Deel dit artikel
-

Bits of Freedom: stop met grootschalig lekken van persoonsgegevens bij real time bidding

Bits of Freedom wil dat het grootschalig lekken van persoonsgegevens bij advertentieveilingen een halt wordt toegeroepen. Dagelijks belanden op deze manier gegevens van nietsvermoedende internetgebruikers in handen van allerlei partijen zonder enige vorm van effectieve controle of transparantie, stelt de organisatie die zegt op te komen voor internetvrijheid. Bits of Freedom verzoekt vandaag de Autoriteit Persoonsgegevens om hiertegen handhavend op te treden.

Real time bidding (RTB) is een geautomatiseerde veilingmethode waarbij advertentieruimte op websites in een fractie van een seconde en zonder menselijke tussenkomt verkocht wordt aan adverteerders.

Elke keer wanneer iemand een website bezoekt die gebruik maakt van RTB, worden er via een zogenoemd bid request persoonlijke gegevens gedeeld met tientallen zo niet honderden bedrijven. Die gegevens kunnen onder andere bestaan uit informatie over je exacte locatie, wat je online leest, luistert of kijkt, gevoelige informatie over je gezondheid of seksueel gedrag, en unieke codes waarmee op lange termijn een uniek profiel kan worden opgebouwd.

Een groot probleem is volgens Bits of Freedom dat er nauwelijks zicht of controle is op wat er met al die persoonsgegevens gebeurt. Of alle partijen die op deze manier gegevens ontvangen hier ook op een correcte manier mee omgaan is nauwelijks te controleren.

Het druist in tegen belangrijke principes uit de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG), zoals de verplichting om persoonsgegevens goed te beveiligen en transparant te zijn over hoe je persoonsgegevens gebruikt en deelt.

Op de achtergrond zijn er allerlei bedrijven betrokken bij RTB. Maar in deze sector staan twee standaarden centraal. Het RTB-raamwerk van Google, Authorized Buyers, en het raamwerk van de brancheorganisatie voor digitale marketing IAB, OpenRTB. Beide partijen schuiven volgens BOF echter iedere verantwoordelijkheid van zich af, terwijl ze met hun standaarden een centrale rol spelen in de ongecontroleerde verspreiding van persoonsgegevens via real time bidding.

Bits of Freedom vindt dat Google en de IAB niet weg kunnen lopen van hun verantwoordelijkheid. Zij vraagt de privacytoezichthouder om hun rol binnen de sector daarom extra onder de loep te nemen.

Bits of Freedom opereert niet helemaal alleen. Eind vorig jaar en begin dit jaar zijn vergelijkbare klachten ingediend tegen deze praktijk in het Verenigd Koninkrijk, Ierland en Polen. Daar komen vandaag nog klachten bij in Spanje, België, en Luxemburg.

Deel dit bericht

2 Reacties

Z.Eur

Lekker makkelijk scoren van de BOF.
RTB wordt gebruikt door veel nationale bedrijven terwijl de grootste datagraaiers (Facebook, Twitter, Amazon) buiten schot blijven omdat de BOF er toch niets tegen kan doen.

Pieter

Ze moeten toch ergens starten.

Het is toch ook heel vreemd dat veel systemen aan “banden gelegd” worden maar RTB buiten schot blijft?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond