Het kabinet trekt de komende vier jaar honderd miljoen euro uit om tweedehands stekkerauto's aantrekkelijker te maken voor mensen met een kleinere portemonnee. Dat staat in het klimaatakkoord dat morgen wordt gepresenteerd door het kabinet, zeggen bronnen tegen RTL Z.
Nu zijn stekkerauto's, en vooral de volledig elektrische auto's, vrijwel alleen aantrekkelijk voor zakelijke rijders, weet het kabinet. Die rijden deze auto's vaak een jaar of vijf met enorme belastingvoordelen.
Na die vijf jaar verdwijnen veel van deze de auto's naar het buitenland, omdat ze voor Nederlandse particulieren nog te duur zijn.
1500 euro per auto
Dat moet de komende jaren veranderen, vindt het kabinet. Met de 100 miljoen denkt het kabinet 80.000 particulieren over te halen een stekkerauto te kopen in plaats van een diesel of benzineauto. Per auto is maximaal 1500 euro aan 'subsidies' mogelijk, die de consument op drie verschillende manier kan gebruiken.
Dit zijn de opties:
- Een aanschafsubsidie,
- Een tegemoetkoming in de kosten voor het plaatsen van een laadpaal,
- Of laadtegoed waardoor een koper van een elektrische auto 1 jaar gratis kan rijden.
Gemiddeld 10.000 euro voor een tweedehands
Nederlanders geven aan een tweedehands auto gemiddeld 10.000 euro uit, blijkt uit cijfers van de BOVAG. Daarvoor kun je op dit ogenblik nauwelijks een fatsoenlijke volledig elektrische gezinsauto kopen, leert een website als Gaspedaal, dat het aanbod van tweedehands auto's van meerdere autoverkoopwebsites combineert.