Start van hoofdcontent

Stad

nl

Tranen bij restauranteigenaar door bouwput: 'Ik heb helemaal niks meer'

9 juli 2019, 18.18 uur · Aangepast 10 juli 2019, 13.14 uur

De stem van Filippo breekt, de tranen komen. Sinds vrijdag is door werkzaamheden op de Nieuwezijds Voorburgwal zijn restaurant La Tosca nauwelijks meer bereikbaar. 'Alles is kapot gemaakt. Ik heb helemaal geen omzet, helemaal niks, alleen maar kosten.'

En de mensen die wel komen, worden gek van de herrie. Hij laat het bonnetje van de dagomzet van gisteren zien. Die was welgeteld achttien euro. Vandaag zal de omzet niet veel hoger uitvallen. 'Ik ben gevangen door de werkzaamheden.'

Telegraaf-gebouw
In de straat wordt gewerkt aan het voormalige Telegraaf-gebouw, waar vroeger de drukkerij en redactiekantoren in waren gevestigd. Het pand krijgt een enorme opknapbeurt en zal de nieuwe uitvalsbasis van Guerilla Games worden. 

AT5

Sinds afgelopen vrijdag zijn de werkzaamheden uitgebreid om een warmte-koudepomp aan te brengen en is ook de weg deels afgesloten, precies voor de deur van La Tosca. Dat heeft desastreuze gevolgen voor zijn zaak, vertelt hij. 'Het is erg verschrikkelijk. Ik krijg de tranen in mijn ogen.'

Vertrekken
Van klandizie is nauwelijks meer te spreken. 'Mensen die toch komen, vertrekken meteen omdat ze niet in de herrie en in het stof willen zitten. Ik heb net twee klanten gehad, ze zijn gelijk weggegaan. Ze hebben de thee en de cola laten staan. Ook het bestelde eten wilden ze niet meer.'

Lees ook: Ondernemers centrum vrezen omzetverlies door renovatie negen bruggen

Filippo heeft een advocaat ingeschakeld die namens hem een schadevergoeding gaat eisen. 'Deze manier van doen is geen stijl", zegt juridisch adviseur Robert van den Hoven van Genderen. 'Aan dit soort beleid gaat Amsterdam kapot. Geen overleg plegen en ook geen maatregelen nemen tegen dit soort overlast, kan niet.'

Deuren dicht
Filippo heeft besloten vanaf morgen de deuren voor zo'n twee maanden te sluiten. Als de werkzaamheden over zijn, op 6 september, wil hij weer opengaan.

Lees ook: Klanten weggejaagd door werkzaamheden: 'Omzet met vijftig procent gekelderd'

Stadsdeel Centrum zegt dat dit een kwestie is tussen de ondernemer en de uitvoerder. Opdrachtgever Kroonenberg Groep zegt te zijn geschrokken van de beelden. Volgens het bedrijf is dit niet de gebruikelijke werkwijze. 'We willen graag met Filippo in contact komen om naar oplossingen te kijken.'

Visboer
Begin vorige maand kwam ook de visboer op Delflandplein in de problemen. Door werkzaamheden wisten klanten zijn kraam niet meer te vinden. Het MKB Amsterdam nam het toen op voor visboer Renger Debens. Een compensatieregeling van de gemeente zou te laag zijn en ook zou het te lang duren voordat bedragen worden uitgekeerd.