In december van 2018 werd door de Nederlandse regering besloten dat er vanaf 2021 op elke vlucht een belasting van 7 euro geheven wordt, ongeacht de bestemming.
De vliegtaks is bedoeld als milieumaatregel, maar juist dat betwist easyJet. "Je stimuleert op deze manier niet dat luchtvaartmaatschappijen hun vliegtuigen goed vullen. Ook is het geen beloning voor vliegtuigen met een lagere uitstoot", vertelt Vet tegen Trouw.
EasyJet is geen voorstander van een vliegtaks, maar als een land hier toch voor kiest, ziet het bedrijf liever een belasting op vliegtuigen, zegt de easyJet Benelux-directeur.
Doordat passagiers die overstappen op de Amsterdamse luchthaven Schiphol geen taks hoeven te betalen, treft de belasting volgens Vet voornamelijk Nederlandse passagiers.
Ryanair: 'Gewoon weer zoveelste overheidssubsidie voor KLM'
Woensdag liet de Ierse budgetmaatschappij Ryanair zich ook kritisch uit over de aankomende vliegtaks. Volgens Ryanair is de taks door het vrijstellen van overstappende passagiers verkapte staatssteun voor luchtvaartmaatschappij KLM.
"De voorgestelde luchtvaartbelasting heeft niets met het milieu te maken. Het is gewoon weer de zoveelste overheidssubsidie voor KLM", stelde marketingdirecteur Kenny Jacobs van Ryanair woensdag.
"Als de Nederlandse overheid serieus is over het milieu, dan moet ze ook de grootste vervuiler aanpakken."
NUjij: Uitgelichte reacties