De beruchte lijn 73 van Stadskanaal naar Emmen: 'niet rijden is het allerlaatste wat je wilt'

Lijn 73 verlaat de bushalte in de buurt van het AZC in Ter Apel. foto: Huisman Media

Lijn 73 verlaat de bushalte in de buurt van het AZC in Ter Apel. foto: Huisman Media

Het is precies één uur als Lijn 14 uit Winschoten ‘via Vlagtwedde’ de halte aan de Navolaan in Stadskanaal opdraait. Als 14 stilstaat, trekt Lijn 73 op. De lijn met gedoe. De ’beruchte buslijn’ zoals een passagier die halverwege instapt het lachend zegt.

De eindbestemming is Emmen. ‘Via Musselkanaal’. Zes mensen zijn ingestapt. De rit duurt 58 minuten en er zal - heen en terug - niets noemenswaardig gebeuren, het prachtige gebied waar de bus doorheen rijdt niet meegeteld. Wat opvalt is het grote aantal haltes, om de kilometer wel eentje. Vrijwel alle haltes zijn leeg.

Probleemhalte is ‘halte AZC’, even buiten Ter Apel. Het is een halte ‘in het midden van niets’. Er hangen desondanks bewakingscamera’s. Om 13.37 uur stappen daar een man met een grote koptelefoon op het hoofd en een vrouw in. Zij zouden asielzoekers uit het vlakbij gelegen centrum kunnen zijn.

Tachtig procent van alle agressie is afkomstig van buslijn 73

Je kunt er geen peil op trekken, zegt de chauffeur (,,nee, liever geen naam’’) die al sinds 2007 op de bus zit, uit de buurt komt, met grote regelmaat op Lijn 73 rijdt en vandaag een oranje stropdas draagt. Tachtig procent van alle meldingen over gedoe, overlast en agressie van de buslijnen van Qbuzz uit het Noorden is afkomstig van Lijn 73.

,,Het begon zo’n beetje in 2015 en het is sindsdien alleen maar erger geworden. Vooral meer agressie.’’ Het zijn niet alleen de asielzoekers, zegt de chauffeur. Op de late diensten is het vaak alcohol-gerelateerd. En niet te vergeten, de drugs.

Is het vervelend op Lijn 73 te moeten rijden? Ach, klinkt het. ,,Je bent chauffeur. Als je voor dit vak kiest, dan weet je waar je aan begint. Niet rijden is voor mij het allerlaatste. Maar ik kan mij wel voorstellen dat de jonge garde er meer moeite mee heeft.’’ Wat helpt, zegt de chauffeur, is dat er toezichthouders meerijden. En dat wij chauffeurs een agressietraining krijgen. ,,Daar heb je wat aan.’’

De regel: geen kaartje, dan lopen

Die ochtend zat Lijn 73 drie ritten richting Emmen achtereen vol met mensen uit het AZC. Er waren geen incidenten. Wat de chauffeur al zei, er valt geen peil op trekken. Drie tot vier keer per week gaat het fout, zoals vorige week dinsdag. Vier jonge mannen hadden één kaartje en willen allemaal mee. De regel: geen kaartje, dan lopen. De vier gedroegen zich als hufters, ze scholden, schopten tegen de bus. Een passagier filmde het en plaatste de beelden op social media.

Bij halte Nulweg stapt een jongeman uit. Roept: ,,Chauffeur bedankt.’’ De chauffeur steekt met de hand aan het stuur kort zijn wijsvinger omhoog. Respect bestaat nog wel.

Bij Qbuzz weten ze het inmiddels: het is slechts een kleine groep, een man of dertig, veertig die het verstiert voor de rest. Het zijn de jongemannen uit de veilige landen, die geen schijn van kans hebben hier te mogen blijven. Dat weten ze. Ze hebben niets te verliezen.

De incidenten zitten altijd op het randje

Het vervelende is, zegt Michel van der Mark, commercieel manager bij Qbuzz, dat de incidenten altijd op het randje zitten. ,,Ze intimideren, ze zeggen nare dingen, maar ze spugen niet. Er gebeurt niks strafbaars, strafrechtelijk kun je ze niet vervolgen. En dus gaat het maar door.’’

Een van de mannen die dinsdag stennis schopte, in beeld op het filmpje, stapte zaterdagochtend weer in de bus. Met een geldig kaartje. Wat moet je dan, vraagt de man van toezicht. ,,Weigeren kun je niet.’’

Van der Mark: ,,Maar wij zijn er wel klaar mee. Het moet veilig zijn in de bus. Vanuit onze chauffeurs is het idee gelanceerd een pendelbus te laten rijden tussen het AZC en Emmen. Dan isoleer je de asielzoekers van de gewone passagiers.’’

Het COA is aan zet

De pendelbus komt er, eerst als proef. Van der Mark: ,,Wij willen graag een oplossing, het COA is nu aan zet. Komt er geen oplossing, dan zullen we Ter Apel moeten laten liggen. En dat is niet wat we willen.’’

Maandag doet Qbuzz aangifte bij de politie, toch maar weer, van het incident van dinsdag.