‘Welvaartswinst door opening Lelystad Airport valt enorm tegen’
De luchtvaart in het algemeen en de opening van Lelystad Airport leveren veel minder welvaartswinst op dan het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft laten doorrekenen. En ook de banengroei is zeer beperkt.
Dat stellen de Samenwerkende Actiegroepen Tegen Laagvliegen (SATL) uit vijf provincies vast na onafhankelijk onderzoek. Sterker nog: de cijfers waarmee het departement werkt, zijn volgens hen doorspekt met fouten.
Ruim een jaar geleden kwam het ministerie met een ‘verkennende maatschappelijke kosten-batenanalyse’ (MKBA) voor de luchtvaart. Dit rapport bevatte een onderzoek naar vier beleidsalternatieven voor het toenemende aantal vliegbewegingen in Nederland. De actiegroepen vertrouwden de cijfers niet en lieten er een second opinion op los.
Geen schade
Wat blijkt nu, volgens hen: zowel het beperken van de groei van Schiphol als het dichthouden van Lelystad Airport schaadt de Nederlandse economie helemaal niet. Verder zijn onder meer fouten gevonden bij het berekenen van de welvaarts-, milieu- en klimaateffecten van de luchtvaart.
Uit de second opinion komt bovendien naar voren dat Lelystad Airport de provincie Flevoland nauwelijks extra banen bezorgt. Lelystad Airport levert slechts 60 extra arbeidsplaatsen op voor mensen die nu nog werkloos zijn. Alle verdere banen die ontstaan door de opening van Lelystad Airport verdringen andere banen, of moeten worden ingevuld door EU-migranten.
,,Dit zijn heftige conclusies”, zegt SATL-voorzitter Marco Middelkoop. ,,Op deze manier is het niet mogelijk om een besluit te nemen over de opening van Lelystad Airport. Het zou goed zijn als er eerst een deugdelijke MKBA wordt gemaakt.” Hierdoor zou de geplande opening van de regionale luchthaven voor vakantievliegverkeer, in april 2020, forse vertraging oplopen.
Trend
Het valt Middelkoop op dat er nu voor de zoveelste keert een overheidsonderzoek of -rapportage over Lelystad Airport of de luchtvaart niet lijkt te kloppen. ,,Het is een trend. En mensen mogen zelf hun conclusies trekken, maar ons valt op dat systematisch in het voordeel van Schiphol wordt gerekend en steeds in het nadeel van omwonenden.”
Zo zijn volgens de onderzoekers de maatschappelijke kosten van toenemende geluidshinder door in- en uitkomend vliegverkeer te laag ingeschat en is het welvaartseffect met name veel te optimistisch ingeschat. En ook de door het ministerie geclaimde effecten van meer vliegbewegingen naar Nederlandse luchthavens zijn op een onjuiste manier bepaald en te hoog ingecalculeerd.
,,Mogelijk verdampt bij alternatieve berekeningen het welvaartseffect helemaal”, zegt onafhankelijk onderzoeker Walter Manshanden. ,,Er wordt simpelweg met verkeerde prijzen gerekend en met te hoge rentetarieven ten opzichte van alternatieven.”
Recht op deugende informatie
Manshanden vindt dat de burger recht heeft op deugende informatie vanuit de overheid, en de Tweede Kamer ook. ,,Nu lopen we het risico op een besluit over Lelystad Airport met half kloppende informatie op basis van de verkeerde vraagstelling. Mijn aanbeveling is daarom om een nieuwe MKBA te laten maken onder toezicht van of door het Centraal Planbureau.”
De uitbreiding van Lelystad Airport heeft inmiddels al zo‘n 180 miljoen euro gekost.
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat laat weten ‘de second opinion niet te kennen. ,,We kunnen er inhoudelijk dan ook niet op reageren”, aldus een woordvoerder. Lelystad Airport zal wel veel extra banen opleveren in de regio, gelooft het ministerie.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Kabinet trekt miljarden extra uit voor Oekraïne en stelt Navo-norm van 2 procent veilig
-
Opinie BBB: ‘Navo Trump-proof maken betekent afhankelijk worden van Macron’
Met de mogelijke terugkeer van Donald Trump als VS-president, wordt de roep om een onafhankelijker Europese militaire koers luider. Niet doen, stelt Gijs Tuinman. Hij pleit voor een pact met ‘Hanzelanden’. -
Opinie19
Opinie woonorganisaties: ‘De Wet betaalbare huren zorgt voor een eerlijke prijs’
Neemt de Tweede Kamer de Wet betaalbare huur deze week aan? Dat zou wel moeten, stellen Jan Martin van Rees, Zeno Winkels en Martin van Rijn. Het is een van de bouwstenen om de wooncrisis aan te pakken. -
Luchtvaartdebat
Kamermeerderheid wil af van overlastgevende nachtvluchten Schiphol
Nachtvluchten vanaf Schiphol vinden weliswaar plaats binnen de geluidsnormen, maar in de praktijk schrikken burgers te vaak wakker van overvliegende toestellen. Dus moet het mes in deze overlastgevende vluchten. -
Rechter staat gaswinning bij Schiermonnikoog voorlopig niet toe: vergunning vernietigd
De gaswinning op de Noordzee ten noorden van Schiermonnikoog gaat voorlopig niet door. De rechtbank in Den Haag heeft de vergunning voor de aanleg van een boorplatform vernietigd wegens diverse tekortkomingen.Schiermonnikoog
-
Voorstel boeren: vrijwillige krimp melkvee om lucht te geven in mestcrisis
-
-
-
Met video
Yesilgöz gepikeerd over ‘ongepaste tweet’ van Wilders: ‘Vermoeiend om iedere dag op ophef te moeten reageren’
Dilan Yesilgöz reageerde donderdag gepikeerd op een post van Geert Wilders op X, waarin de PVV-leider staatssecretaris Eric van der Burg een ‘eng mannetje’ noemde die ‘moet opkrassen’. ,,Ik vind het een ongepaste tweet”, zei de VVD-leider. Maar Wilders blijft bij zijn bericht: ,,Wat anderen ervan vinden, zal me een worst zijn.” -
Zomerfruit en chocola zouden zonder bijen niet bestaan: zo help je deze insecten een handje
Het is dat bijen geen horloges dragen, anders zouden die op vijf voor twaalf staan. Voor hen, maar ook voor ons eigen hachje, is het daarom zaak om ze een handje te helpen. Want zomervruchten, chocola en notenrepen kunnen door bijensterfte zomaar tot de geschiedenis gaan behoren. Help de natuur een handje met je eigen insectenhotel. Wij leggen uit hoe je start.
-
Wilders wil aangifte doen na speech, Timmermans werpt kritiek verre van zich
-
PREMIUMGeldflaters
Tom wilde geen varken in soep: ‘Meisje haalde schouders op en zei dat we zelf besteld hadden’
Tom de Wit (35) nam een vriend mee naar een restaurant waar hij niet voor twee maar voor drie maaltijden moest betalen. Iedereen maakt weleens een fout waar kleine of soms grote financiële gevolgen aan kleven. In deze reeks vertellen mensen over hun geldflater. -
-
Mysterieuze oversterfte levert honderden miljoenen op, waar moet dat geld naartoe?