Het kabinet wil de blijvende dominante positie van digitale platforms als Google, Apple en Facebook aanpakken.
Door die dominantie maken nieuwe bedrijven geen schijn van kans. Dat beperkt de online keuzevrijheid van consumenten en ondernemers, zegt staatssecretaris Mona Keijzer van Economische Zaken en Klimaat. Ze kondigt daarom drie maatregelen aan om te kunnen ingrijpen.
Toezicht
Keijzer wil een scherper toezicht op digitale platforms. Daarnaast moet de verantwoordelijke toezichthouder ook de bevoegdheid krijgen om in te grijpen als een platform een positie dreigt te krijgen waar ondernemers of consumenten niet meer omheen kunnen. Tot slot wil ze een passende toepassing van mededingingsregels, zodat digitale platforms niet zomaar toekomstige concurrenten, zoals kleine startups, kunnen opkopen.
"Digitale platforms zijn niet meer weg te denken en bieden gemak en economische kansen. Maar we hebben ook zorgen over blijvende dominantie, het verstoren van markttoegang voor kleinere en startende ondernemers en dus een gebrek aan concurrentie'', zegt Keijzer. ''Dit speelt bijvoorbeeld bij appstores waar aanbieders afhankelijk zijn van Apple en Google.''