. De Volkswagen Up en Opel Corsa met 1,0-liter benzinemotor komen daar dankzij een lage uitstoot en gunstig brandstofverbruik het dichtstbij in de buurt.
De Mercedes-Benz C220d scoort weliswaar een 10 op de Clean Air Index, maar slechts een 5,3 op de Energy Efficiency Index. Ook de Renault Scénic Blue dCi 150 haalt met een 8,6 op de Clean Air Index een erg groene score.
De organisatoren, een samenwerkingsverband tussen Europese consumentenorganisaties, brancheverenigingen, universiteiten en overheden, gaan nog niet uit van het zogeheten 'bron tot wiel'-principe. Daarbij wordt bijvoorbeeld ook gekeken naar de milieubelasting van het productieproces. Op termijn moet dat wel worden meegewogen, zeggen ze in een persbericht.