Waarom Audi nu toch ook weer voor diesel kiest
Audi levert de sportievere S-versies van de A6, A7 Sportback en Q5 in ons land voortaan alleen nog maar met een dieselmotor. Een opmerkelijke keuze in een tijd waarin diesels onder druk staan en juist een fabrikant als Audi steevast roept dat elektrisch en waterstof de toekomst hebben. Desondanks gelooft het merk heilig in het succes van de nieuwe S6, S7 en SQ5 TDI.
Dieselauto’s hebben het zwaar in Nederland. Zeker in vergelijking met enkele jaren terug kopen we steeds minder modellen met een dieselmotor; bij de Audi A6, die in het luxe D-segment mede de dienst uit maakt, daalde het percentage dieselauto’s tot slechts 1,3 procent van de totale verkoop. Nederlanders stappen tegenwoordig, vaak grotendeels met dank aan belastingvoordeel, liever in een plug-in hybride of een volledig elektrische auto.
Des te vreemder lijkt de keuze van Audi om de nieuwe S6, S7 Sportback en SQ5 alleen nog maar te leveren met een TDI-motor. Waarom zou je zo’n machine ontwikkelen, terwijl bijna niemand er op zit te wachten? ,,Nou, wat diesel betreft is Nederland een vreemde markt’’, legt Renald Lassowski, Technical Product Manager bij Audi, uit. ,,Bij jullie kiest misschien bijna niemand meer voor een diesel, maar in landen als Italië, Frankrijk en Duitsland is de dieselverkoop in het hoge segment juist aan het stijgen. Daarom kiezen we voor TDI-motoren in onze S-modellen, omdat onze klanten er om vragen.” Opvallend genoeg staat er in Amerika overigens wel een benzine-S6 in de prijslijst: die versie komt niet naar Europa.
Veel kracht
Op ons continent willen kopers volgens Lassowski vooral een auto met véél kracht en sportieve details, maar niet elke 400 kilometer bij een tankstation staan. ,,Het brandstofverbruik is een groot nadeel van sterke benzinemotoren, terwijl je in de nieuwe S6 of S7 met een volle tank van 73 liter ruim 1.170 kilometer ver kunt komen.” Het door Audi opgegeven praktijkverbruik van 6,3 liter per 100 kilometer is inderdaad niet slecht voor een auto met 349 pk (in de SQ5 levert de 3.0 TDI vreemd genoeg twee pk minder) en 700 Newtonmeter aan trekkracht. Met deze motor blaast de S6 in 5,0 seconden vanuit stilstand naar 100 kilometer terwijl de topsnelheid begrensd is op 250 km/u, dus aan de prestaties ligt het niet.
De TDI-techniek in de nieuwe S-modellen is interessant: zo is de 3,0-liter grote V6, naast een turbo, voorzien van een elektrische compressor. Die blaast al bij lage toeren meer lucht de verbrandingskamers in, waardoor het zogenoemde ‘turbogat’ (het afwachtende gedrag dat een turbomotor toont wanneer er nog geen uitlaatgassen door de turbo gaan) moet worden opgevuld.
Dat lukt in de praktijk vrij aardig; bij het wegrijden is er wel degelijk nog wat vertraging op de beweging van het gaspedaal, maar eenmaal onderweg reageert de 3.0 TDI vrijwel meteen zodra je je rechtervoet beweegt. Lekker! Uitstekend is ook de manier waarop de motor blijft versnellen bij hogere toeren: dit is zeker geen suffe machine waar boven de 4.500 toeren de fut uit is. Goed nieuws voor mensen die juist vanwege dat hoogtoerige karakter een benzinemotor willen rijden.
Onderstel-opties
Standaard levert Audi de S6 en S7 op een sportieve afgestemd S-onderstel, voorzien van dynamische dempers die je op verschillende standen (van comfortabel tot sportief) kunt zetten. Optioneel is adaptieve luchtvering, een systeem dat op de hogere SQ5 overigens standaard aanwezig is. Alle S-modellen zijn daarnaast voorzien van quattro vierwielaandrijving, waarbij het optionele sportdifferentieel interessant is: die module op de achteras verdeelt de aandrijfkrachten nog heftiger tussen de achterwielen, waardoor de S6 scherper door bochten gaat. Voeg daar nog de optionele vierwielbesturing aan toe en je hebt een snelle én comfortabele auto voor lange afstanden waarmee je ook verrassend hard en gecontroleerd de hoek om kan.
Uitstoot
Eén van de redenen dat diesel onder vuur ligt, is de schadelijke uitstoot die uit de uitlaten komt. Audi heeft daarom z’n best gedaan om de vieze luchtjes uit de S6, S7 en SQ5 tot een minimum te beperken. Niet alleen zit er een roetfilter en uitlaatgasrecirculatie op, de S-modellen zijn ook voorzien van een filter dat schadelijke stikstofoxiden (NOx) opslaat.
Bovendien draait de auto op een elektrisch systeem van 48 Volt, waarmee dit een zogenoemde Mild Hybrid is. Dat scheelt volgens Audi 0,4 liter diesel per honderd kilometer, maar de opgeslagen energie in de extra grote boordaccu’s zorgt er bijvoorbeeld ook voor dat de S6 in staat is om maximaal veertig seconden achter elkaar te rijden met de motor uit. Dat alles zorgt bij de S6 limousine voor een CO2-uitstoot van 165 gram per kilometer, een stuk gunstiger dan de 214 gram die de vorige S6 met 450 pk sterke benzine-V8 scoorde.
Over die V8 gesproken: op het dashboard kun je de S6 in ‘Dynamic’ modus zetten, als onderdeel van Audi Drive Select. Daarbij wordt niet alleen het onderstel wat strakker en de besturing zwaarder, de auto simuleert ook een extra donkere ‘uitlaat-roffel’. Dat geluid wordt duidelijk via de speakers in het interieur versterkt en klinkt wat ons betreft net wat te kunstmatig. Renald Lassowski schiet in de lach zodra we hem met onze bevindingen confronteren: ,,Dat is typisch iets voor journalisten om daarover te klagen. Onze klanten willen juist dat hun S-model klinkt als een V8. Dat vinden ze fantastisch.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Audi viert tienjarig jubileum V10 met ‘ontploffende’ motor
-
57
De goedkoopste nieuwe auto van Nederland is puur elektrisch en kost netto 16.000 euro
Een elektrische auto als meest betaalbare model op de Nederlandse automarkt: daar zag het enkele jaren geleden niet naar uit. Toch is het Dacia gelukt om tegelijkertijd met de facelift van de elektrische Spring een flinke prijsverlaging door te voeren. De goedkoopste elektrische auto van Nederland is daarmee - na aftrek van de subsidie voor elektrische auto's - zelfs de goedkoopste auto van Nederland. -
PREMIUM39
Lieve Debby: ‘Ik wil geen seksloos leven, ik ben bang dat ik het ergens anders moet zoeken’
Debby Gerritsen weet raad als het gaat over de liefde, lust en relaties. Deze week wederom een seksuele kwestie: de man van Marlene wil geen seks meer en wil er ook niet over praten. Ze wil niet bij hem weg, maar wel graag weer een seksleven. -
Ook dit grote Duitse automerk zet nu maximaal in op waterstof
Audi heeft weliswaar net de elektrische e-tron klaar, maar in de boardroom kijkt men al naar de volgende stap. Net als mega-toeleverancier Bosch gaat Audi plankgas geven met waterstof. -
Autotest
Test Audi A1: de baby is volwassen
De eerste generatie van de Audi A1 was vooral een veredelde VW Polo. De nieuwe generatie maakt duidelijk dat de baby-Audi volwassen is geworden.
-
Het is over en uit voor de ooit zo revolutionaire tweepersoons Smart
-
-
-
eigen tuin eerst
Met deze vergeten planten kun je ook zonder tuin tuinieren
Niet iedereen beschikt over een grote tuin. Wil je toch met je groene vingers aan de slag, denk dan eens aan deze vergeten plant die ooit zo populair was en veel geschilderd werd in de 17de eeuw. -
PREMIUMgetest
Goedkoop, licht en zuinig: zo rijdt de nieuwe Suzuki Swift
In een tijd waarin auto’s in rap tempo zwaarder worden, is de nieuwe Suzuki Swift een uitzondering. Zijn rijklaargewicht zit ruim onder de duizend kilo en dat betekent lage wegenbelasting. Het draagt er ook aan bij dat het de zuinigste auto met handbak is.
-
oproep
Wil jij fietsen op de nieuwste e-bikes? Geef je op voor onze fietstest
-
70
Tweede Kamer zet vraagtekens bij Chinese auto’s: ‘Ze kunnen met één druk op de knop onklaar worden gemaakt’
De Nederlandse regering moet onderzoeken in hoeverre Chinese auto’s een veiligheidsrisico opleveren voor de nationale veiligheid. De Tweede Kamer heeft een motie hierover aangenomen die was ingediend door CDA-Kamerlid Derk Boswijk, samen met Jan Paternotte (D66) en Thom van Campen (VVD). -
-
PREMIUM
Dit zijn de goedkoopste tankstations van Nederland