Deel dit artikel
-

Newzoo: VS halen China in met games

China verliest zijn leidende positie in de markt voor games. Eind dit jaar hebben de VS China weer ingehaald als grootste markt met een geschatte omzet van 39,6 miljard dollar. Dat is althans de schatting van het Nederlandse Newzoo.

De inhaalslag van de VS is deels toe te schrijven (pdf) aan goede verkopen van spelcomputers als XBox, PlayStation en Nintendo. Wereldwijd groeit deze markt met 13,4 procent. Ook is Facebook een belangrijke gamehub geworden nu het platform is opengesteld voor externe ontwikkelaars. De 7000 titels waren goed voor 30 miljard gamesessies.

Daarnaast heeft China duidelijk te lijden gehad onder een negen maanden lange bevriezing van gamelicenties, waardoor er geen nieuwe titels uitkwamen. Het goedkeuringsproces is onlangs uitgebreid naar HTML5 games. Er wordt vooral gekeken naar elementen die verslaving in de hand werken. Poker- en Mahjong-games zijn inmiddels verboden.

Niettemin blijft het Chinese Tencent (moederbedrijf van WeChat) de grootste game-uitgever wereldwijd, met 19,7 miljard dollar omzet. Verder signaleert Newzoo dat minigames in WeChat gretig aftrek vinden.

Mobiele games blijven de markt domineren en pc- en spelcomputergames passeren.

De snelst groeiende gamemarkt is overigens niet de VS, maar Latijns Amerika, goed voor 10 procent jaarlijkse groei.

Foto Shutterstock

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond