Verplicht elektrisch rijden in 2030, is dat wel te betalen?
Amsterdam wil alleen nog elektrische auto's in de stad in 2030. Zijn de elektrische auto's dan betaalbaar?
Bijna de helft van de nieuwe auto's die worden verkocht vallen in de prijsklasse tot 21 mille. Wie weinig eisen heeft aan de actieradius, kan voor zo'n bedrag ook een elektrisch exemplaar kopen.
Een Peugeot Ion bijvoorbeeld, een vierzittertje met een kofferbak voor een paar boodschappentassen dat na een flinke 100 kilometer een laadpaal nodig heeft, kost 22 mille. Wie een elektrische auto wil met een bereik dat lijkt op dat van een benzine-auto, is al snel het dubbele of driedubbele kwijt.
Wie nu een tweedehandsje zoekt, is voor een zeven jaar oude Ion nog steeds 9000 euro kwijt. De accu van zo'n auto is dan niet zo goed meer en de actieradius dus kleiner. Ter vergelijking: de nagelnieuwe benzineauto Peugeot 108 kost nieuw 11 mille.
Omslagpunt
Toch verwachten deskundigen dat in 2024 het omslagpunt wordt bereikt. Accu's worden ieder jaar veel goedkoper. Over vijf jaar is elektrisch rijden even duur als op benzine. De auto's zullen nog steeds fors duurder zijn, maar doordat het rijden ervan minder kost (stroom is goedkoop en de onderhoudskosten zijn laag) zal de prijs per kilometer hetzelfde zijn.
Puntje voor Amsterdam. Maar wie geen tienduizenden euro's heeft om een elektrische auto te kopen, zal aangewezen zijn op leaseconstructies. Hoe de rekensom dan uitpakt is niet bekend.
Subsidie
Hoe dan ook; er zal veel steun van de overheid nodig zijn om elektrisch rijden aantrekkelijk te maken. Volgens de Bovag rijden er in 2030 in heel Nederland hooguit 1,5 miljoen elektrische auto's op een totaal van 10 miljoen. Er is eerder berekend of de elektrische auto voor grote groepen betaalbaar kan worden. Bovag schatte toen dat een aanschafsubsidie van 6000 euro nodig was om mensen over de streep te trekken.
Hoogleraar transportbeleid Bert van Wee van de TU Delft waarschuwde voor een groot onbekend gevaar. Nu verdienen autofabrikanten nauwelijks aan elektrische auto's, het is nog een niche met veel ontwikkelkosten en geen echte massaproductie. Als zij besluiten om wel een winstmarge te pakken, worden de accu-auto's weer duurder.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMmijn allessie
Ton bracht zijn ‘troetelautootje’ langs de monteur voor een check: het bleek het begin van een lang traject
Monster -
24
Mislukte deals en geklapte huwelijken: Italië stuurt voortaan flitspaalfoto's niet meer mee met boete
Wie in Italië stiekem rondrijdt met iemand anders dan de eigen partner op de passagiersstoel, hoeft binnenkort niet meer bang te zijn dat flitspaalfoto’s met daarop herkenbare inzittenden thuis op de mat vallen. Italië gaat voortaan alleen nog de boete sturen. -
47
Dierenartskosten verschillen enorm per praktijk: 340 euro of 135 euro voor dezelfde behandeling
Dierenartskosten kunnen flink verschillen per praktijk, blijkt uit een steekproef onder dierenartspraktijken. Zo kost een sterilisatie van een poes gemiddeld 172 euro en minimaal 111 euro, maar kan je met een beetje pech een gepeperde rekening van meer dan 240 euro krijgen. -
PREMIUMREPORTAGE
Op 28 meter diepte werden twee tunnels gekoppeld, maar het gesprek gaat over iets anders
Na een bouw vol tegenslag is de Maasdeltatunnel nu één geheel. De twee delen van de nieuwe autoverbinding tussen Rozenburg en Vlaardingen werden donderdagmorgen door verkeersminister Mark Harbers ‘gekoppeld’. Maar op 28 meter diepte ging het niet zozeer over dit staaltje Hollands vernuft, maar vooral over iets anders.Vlaardingen, Rozenburg -
Amsterdams plan om vervuilende auto's te weren zaait verdeeldheid
Amsterdammers kunnen voor 2030 op zoek naar een elektrische auto. Vanaf dat jaar is de stad verboden terrein voor al het verkeer op benzine of diesel. Al vanaf volgend jaar zijn oude dieselauto’s niet meer welkom. Het plan, waar vraagtekens bij de haalbaarheid worden gezet, zorgt voor flink wat verdeeldheid.
-
auto-expert26
Hebben we in Nederland ook een puntenrijbewijs, zoals in Duitsland?
-
-
-
Schoonmaaktip
Je huis weer ‘lenteproof’: maak deze fout niet met je vitrage
Weg met de winterdip en hallo schone lei: de voorjaarsschoonmaak staat voor de deur. Met deze praktische tips van schoonmaakexpert Marja Middeldorp wordt jouw huis weer spic en span. -
PREMIUM
Wanneer is te veel sporten gevaarlijk? Cardioloog legt uit wat een sporthart is en welke risico’s er zijn
Sporten is gezond, ook voor je hart. Maar in een klein aantal gevallen kan een intensieve belasting van het hart nadelig of zelfs fataal zijn. Als je heel veel sport, verandert je hart van grootte en vorm, dat wordt wel een sporthart genoemd. Cardioloog Frank Timmermans legt uit wanneer te veel sporten ongezond wordt en welke risico’s je loopt.
-
Verkooprecord populairste Volkswagenproduct dankzij ‘vleeslift’
-
Onderhoudstip
Zo lang gaat de motorolie van je auto mee en zo zie je dat het tijd is om 'm te verversen
Het is bekend dat je de olie in de motor regelmatig moet vervangen. Dat gebeurt meestal bij een kleine beurt. Maar hoe lang gaat motorolie eigenlijk mee? -
-
Kamer fluit Amsterdam terug: ‘Wij gaan over autoplannen’