NS wil boven spoor Utrecht, Den Haag en Sloterdijk bouwen en met opbrengst stations opknappen
NS wil duizenden woningen boven het spoor rond Utrecht CS, Den Haag CS en Amsterdam Sloterdijk realiseren. De opbrengst wordt gebruikt om de stations en stationsgebieden in deze steden te moderniseren. Dat maken NS en ProRail vandaag en donderdag bekend.
Dit voorjaar werd het idee geopperd om eens te kijken naar de mogelijkheden van bouwen boven het spoor. Deze week krijgt dat idee serieuze vorm. Woensdag sluiten de gemeente Utrecht, het Rijksvastgoedbedrijf, ProRail en NS namelijk een intentieovereenkomst om te onderzoeken of het spoor boven Utrecht Centraal bebouwd kan worden met woningen en kantoren. Dat doen ze in aanwezigheid van staatssecretaris Knops (Binnenlandse Zaken). Volgens NS biedt de rails boven en bij Utrecht Centraal liefst 91.000 vierkante meter potentiële bouwgrond. Dat is evenveel als 15 tot 18 voetbalvelden. Ook het terrein Moreelse Tuinen, direct naast het spoor bij Utrecht CS, biedt veel ruimte.
Donderdag ondertekenen NS en ProRail in Amsterdam een soortgelijk convenant met de gemeente en met de Vervoerregio Amsterdam. Doel is om kantoren en woningen boven het spoor bij station Sloterdijk te realiseren. Naast Utrecht en Amsterdam Sloterdijk kijkt NS nadrukkelijk of de sporen bij Den Haag Centraal ook kunnen worden bebouwd. Ook hier zijn namelijk voetbalvelden aan grond beschikbaar.
Sloterdijk moet opgeknapt
Het geld dat NS, ProRail en gemeente met de woningbouw verdienen, willen ze aanwenden om stations en stationsgebieden in bovengenoemde steden verder te moderniseren. Zo moet Amsterdam Sloterdijk bijvoorbeeld dringend worden opgeknapt. Waar de meeste grote treinstations in het afgelopen decennium totaal vernieuwd zijn, is het uit 1983 stammende Sloterdijk zwaar verouderd. Naar verwachting zal het aantal reizigers bovendien fors toenemen nu Amsterdam er in het nabijgelegen havengebied 40.000 tot 70.000 woningen wil bijbouwen.
NS spreekt van een unieke constructie, waardoor het niet langer puur afhankelijk is van het kabinet voor financiering. ,,Door boven de sporen van Amsterdam Sloterdijk te bouwen, kun je niet alleen een mooie stadswijk bouwen, maar een deel van de opbrengsten kan ook voor de vernieuwing van het station worden gebruikt,” vertelt woordvoerder Erik Kroeze. Bouwen boven de sporen, is bouwen op de best bereikbare plek, stelt hij. ,,Voor die woningen en kantoren heb je geen nieuwe ov-verbindingen nodig, want die liggen er al. Hiermee los je dus meteen een bereikbaarheidsprobleem op.”
Bebouwing in veel Europese steden normaal
De spoorwegen verwierven in 1995 - railbeheer en NS werden toen gesplitst - het exclusieve recht om boven het spoor te bouwen. Lange tijd was die mogelijkheid weinig waard, want bouwen boven stations is duur en daardoor onrendabel. Met de alsmaar stijgende huizenprijzen is dat veranderd, zeker in de stadscentra van Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht. In veel andere Europese steden, zoals Londen en Parijs, is bebouwing boven het spoor al compleet normaal.
Als NS inderdaad gaat bouwen, moet ProRail daar als mede-eigenaar van de stations en het spoor een vergunning voor afgeven. De spoorbeheerder stelt zich als ondertekenaar van bovengenoemde overeenkomsten constructief op. Tegelijk waarschuwt ProRail voor de risico's. Langsrijdende treinen zorgen voor fikse trillingen en geluidshinder, nieuwe woningen en kantoren moeten daartegen worden beschermd. Dat kan onder meer door zogenaamde geveerde funderingspalen te gebruiken. Ook dienen er minimumnormen te komen voor het plaatsen van de fundering: hoever van de rails mogen die de grond in?
Door boven het spoor te bouwen kun je een nieuwe stadswijk realiseren en de opbrengst voor stationsvernieuwing gebruiken
Treintrillingshinder
Nu al wonen 300.000 mensen in Nederland binnen driehonderd meter van het spoor. ,,Dat worden er de komende decennia ongetwijfeld veel meer”, verwacht ProRail. De afgelopen vijf jaar verstuurde de beheerder brieven aan honderd gemeenten om te zeggen dat zij maatregelen moeten nemen om nieuwe woningen en kantoren tegen trillingen te beschermen. Veel gemeenten sloegen die waarschuwing in de wind.
Om die reden pleit de spoorbeheerder nu voor wettelijke maatregelen tegen ‘treintrillingshinder’. Momenteel bereidt staatssecretaris Van Veldhoven (Infrastructuur) wetgeving voor. ,,Met die afspraken in de hand kunnen we bouwen rondom het Nederlandse spoor samen tot een succes maken.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
eigen tuin eerst
Met deze vergeten planten kun je ook zonder tuin tuinieren
-
Wederom Russische propaganda op BabyTV, Ziggo zet kinderzender voorlopig op zwart
Televisieprovider Ziggo zet BabyTV ‘tot nader order’ op zwart nadat woensdag voor de tweede keer in korte tijd Russische propaganda was verschenen op de kinderzender. -
Update
Vader (52) doodgestoken in woning Eindhoven, 18-jarige dochter verdachte
In Eindhoven is dinsdagmiddag een 52-jarige man overleden bij een steekpartij in zijn woning. De politie heeft zijn 18-jarige dochter als verdachte aangehouden. Omwonenden reageren geschokt.Eindhoven -
met video
Amalia diep door de knieën voor Spaans koningspaar bij slotonderdeel staatsbezoek
Prinses Amalia maakte twee onvervalste reverences voor de Spaanse koning Felipe en koningin Letizia bij het afsluitende onderdeel van hun staatsbezoek aan Nederland. Aan het einde van het eerste staatsbezoek waarbij Amalia (20) een rol had, maakte ze kniebuigingen voor het Spaanse koningspaar, dat hoger in rang staat dan zij. Over die eerste rol bij een staatsbezoek zei de prinses ‘ontzettend genoten’ te hebben. ,,Erg dierbaar om dit met m’n ouders te kunnen doen.’’Amsterdam -
Huurprijzen vrije sector blijven stijgen door daling aanbod: ruim kwart minder woningen dan vorig jaar
De gemiddelde huurprijs van een woning in de vrije sector is in het eerste kwartaal van 2024 verder gestegen, meldt het woningplatform Pararius. De prijsstijging wordt volgens het platform veroorzaakt door de sterke vraag naar huurwoningen, terwijl het aanbod steeds schaarser wordt omdat steeds meer huurwoningen in de verkoop gaan.
-
PREMIUMtaghi's schaduw
Vijf liquidaties vlak vóór Marengo: ‘Er rijdt een liquidatieploeg voor mijn deur!’
-
-
-
Met video
Yesilgöz gepikeerd over ‘ongepaste tweet’ van Wilders: ‘Vermoeiend om iedere dag op ophef te moeten reageren’
Dilan Yesilgöz reageerde donderdag gepikeerd op een post van Geert Wilders op X, waarin de PVV-leider staatssecretaris Eric van der Burg een ‘eng mannetje’ noemde die ‘moet opkrassen’. ,,Ik vind het een ongepaste tweet”, zei de VVD-leider. Maar Wilders blijft bij zijn bericht: ,,Wat anderen ervan vinden, zal me een worst zijn.” -
239
Elektrisch rijden opeens minder populair, veel te duur en te veel gedoe
De interesse om elektrisch te gaan rijden daalt. Het gros van de Nederlanders vindt de hoge prijs van de stekkerauto’s onoverkomelijk en opladen op straat is maar gedoe.
-
18
Reacties op slechter onderwijs: ‘Ouders, aan de slag en leerkrachten, doe uw best om Den Haag wakker te schudden’
-
PREMIUM
Deze inkomsten moet je opgeven bij de belastingaangifte: ‘Risico op boetes’
Het is weer zover: sinds 1 maart kun je de aangifte inkomstenbelasting doen over het jaar 2023. Wij helpen je op weg bij je belastingaangifte. Vandaag: welke inkomsten moet je opgeven? -
-
PREMIUM38
Lieve Debby: ‘Ik wil geen seksloos leven, ik ben bang dat ik het ergens anders moet zoeken’