Direct naar artikelinhoud
nieuws

Hogere brandstofprijzen en stoelenovervloed leiden tot groter verlies bij Air France-KLM

De stijgende brandstofprijzen en een mondiaal overschot aan vliegtuigstoelen hebben Air France-KLM in 2019 opgezadeld met een groter verlies over de eerste drie maanden dan in 2018. 

Air France-KLM vervoerde in het eerste kwartaal van 2019 dan wel 3 procent meer passagiers, ruim 22,6 miljoen in totaal, maar het hield 1,9 procent minder aan elke klant over.Beeld AFP

De Frans-Nederlandse combinatie kwam 320 miljoen euro tekort, 51 miljoen meer dan een jaar geleden. Toen konden de rode cijfers nog deels op het bordje worden geschoven van stakende piloten.

De brandstofrekening is na de personeelsuitgaven de grootste kostenpost voor Air France-KLM. In de eerste drie maanden steeg die al met 140 miljoen. Bij de presentatie van de jaarcijfers bleek twee maanden geleden dat de kosten voor kerosine 451 miljoen hoger uitvielen, naar 4,9 miljard euro. Aan salarissen was de luchtvaartmaatschappij in 2018 ruim 7,7 miljard euro kwijt.

De personeelskosten voor het eerste kwartaal gingen met 6,4 procent omhoog door de loonakkoorden die de nieuwe topman Ben Smith van Air France-KLM sloot met de bonden van piloten, cabinepersoneel en grondpersoneel.

Ook KLM schreef rode cijfers, in tegenstelling tot een jaar geleden toen het Nederlandse smaldeel nog een winst van 52 miljoen euro liet zien. Dit keer staat er een verlies van 56 miljoen in de boeken. Omdat er geen grote groei in het aantal passagiers wordt voorzien en de olieprijzen nog wel verder zullen klimmen belooft KLM zich ‘de komende tijd tot het uiterste in te spannen om kosten te verlagen’.

Overcapaciteit

De eerste drie maanden van het jaar betekenen voor luchtvaartmaatschappijen per definitie een slappere periode, maar Smith schrijft in een toelichting dat de hele branche kampte met ‘een substantiële groei in de capaciteit’ – lees: meer vliegtuigstoelen. Dat overaanbod zet de prijzen voor vliegtickets onder druk.

Air France-KLM vervoerde in het eerste kwartaal van 2019 dan wel 3 procent meer passagiers, ruim 22,6 miljoen in totaal, maar het hield 1,9 procent minder aan elke klant over.

De problemen waarmee Air France-KLM kampt zijn niet uniek. Concurrent Lufthansa maakte deze week bekend dat het even wacht met de uitbreidingsplannen voor Germanwings, zijn prijsvechter. De afgelopen maanden streken een aantal budgetmaatschappijen zoals het Duitse Germania en IJslandse Wow Air het vaantje, omdat hun marges zagen verdwijnen door de stijgende brandstofprijzen.

Smith hoopt op verbetering in de zomermaanden, als Air France-KLM weer miljoenen op weg helpt naar hun vakantiebestemming. Voor het lopende jaar verwacht hij 2 tot 3 procent meer passagiers te verwelkomen bij Air France-KLM en 9 tot 11 procent meer reizigers bij charterdochter Transavia.

Voor Air France dreigt aan het arbeidsfront overigens nieuwe onrust: de Franse pilotenbond SNPL dreigde twee weken geleden met een week van stakingen, vanaf aanstaande maandag, tegen regeringsplannen om zijn macht in te perken. Parijs wil dat dat de piloten in onderhandelingen deel gaan uitmaken van een grotere vakbondsdelegatie. De SPNL vreest daardoor minder greep te hebben op beslissingen die alleen piloten aangaan.

KLM-topman klapt uit de school over huwelijkscrisis Air France-KL

Jaloezie, argwaan en miskenning hebben de relatie tussen Air France en KLM danig verziekt. Die boodschap heeft Hans Smits, afzwaaiend voorzitter van de raad van commissarissen van KLM, uitgedragen in afscheidsinterviews.

Een streep in het zand van 744 miljoen euro

Wat wordt Nederland precies wijzer van een staatsbelang in Air France-KLM? En dreigt er geen chaos in de bestuurskamer met zo’n machtige partij erbij?

Brandstofrekening en stakingen drukken jaarcijfers Air France-KLM

Luchtvaartcombinatie Air France-KLM heeft het afgelopen jaar financieel minder gepresteerd dan het jaar daarvoor. Vooral stakingen bij Air France zadelden het bedrijf op met aanzienlijke kosten.

Winst Air France-KLM daalt door duurdere kerosine

Drie maanden zonder stakingen hebben Air France-KLM goed gedaan, maar de Frans-Nederlandse luchtvaartmaatschappij heeft zijn brutowinst in het derde kwartaal van 2018 toch licht zien dalen.