Deel dit artikel
-

Meer dan de helft van de Europeanen overweegt over te stappen naar een online bank

Meer dan de helft van de Europeanen overweegt om in de toekomst hun huidige traditionele bank te verruilen voor een online bank zonder bankkantoor. Dit blijkt uit onderzoek van Mastercard in elf Europese landen, waaronder Nederland.

Hoewel traditionele banken steeds meer digitale producten en diensten aanbieden, is slechts 39 procent van de Europeanen van plan om bij hun huidige bank te blijven. Nederlanders zijn het meest trouw aan hun bank, liefst 58 procent blijft. Millennials tussen de 18 en 29 jaar zijn het minst trouw aan hun bank, bijna tweederde overweegt om van bank te veranderen.

In september wordt het PSD2 Open Banking Initiatief van kracht in Europa. Apps en andere diensten krijgen na persoonlijke goedkeuring dan toegang tot informatie van consumentenrekeningen. Het grootste deel van de Europeanen weet amper wat het inhoudt. Wel staan de meeste ondervraagden open voor de nieuwe digitale diensten.

Al 13 procent gebruikt apps die financiën van verschillende bankrekeningen in een overzicht bijhoudt. En 43 procent wil graag een app gebruiken die op een centrale plek inzicht geeft in het saldo van al hun lopende- en spaarrekeningen. Meer dan een vijfde van de respondenten staat open voor een dienst die helpt om financiën te managen, het uitgavepatronen te analyseren en een voorspelling te maken over toekomstige uitgaven.

Banken worden nog wel gezien als de meest betrouwbare bron voor informatie over het managen van financiën. Slechts een eenderde van de Nederlanders vraagt vrienden of familie om advies. De rest haalt hun informatie uit de media, bij financieel adviseurs of via apps en social media

Het Europese betaallandschap verandert al wel in rap tempo, constateert DNB. Vooral BigTech bedrijven roeren zich op de markt.

In China vervullen techgiganten zoals Tencent en Alibaba inmiddels een sleutelpositie in het mobiele betalingsverkeer. Een gebrek aan een efficiënt en goed toegankelijke betaalmarkt in China leidde ertoe dat de twee BigTechs kans zagen binnen twee decennia vrijwel de hele mobiele betaalmarkt te veroveren. In het kielzog van betaaldiensten bieden de Chinese BigTech bedrijven ook kredieten en verzekeringen aan, waar ze sterke groei laten zien.

BigTech bedrijven hebben uiteenlopende strategieën om actief te worden op de betaalmarkt. Waar sommige voortbouwen op bestaande betaalinfrastructuur en samenwerken met bestaande aanbieders, zetten anderen in op innovatieve betaaldiensten die draaien op een (eigen) nieuw ontwikkelde infrastructuur. Apple Pay, het betaalplatform van Apple, maakt bijvoorbeeld gebruik van bestaande infrastructuur van creditcardmaatschappijen. Facebook daarentegen zet in op het ontwikkelen van GlobalCoin, een op blockchain gebaseerde stablecoin, om internationale betalingen via WhatsApp mogelijk te maken. Vooralsnog bedienen BigTechs overigens nog maar een fractie van de totale waarde aan betalingen in de westerse wereld.

Foto ING

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond