RTL Nieuws RTL.nl

Let op, binnenkort verhuist RTL Nieuws naar RTL.nl

Al onze nieuwsberichten en video’s vind je straks op RTL.nl.

Neem alvast een kijkje

Ga naar de inhoud
Tech

YouTube laat je direct make-up uitproberen in AR-reclames

Beeld © Arshia Moorjani

In een samenwerking met MAC Cosmetics gaat YouTube AR-advertenties inzetten. Consumenten kunnen verschillende kleuren lipsticks virtueel uitproberen.

Make-up-liefhebbers opgelet. Grote kans dat als je je favoriete vlogger wil kijken, je de nieuwe advertentie van make-up-merk MAC gaat tegenkomen. En dit keer wil je de advertentie wellicht niet direct skippen.

YouTube stapt namelijk in AR-reclames, zo laat moederbedrijf Google vandaag weten. Om te beginnen met AR Beauty Try-On. Deze technologie activeert de selfiecamera, waarna make-up zoals lipstick en oogschaduw over je eigen hoofd wordt geplakt zoals bij Instagram- en Snapchat-lenses ook gebeurt. Natuurlijk staat er direct een aankooplink bij het geteste product.

YouTube belooft dat de AR-filter bij alle huidskleurtypes werkt. De eerste klant is met MAC Cosmetic. Volgens YouTube activeerde in een test 30 procent van de kijkers de AR-ervaring via de YouTube iOS-app en spendeerden zij gemiddeld 80 seconden aan het uitproberen van de lipstick.

Niet de eerste

Facebook is ook aan het experimenteren met interactieve AR-reclames, zoals het passen van een zonnebril. Een ander voorbeeld is de WannaKicks-app, waarmee je op je telefoon kan zien hoe de sneakers aan je voeten staan.