DE WERELD NU

Het trieste lot der ex-moslims

ex-moslims

Er zijn weinig groepen die meer tussen wal en schip vallen dan die van de ex-moslims. Zodra zij hun geloof de rug toekeren, doet hun islamitische gemeenschap – familie, vrienden, collega’s – hetzelfde met hen. Als ze zich met hun verhaal aandienen bij niet-moslims, dan komen zij vaak van een koude kermis thuis. Hoon, wantrouwen en onbegrip.

Ex-moslims vinden vooral troost bij elkaar. Dat is nog niet zo makkelijk als het op het eerste gezicht lijkt. Vanwege de risico’s van afvalligheid zijn ex-moslims doorgaans beducht om uit de anonimiteit te treden en zullen ze elkaar derhalve lastig vinden. Zaterdag 15 juni was dan ook een bijzondere dag. In een geheime en zwaarbeveiligde locatie in Gent kwam de Beweging van ex-moslims van België samen.

‘Wie zijn religie verlaat, dood hem!’
De bijeenkomst was mede bedoeld om een nieuw boek over afvalligheid binnen de islam bekendheid te geven. Wie zijn religie verlaat, dood hem!’, zo kopt het boek. Het is een verwijzing naar de snoeiharde islamitische regel dat een afvallige zonder pardon gedood moet worden. De schrijver van het boek is de afvallige Jan Janssen. Dit is niet zijn echte naam. Ex-moslims hebben liever niet dat men weet wie zij zijn.

Naast het obligate deel waarin de legale corpus van de islam wordt uitgelegd, is in het boek een apart hoofdstuk besteed om aan te geven wat de juridische grondslag voor de doodstraf voor afvalligen is. Hij haalt beschikbare en betrouwbare islamitische bronnen aan en weet te overtuigen dat afvalligheid met opzet tot halsmisdaad is verheven.

Wat zeer aanspreekt in het werk is hoe het complexe systeem van de islam eenvoudige interacties heeft met zijn volgelingen. Zo hoeft een gewone moslim niet veel te weten over de theologische verhandelingen. Het is ruim voldoende als hij de profeet Mohammed beschouwt als het ultieme voorbeeld, afvalligheid in eigen omgeving niet tolereert en de angst voor Allah heeft geïnternaliseerd. Dit zijn principes die dan ook bij vrijwel iedere moslim tussen de oren zitten.

Uit die eenvoudige basisprincipes volgen precies de handelingen die het systeem voeden en sterker maken. Door de profeet Mohammed als voorbeeld te zien, wordt zijn historische voorbeeld nageleefd, wat de islam vervolgens helpt groeien. Door afvalligen te straffen, worden andere moslims ontmoedigd om uit de islam te stappen. Door angst voor Allah, met name de martelingen in het graf, zal een moslim sowieso niet snel uit het geloof stappen.

Het boek is een aanrader; netjes gestructureerd, grondig met bewijsvoering en geschreven door iemand die heel goed nagedacht heeft over het geloof waar hij ooit deel van uitmaakte.

Getuigenissen
Er zijn op de dag zelf nog meer ex-moslims die een verhaal te vertellen hebben, zij het niet in boek-vorm. In de zaal zijn twee rijen met stoelen gereserveerd voor ex-moslims. Een aantal van hen legt getuigenis af over hoe zij hun leven als moslim ervaren hebben.

Een blanke man, ergens begin 30, vertelt hoe hij als kind de islam ingerold is. Hij had veel Marokkaanse vrienden en kwam regelmatig bij hen thuis. Na verloop van tijd ging hij meedoen met de rituelen. Toen hij zijn ouders vertelde dat hij moslim wilde worden, stemden zij eenvoudig in. Het proces van bekeren was snel en alles overheersend. Zodra hij volledig was opgenomen, viel hem op hoe sterk de groepsband was en hoe krachtig die zich verzette tegen de buitenwereld. Het ongedaan maken van zijn bekering viel hem niet mee.

Er volgt een dame uit Tsjetsjenië, die gezien heeft hoe Arabieren haar land binnen kwamen en met succes een fundamentalistischer versie van de islam introduceerden. Na haar volgt een Frans-sprekende imam die moskeeën heeft zien overnemen door buitenlandse predikers. De boodschap werd intoleranter en harder. Hij kon zich niet meer vinden in zijn geloof en is zelfs bekeerd tot het christendom toen hij eruit stapte.

De vierde is een man die aangeeft dat hij continu bedreigd wordt: ‘ik ga uw kop afsnijden’, ‘ik ga uw vrouw verkrachten’, ‘ik ga uw huis verbranden’ krijgt hij geregeld  te horen. Hij vertelt hoe hij meermalen naar de politie is gegaan om zijn verhaal te doen. De laatste keer heeft hij een audio-opname gemaakt die hij aan ons laat horen. Op de band is te beluisteren hoe de agent vertelt dat het ‘geen bedreigingen, maar uitlokkingen’ zijn. Op de politie hoeft hij niet te rekenen, hij krijgt nul op rekest.

Als vijfde komt een Frans-sprekende vrouw. Zij kan haar tranen nauwelijks bedwingen. In haar jeugd is ze mishandeld. Zij werd op haar vijfde verplicht om een hoofddoek te dragen. Haar zus, haar grote voorbeeld, was eerder al uit de islam gestapt en zij wilde haar daarin volgen. Toen haar familie hoogte kreeg van haar plannen, wilde haar broer haar uit het raam gooien.

Elk van deze getuigenissen vertelt, met een eigen perspectief, het verhaal van mensen die hun leven lang onder het juk van de islam hebben geleefd. Zelfs nadat ze eruit zijn gestapt, kunnen ze de lange arm van het systeem maar nauwelijks ontlopen.

De politiek
De Beweging van ex-moslims van België heeft een drietal speerpunten opgesteld voor de politiek. Allereerst eisen zij dat dreigementen aan het adres van ex-moslims serieus genomen worden en dat de overheid hun veiligheid garandeert. Ten tweede willen ze dat ex-moslims een verandering van omgeving kunnen ondergaan door ze veilige opvang te bieden, ver weg van gelovige moslims. Tenslotte moeten ex-moslims, maar ook andere islam-critici, hun verhaal kunnen blijven doen zonder de dreiging gestraft te worden voor de verzonnen “misdaad’ van islamofobie.

Twee partijen hebben zich de moeite getroost om een vertegenwoordiger te sturen. Als eerste spreekt Sam van Rooy, de gedoodverfde troonopvolger van Filip Dewinter, leider van Vlaams Belang. Zijn partij maakt zich al langer druk over het lot van ex-moslims. Sam windt er geen doekjes om en pleit voor een stopzetting van erkenning van de islam als religie, een volledige immigratiestop uit islamitische landen en het grondig interviewen van mensen die binnenkomen op gedeelde waarden.

Interessant om te noemen is dat Vlaams Belang de omslag heeft gemaakt van een partij die vooral de belangen behartigt van de autochtone arbeider naar een nationalistische partij met ‘selectieve inclusiviteit’. Mensen die oorspronkelijk uit andere landen komen, maar de Belgische waarden delen, worden van harte verwelkomd binnen de partij. Dit is onder andere – en bij uitstek – de groep van ex-moslims waarvoor de partij de deur open zette. In een recent artikel in De Morgen lichtte Van Rooy de positie van Vlaams Belang toe.

Ook Darya Safai, politica van de N-VA en oorspronkelijk afkomstig uit Iran, was aanwezig. In het verleden is de N-VA minder begaan geweest met het lot van ex-moslims, maar Darya bezweert dat N-VA zich daar hard voor gaat maken. Zij houdt een vurig pleidooi tegen de hoofddoek. Zelf ziet zij dit niet als gewoon een kledingstuk, maar als symbool voor een wereld van onderwerping. Darya heeft moeite om te begrijpen waarom progressieven en feministen opkomen voor de islam, een godsdienst die gespeend is van respect voor de mens.

Hamer en aambeeld
Het meest wonderlijke van het niemandsland waar ex-moslims in terecht komen, is de desinteresse en vijandigheid vanuit onze maatschappij. Moslims zijn nu eenmaal de favoriete slachtoffergroep, bij voorkeur zelfs door hen te presenteren als ‘de nieuwe Joden’. Maar wat maakt het gegeven van ex-moslims dan van moslims? Kan een groep zowel slachtoffer zijn als onderdrukker? En waar zijn ze dan slachtoffer van? De casus van de ex-moslims veroorzaakt kortsluiting in het enkelvoudig deugende brein. De wereldbeelden zijn niet te verenigen en uit zelfbescherming wordt iedere poging daartoe angstvallig vermeden. De ex-moslims hebben het nakijken.

Een ieder die uit de islam treedt verdient onze onvoorwaardelijke steun. Vanuit de overheid moet deugdelijke kennis worden verworven over de werking van de islam. Niet het soort werking zoals die bij de iftar-gelegenheden wordt gepresenteerd, maar zoals het in de praktijk echt werkt. Die kennis moet worden gebruikt om ex-moslims te helpen hun leven weer op te pakken. In een vrije samenleving die hen behoedt voor wraakpogingen van hun voormalig geloofsgenoten.


12 reacties

  1. Oet_Grunnen schreef:

    Hans Teeuwen:
    Wat ik het mooiste aan de islam vind is die lichtvoetigheid, dat joi de vivre. En de lol die er van afstraalt…

  2. Erik schreef:

    De doodstraf voor apostasie is regelrecht instrijd met de vrijheid van godsdienst, zolang dit wordt gepreekt en uitgevoerd heeft de islam geen recht op deelname aan de godsdienstvrijheid .

  3. IA schreef:

    Dan moeten we de islam maar opsluiten

  4. Cool Pete schreef:

    Er zijn in de Westerse wereld, vele ex-moslims.
    Ze zullen moeten leren zich te verenigen, en zich te verzetten tegen
    de fundamentalisten en tegen de “leer.
    Nn doe massaal een beroep op Justitie, op media en op politici.

    Wat mij betreft, wordt die gewelddadige islam leer, verboden.

  5. Ravian schreef:

    De Islam is een kwaadaardige ideologie, en wij hebben in het verleden mensen die voor deze ideologie op de vlucht waren politiek asiel verleend.
    En nu wordt deze kwaadaardige ideologie, die al deze ex-moslims met de dood bedreigd, met de fanfare de westerse wereld binnen gehaald.
    Dat is niet enkel verraad ten opzichte van hen die wij in het verleden asiel tegen de Islam verleend hebben, dat is ook verraad van de eigen bevolking.
    De enige acceptabele oplossing voor een ideologie die andersdenkende in het algemeen, en afvalligen in het bijzonder, niet enkel met de dood bedreigt maar dit zelfs in de praktijk brengt, is een zo spoedig mogelijke verwijdering uit onze maatschappij.

  6. BegrensEuropa! schreef:

    Wat wij leren over de islam zijn vaak de vijf zuilen. Die klinken onschuldig genoeg. Beter ware het te beginnen met de drie eisen aan de gelovige: (1) dat hij/zij Mohammed (terreur, genocide) beschouwt als het ultieme voorbeeld; (2) afvalligheid in eigen omgeving actief bestrijdt; en (3) de angst voor Allah en zijn vreselijke martelingen in het hiernamaals heeft geïnternaliseerd. De drie eisen van de ex-moslims aan de overheid zijn derhalve terecht en noodzakelijk: (1) bedreigers actief vervolgen; (2) veiligheid ex-moslims garanderen; (3) islamkritiek normaliseren.

  7. stanislas spada schreef:

    Het boek is een grove belediging naar moslims toe, naar mij, naar moslims die ik ken en die het enkel spijtig vinden dat deze moslims hun geloof verlaten hebben.
    Waarom hebben ze hun geloof verlaten?
    Toch niet omdat Mohammed zou gezegd hebben dat: “Wie zijn geloof verlaat, doodt hem!”
    Wie is er de Wetgever? God of Mohammed?
    Mohammed heeft NIETS in de pap te brokken van de religie die Islam heet.
    Waarom zijn ze dan openlijk afvallig geworden? Zeg dat eens.
    Ex-moslims zouden beter hun mond houden in plaats van op de barricade te gaan staan met een valse naam of boeken uit te geven onder een pseudoniem.
    Want wat is de bedoeling? De Islam slecht te maken?
    Haat te verspreiden over moslims zoals ik?
    Wel ik vind uw initiatief een grote dwaasheid. Het is provocatie.
    Wie provoceert kan wel eens de verkeerde tegenkomen en dat zou kwalijke gevolgen kunnen hebben.
    Maar daarnaast mag u uw mening, hoe dwaas ook, van mij blijven verkondigen. Ik zal ze dom blijven vinden of u het nu eens bent of niet.:)
    Wij hebben in ieder geval geen boodschap aan uw boek.

  8. Ravian schreef:

    @ stanislas spada, 23 juni 2019 om 21:35:

    Dankjewel Stanislas, fijn dat je nog even bevestigd dat de Islam niet in de Westerse wereld thuis hoort.

  9. Ad Rek schreef:

    @ stanislas spada
    Ik ben dit gaan lezen: https://nl.wikipedia.org/wiki/Ridda

    Ik neem je tekst door en reageer per zin of alinea.

    “Het boek is een grove belediging naar moslims toe, naar mij, naar moslims die ik ken en die het enkel spijtig vinden dat deze moslims hun geloof verlaten hebben.”

    Het lijkt mij vooral beschamend voor jou/jullie.

    “Waarom hebben ze hun geloof verlaten?”

    Lees het boek.

    “Toch niet omdat Mohammed zou gezegd hebben dat: “Wie zijn geloof verlaat, doodt hem!”
    Wie is er de Wetgever? God of Mohammed?”

    De Profeet heeft gezegd: “Wie zijn religie verandert, vermoord hem.”‘ (Bukhari 4:52:260) Ja wie is de wetgever. De geleerden zijn het niet eens, de gelovigen zijn het niet eens. Maar de mensen die de islam verlaten hebben, hebben veel last van gelovigen die gesteund worden door teksten zoals deze:
    “Degene die niet in Allah gelooft nadat hij (eerder) geloofde (op hem rust de woede van Allah), behalve degene die (tot ongeloof) wordt gedwongen terwijl zijn hart rust heeft gevonden in het geloof. Maar wie zijn borst openstelt voor het ongeloof, op hen rust de woede van Allah. En voor hen is er een geweldige bestraffing.” Koran 16:106. En verder lees ik: “(…..) Doorgaans moet eerst geprobeerd worden de afvallige terug te brengen tot het geloof.In tegenstelling tot diefstal of ontucht is ridda omkeerbaar, waarvoor dan geen vaste straf gegeven kan worden. Een afvallige dient zijn leven lang geadviseerd te worden terug te keren naar de islam, behalve als deze zich agressief ten opzichte van de islam opstelt. Een moslim zal zich dan eveneens vijandig opstellen tegenover de afvallige, maar zelfs dat is controversieel.”

    Het zal onder de geleerden wel controversieel zijn maar in de praktijk blijkt de afvallige vooral last te hebben van wat je leest in deze laatste twee zinnen.

    “Mohammed heeft NIETS in de pap te brokken van de religie die Islam heet.”

    Goed zo!

    “Waarom zijn ze dan openlijk afvallig geworden? Zeg dat eens.”

    Lees het boek. Maar los daarvan, in dit land is er godsdienstvrijheid, dus om een godsdienst aan te nemen of om er uit te stappen of er geen te hebben. Mohammed heeft inderdaad niets in de pap te brokkelen, in geen enkele religie en zeker niet in de grondwet van dit land. Voor ons niet-mohammedanen lijkt het op een nare manier op de maffia; je kan er wel in maat je kan er niet uit.

    “Ex-moslims zouden beter hun mond houden in plaats van op de barricade te gaan staan met een valse naam of boeken uit te geven onder een pseudoniem.”

    Is stanislas spada je echte naam dan?, en mond houden hoeft niet in dit land, vrijheid van meningsuiting enz.

    “Want wat is de bedoeling? De Islam slecht te maken?” Haat te verspreiden over moslims zoals ik?”

    Dat denk je maar omdat je je schaamt en je gekwetst voelt. Ik voel hierdoor geen haat. Er zullen veel mensen zijn die de islam slecht vinden. Dat is altijd al zo geweest daar draagt dit boek zo goed als niets aan bij. Zoals velen ook andere godsdiensten slecht vinden of de godsdienstlozen slecht vinden. De dwalenden, het brandhout voor de hel enz. enz. Kwestie van wennen in een niet mohammedaans land.

    “Wel ik vind uw initiatief een grote dwaasheid. Het is provocatie.”

    Jij voelt je geprovoceerd lijkt me, dat is wat anders.

    “Wie provoceert kan wel eens de verkeerde tegenkomen en dat zou kwalijke gevolgen kunnen hebben.”

    Dat lijkt me een bedreiging.

    “Maar daarnaast mag u uw mening, hoe dwaas ook, van mij blijven verkondigen. Ik zal ze dom blijven vinden of u het nu eens bent of niet.:) Wij hebben in ieder geval geen boodschap aan uw boek.”

    Nou mooi, prima dus, vrijheid blijheid.

  10. Bernadette de,Wit schreef:

    Ad Rek en Stanislav Spada hebben het niet helemaal begrepen. De Koran is het ongeschapen woord van Alla, aan Mohammed geopenbaard.
    Het is dus niet Mohammed die spreekt over de doodstraf voor afvalligheid, maar Allah. Bovendien us Mohammed als Zegel der Profeten een volmaakt gedragsvoorbeeld voor alle moslims.

  11. Ad Rek schreef:

    @Bernadette de Wit.
    Ja, interessante aanvulling. Niet dat ik het niet wist maar om nu een discussie aan te gaan over allahisme is wat te veel gevraagd als reactie op dit artikel.

  12. Wieweet schreef:

    Ik ben in maart naar Straatsburg gegaan om te pleiten voor ex-moslims in heel Europa. En heb een verzoek ingediend om ex-moslims uit ALLE Europese landen in Straatsburg uit te nodigen. Er komt een omgekeerde sharia in de Verenigde Staten van Europa: een moslim kan niet Westers zijn, tenzij hij 500 verzen uit de Koran specifiek weerlegt. Eventuele taqiyya plegers worden opgespoord door de Sleepwet