Transporteurs boos over dure Nederlandse tachokaart: ‘In buitenland veel goedkoper’
Transportondernemers zijn boos over de hoge prijzen voor tachograafkaarten in Nederland vergeleken met andere Europese landen. De bedrijven moeten die kaarten daarom kunnen aanschaffen in het buitenland, zo betogen enkele ondernemersverenigingen, zoals Transport en Logistiek Nederland (TLN) en Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV).
De kaart, die de rijtijd en snelheid vastlegt van een bus of vrachtwagen, kost vanaf juni 100 euro. ,,Terwijl ondernemers in Zweden voor precies dezelfde kaart 10 euro betalen”, zegt TLN-directeur Jan Boeve. Ook in andere Europese landen is de kaart veel goedkoper dan hier, vult hij aan. Transportvakblad TTM stelt dat bedrijven nu geen keuze hebben.
Kiwa, de Nederlandse leverancier van de kaarten, rekent volgens TLN woekerprijzen. ,,Ondanks eerdere toezeggingen van de Nederlandse overheid dat ze Kiwa zou dwingen de prijs te verlagen, blijft die elk jaar omhooggaan. Dus zeggen wij: als ze het in het buitenland goedkoper kunnen, laat Nederlandse ondernemers dan gewoon hun tachograafkaarten in het buitenland kopen”, aldus Boeve.
Verplichte kosten
De kaarten, waarop bus- en vrachtwagenchauffeurs hun verplichte rusttijd registreren, zijn in heel Europa hetzelfde, maar bedrijven zijn verplicht ze in Nederland aan te schaffen. ,,Die verplichte kosten zijn voor Nederlandse ondernemers een stuk hoger dan voor buitenlandse bedrijven’’, zegt directeur Machiel van der Kuijl van Evofenedex tegen TTM. Volgens de ondernemersvereniging is een bedrijf met 150 chauffeurs nu 15.000 euro kwijt. In het buitenland zou dat 1.500 euro zijn.
De Nederlandse overheid werkt al jaren aan een nieuw tarievenstelsel voor de KIWA-producten. Invoering van het systeem zou in januari 2017 plaatsvinden, maar die datum werd niet gehaald. In het nieuwe stelsel zit geen ruimte voor veel winst: de prijs moet kostendekkend zijn. Ook zou KIWA volgens de nieuwe regels de winst op de kaarten niet mogen gebruiken om andere verliezen te compenseren. De zogeheten ‘kruissubsidie’.
KIWA geeft zelf op zijn website aan dat er verschil in prijs zit tussen verschillende Europese landen. De kaart is weliswaar verplicht, maar EU-leden mogen zelf de prijs voor de diverse typen bepalen. ,,Het kan dus zijn dat een bestuurders-, bedrijfs- of werkplaatskaart in het ene land duurder is dan in het andere land’’, stelt het certificeringsbedrijf. De prijs van de kaarten in Nederland zou echter niet door KIWA worden bepaald doch worden vastgesteld door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
Eerder dit jaar bleek het voor KIWA lastig om nieuwe kaarten voor de zogenaamde smart tachograaf te leveren. Er werden daarom kaarten ingekocht in Kroatië en Groot-Brittannië, meldde het transportvakblad. Na aanpassing van de landcode, en daarmee de voorkeurstaal, blijken deze kaarten technisch gezien gelijk aan de Nederlandse. Het inkopen van de buitenlandse kaarten doet KIWA met toestemming van de Europese Commissie.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Primera wil eigen keten tabakswinkels opzetten om verkoopverbod in 2030 te omzeilen
-
Hype van flitsbezorging lijkt voorbij: ‘Getir vertrekt uit Nederland’
Flitsbezorger Getir is van plan te vertrekken uit Nederland, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland. Dat meldt de Britse nieuwszender Sky News op basis van bronnen. Volgens Sky kan Getir komende week al die plannen naar buiten brengen. -
PREMIUM51
Hoe gezond zijn melkvervangers zoals havermelk: ‘Bevatten geen cholesterol, maar ze verschillen veel’
‘Melk is goed voor elk’ was jarenlang een bekend gezegde. Klopt dat nog? Want melkvervangers zijn enorm populair en beter voor het milieu. Maar zijn ze ook even gezond als koemelk? Een rondje langs de melkvelden. ,,Het eten van zo’n 400 gram zuivelproducten verlaagt het risico op darmkanker met 15 procent.” -
Onderzoek
Melkveehouders kunnen mest niet kwijt: ‘Lol van het boeren is er voor velen wel af’
De Nederlandse melkveehouderij dreigt te bezwijken onder de mestcrisis. Driekwart van de boeren met melkvee ervaart financiële problemen, vier op de tien slaagt er niet in een afnemer voor hun dierlijke mest te vinden en verscheidene gezinsbedrijven zien geen andere uitweg dan het bijltje erbij neer te gooien. -
Nieuwbouw sociale huurwoningen komt maar niet van de grond
De hoognodige bouw van extra sociale huurwoningen komt nog niet van de grond. Wachtlijsten dreigen alleen maar langer te worden.
-
PREMIUMHoe is het nu met
Zelfs de komst van e-book werd Paagman niet fataal, boekenwinkel blijft groeien: ‘Krijgen veel meer ruimte’
Den Haag -
-
-
PREMIUMGeldflaters
Tom wilde geen varken in soep: ‘Meisje haalde schouders op en zei dat we zelf besteld hadden’
Tom de Wit (35) nam een vriend mee naar een restaurant waar hij niet voor twee maar voor drie maaltijden moest betalen. Iedereen maakt weleens een fout waar kleine of soms grote financiële gevolgen aan kleven. In deze reeks vertellen mensen over hun geldflater. -
Douglas-eigenaar CVC gaat naar aandelenbeurs Amsterdam
Investeringsmaatschappij CVC Capital Partners, eigenaar van onder meer cosmetica- en parfumerieketen Douglas, gaat naar de aandelenbeurs in Amsterdam. Het Europese beleggingsbedrijf heeft hierover een intentieverklaring naar buiten gebracht. De beursgang vindt naar verwachting in de komende weken plaats, afhankelijk van marktomstandigheden.
-
PREMIUM
Er zijn drie belangrijke symptomen voor hartfalen: ‘Altijd sokrand in je benen hoort niet’
-
Altijd groen voor vrachtwagens in konvooi op Veilingroute
Vrachtwagens kunnen in de toekomst lekker doorrijden op de Veilingroute. De provincie Zuid-Holland gaat namelijk de verkeerslichten slim instellen. -
-
Grote controle op inklimmende vluchtelingen in Vlaardingen