De grootste kostenpost is de lagere productie van werkenden. Mensen kwamen later op hun werk, omdat ze een ander vervoermiddel hadden gekozen of in de file waren terechtgekomen.
Ook lag de productie van werkenden lager, doordat meer mensen vanuit huis werkten. Werkenden zijn thuis minder productief dan op hun werk, onder meer doordat overleggen met collega's vanuit huis moeizamer gaat. Thuiswerken heeft geen positieve economische gevolgen gehad, vertelt SEO-onderzoeksdirecteur Carl Koopmans aan NU.nl. "Mensen hebben misschien wel van het uitzicht op de tuin genoten, maar in de zin van geld heeft het niets opgeleverd."
Het economisch onderzoeksbureau onderstreept ook de extra kosten van de toenames van files en ongevallen, omdat er meer auto's op de weg waren. Volgens de onderzoeksdirecteur loopt de economische schade in beide gevallen op tot in de tientallen miljoenen.
Het bedrag van 400 miljoen euro is wel een maximumbedrag, benadrukt Koopmans. "De 400 miljoen is een beetje een bovengrens, maar de schade loopt zeker tot in de honderden miljoenen", zegt Koopmans in het radioprogramma.