Direct naar artikelinhoud
ColumnSheila Sitalsing

Klagen, egocentrisch jammeren en complotdenken: dat deden de vaccinatieweigeraars in deze krant

Klagen, egocentrisch jammeren en complotdenken: dat deden de vaccinatieweigeraars in deze krant

Over de chiropractor die donderdag in deze krant werd aangehaald door een vaccinatieweigeraar (‘Mijn oudste kreeg na een ongeluk van een chiropractor te horen dat hij niet goed kon herstellen omdat zijn immuunsysteem vaccinatieschade had’) kunnen we kort zijn: beboeten wegens het verspreiden van gevaarlijke onzin onder goedgelovige patiënten. Over de huisarts die tegen een andere vaccinatieweigeraar had gezegd ‘dat bijna alle ziekten waartegen wordt gevaccineerd, behalve polio dan, te genezen zijn’ ook: berispen.

De vaccinatieweigeraars stonden in de krant om de dappere beslissing van kinderopvang Berend Botje om de mazelenprik te verplichten van duiding te voorzien. Die duiding bestond uit verongelijkt klagen (‘Door maatregelen als die van Berend Botje voel ik me gediscrimineerd. Ik heb een mening, die wordt niet geaccepteerd’), egocentrisch jammeren (‘Ik hoop niet dat andere ouders niet willen dat hun kind met mijn zoontje omgaat omdat hij niet is ingeënt’) en complotdenken (‘De overheid heeft niet het beste met ons voor’).

De vraag is: heeft het zin energie te steken in mensen die hun wankele wereldbeeld bij elkaar hebben gegoogeld op vaccinvrij.nl, een site vol derderangsflauwekul (‘Wat mij betreft zouden christenen die pro-life zijn het bmr-vaccin niet moeten laten zetten. Daar is van bekend dat er dna is gebruikt op cellijnen van een ooit geaborteerd kindje’).

Als het een overzichtelijke groep is, kun je ze in hun sop laten gaarkoken. Zoals jarenlang min of meer is gedaan met de fanatiekste gelovigen in de bijbelstreek. Ze willen niet, het mag niet van hun god, dus laat ze maar, was lang het devies. Af en toe ging er eentje dood van de mazelen, dan trokken de wereldse kranten hun gebied in om aan rampenverslaggeving te doen, dan sprak de politiek er eventjes zorgelijk over.

Zoals in 2013, toen een 17-jarig meisje in Tholen stierf aan mazelen, premier Rutte predikanten smeekte om te pleiten vóór prikken, en deze krant uit de mond van J. Schipper, predikant van de Gereformeerde Gemeente te Dirksland, optekende dat de seculieren zich met hun eigen zaken moeten bemoeien: ‘Gelovigen beklagen zich ook niet steeds in het openbaar als niet-gelovigen abortus plegen.’

Nu er, naast de oude groepen als antroposofen, een nieuwe groep gelovigen bij is gekomen – mensen die argwaan tegen alle gevestigde instituties combineren met een kinderlijk vertrouwen in sektarische nonsens, mensen die hun kinderen wél naar de crèche sturen, die zomaar overal in de tram kunnen zitten met hun kind, hun kinderen zomaar overal op school zetten – wordt het nijpend.

In het kielzog van Berend Botje zal er hopelijk snel een wettelijke verplichting komen voor vaccinatiebewijzen op crèches. Daarmee is de grote kwestie – hoe overtuigen we de twijfelaars – nog niet opgelost. Terwijl dat moet kunnen. Want om de harde kern van verloren diepgelovigen heen zwermt een groep van mensen die op de wip zitten, mensen die aarzelen, niet weten wat ze moeten geloven.

Die groep is te overtuigen. Niet door ze uit te schelden voor domme muts. Wel door ze mee te nemen naar kinderen met kinkhoest, zoals kinderarts Jan Peter Rake een paar jaar geleden deed met vaccinatietwijfelaar Pauline Bijster die een blog over haar aarzelingen had geschreven. Bijster ging om, schreef er een mooi berouwvol blog over, en leverde zo een geweldige bijdrage. Méér dokters als Rake, méér bloggers als Bijster: daarmee gaan we het redden.