Ook Vietnam heeft nu een eigen automerk én plannen om naar Europa te komen
In Vietnam is het eerste eigen automerk van het land begonnen met de productie van gezinsauto's. Het nieuwe merk Vinfast is onderdeel van Vingroup, het concern van de rijkste inwoner van het land, Pham Nhat Vuong. Op termijn wil het merk ook naar Europa komen.
Vingroup-directeur, Nguyen Viet Quanghe, heeft trots laten weten dat ,,de eerste Vietnamese auto’s maandag door Vietnamese straten zullen rijden.’’ De premier van het land, Nguyen Xuan Phuc viel hem enthousiast bij en zei dat de natie net als Duitsland en Japan naam kan maken in de auto-industrie. ,,De Vietnamezen kunnen wat de wereld kan’’, aldus de premier.
De vraag naar auto’s en andere motorvoertuigen stijgt enorm in het land van bijna honderd miljoen inwoners. In de eerste maanden van dit jaar werden er meer dan 20 procent meer auto’s verkocht dan in dezelfde periode een jaar geleden.
BMW-modellen
Vinfast heeft vorig jaar een paar modellen gepresenteerd die waren gebaseerd op een model van de BMW. Vinfast is gevestigd vlak ten oosten van de haven Haiphong. Volgens de Vingroup-directeur zijn er al 10.000 Vinfasts besteld en zijn er bovendien orders voor tienduizenden elektrische scooters die Vinfast ook produceert. De eerste auto die Vinfast op de markt brengt is een hatchback met de naam Fadil, die ongeveer 16.000 euro gaat kosten.
Vingroup kondigde twee jaar geleden al aan ruim 3 miljard euro te zullen investeren in de autofabriek, die ook sedans, SUV's en zelfs elektrische motorfietsen moet gaan produceren. Vietnam is een van 's werelds snelst groeiende economieën. Het feit dat Vinfast eind vorig jaar ook al een stand had op de autoshow van Parijs onderstreept dat het merk serieuze plannen heeft om op termijn ook naar Europa te komen. Vinfast mikt aanvankelijk op een productie van 250.000 auto's per jaar, maar wil dat uiterlijk in 2025 hebben opgevoerd naar 500.000 auto's per jaar.
Toch zijn de auto's niet helemaal Vietnamees. De Fadil gebruikt een platform van de Opel Karl Rocks.De sedan en SUV worden gebouwd op de technische bases van BMW AG. De auto's zijn ontworpen door het Italiaanse bedrijf Pininfarina en ze hebben onderdelen van het Oostenrijkse Magna Steyr.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Nu al twee Chinese automerken die naar Europa komen
-
Nieuw automerk Byton onthult plannen voor werelddominantie in Amsterdam
Byton is een compleet nieuw automerk. Met een mix van goedkope Chinese arbeid, Duits ingenieurschap en kennis uit Silicon Valley willen ze een betaalbare ‘iPhone op wielen’ neerzetten, die stapsgewijs de wereld moet veroveren. -
Waarom jouw volgende auto misschien wel uit China komt
China wordt steeds belangrijker als autoland. Niet alleen als afzetmarkt, maar ook als motor voor innovatie. Nog even en Chinese merken verleiden ook de Nederlandse autokoper. -
Dit nieuwe automerk plaatst een tablet in het stuur
Byton, het Chinese automerk dat ook naar Europa komt, wil af van de knoppen op het stuur. De oplossing? Een tablet met daarop alle bedieningselementen. -
29
Europese ‘flitsweek’ maandag van start, zwaartepunt controles later deze week
Automobilisten in heel Europa worden deze week geconfronteerd met een Europese ‘flitsmarathon’. In bijna alle EU-staten lopen automobilisten grote kans om tijdens de actieweek van 15 april te worden geconfronteerd met snelheidscontroles.
-
240
Elektrisch rijden opeens minder populair, veel te duur en te veel gedoe
-
-
-
PREMIUM
Deze inkomsten moet je opgeven bij de belastingaangifte: ‘Risico op boetes’
Het is weer zover: sinds 1 maart kun je de aangifte inkomstenbelasting doen over het jaar 2023. Wij helpen je op weg bij je belastingaangifte. Vandaag: welke inkomsten moet je opgeven? -
PREMIUM
Hoe bang moeten we zijn om ernstig ziek te worden? ‘Een deel van onze gezondheid hebben we zelf in de hand’
Het lijkt wel alsof we steeds zieker worden. Bijna zestig procent van de Nederlanders kampt met een chronische aandoening. Toch is er ook goed nieuws: steeds meer aandoeningen zijn beter te behandelen of zelfs te voorkomen. Daarnaast is er ook veel wat we zelf kunnen doen om het risico op ernstige ziektes te verkleinen. Een huisarts, kankeronderzoeker en immunoloog over hoe reëel het is om angstig te zijn.
-
eigen tuin eerst
Met deze vergeten planten kun je ook zonder tuin tuinieren
-
PREMIUMautotest
Toyota C-HR getest: voordelig in het gebruik
De C-HR is sinds 2016 de smaakmaker van Toyota. Zijn design is veel verrassender en speelser dan pakweg een Toyota Corolla Cross. De nieuwe C-HR blijkt meer een evolutie dan een revolutie. -
-
PREMIUM
Terug naar 130 km/uur: wat kost het de automobilist en de schatkist, en hoe zit het met de stikstof?