Direct naar artikelinhoud

Minister: ‘Stikstofregels brengen groei Schiphol en opening Lelystad Airport in gevaar’

Het net sluit zich steeds strakker rond de kabinetsplannen voor de luchtvaart. De groei van Schiphol na 2020 en de opening van Lelystad Airport april volgend jaar komt volgens luchtvaartminister Cora van Nieuwenhuizen in de problemen door een oordeel van de Raad van State over de regels voor de uitstoot van stikstof. “Ik ben bezorgd.”

Minister: ‘Stikstofregels brengen groei Schiphol en opening Lelystad Airport in gevaar’
Beeld Thierry Schut

De uitspraak van de Raad van State woensdag betekent dat het ministerie moet aantonen dat door groei van Schiphol en opening van Lelystad Airport de stikstofuitstoot in natuurgebieden niet onacceptabel toeneemt. 

Van Nieuwenhuizen bevestigt dat dit een probleem wordt waarvan ze niet weet hoe ze dit gaat oplossen. Ook is niet duidelijk hoe lang dit gaat duren. “Zolang het nog enigszins kan, proberen we alles uit de kast te halen om het te redden,” aldus de minister. “Maar het is niet eenvoudig, want er is weer een nieuwe hobbel bijgekomen. Ik ben wel bezorgd.”

De omstreden groeiplannen lagen al onder vuur doordat de Europese Commissie nog altijd geen oordeel geeft over de kabinetsplannen om ‘onnodig’ vliegverkeer van Schiphol naar Lelystad te dwingen. 

Maar nieuw uitstel voor Schiphol en Lelystad is een bom onder de coalitie. VVD heeft al laten weten onverkort vast te houden aan de opening van Lelystad en groei van Schiphol. Ook CDA ziet tot nu geen redenen daarvan af te wijken. Maar D66 en Christen Unie hebben al laten doorschemeren dat uitstel een optie is.

Formule 1-plannen

De uitspraak betreft de vrijstelling die de overheid zichzelf in 2014 in het Programma Aanpak Stikstof (PAS) gaf voor stikstofuitstoot in natuurgebieden. Milieuorganisaties hadden bezwaar gemaakt tegen de uitbreiding van een aantal veehouderijen in Brabant. Nu het hoogste rechtscollege het hele PAS van tafel veegt, worden ook onder meer de luchtvaart, wegprojecten en wellicht de Formule 1-plannen in Zandvoort getroffen.

Volgens de milieubeweging moeten nu alle rekensommetjes over stikstofuitstoot over, zowel voor Lelystad als voor Schiphol. Belangrijke vliegroutes van Lelystad voeren immers over de Veluwe. Maar ook Schiphol wordt volgens Natuur en Milieufederatie Noord-Holland flink getroffen.

Volgens de organisatie treft de uitspraak nu al de huidige groeigrens op Schiphol van 500.000 vluchten. ‘Dat wordt nu 438.000, het aantal vliegbewegingen in 2014.’ Lelystad kan volgens hen helemaal niet open. ‘Lelystad had helemaal nog geen vrijstelling. Dus daarvoor moet vanaf nul worden gerekend.’

Luchtvaartmaatschappijen hebben al aangegeven dat ze eigenlijk deze maand, maar uiterlijk voor september duidelijkheid moeten hebben over Lelystad, anders kunnen ze hun vliegschema’s voor die luchthaven niet opstellen.