De elektrische step komt, maar de vraag is of dat goed nieuws is
De elektrische step is in landen als Frankrijk, Spanje, Italië en België bezig met een grote opmars. Hoog tijd voor een crashtest, vond de Franse verzekeringsmaatschappij MMA.
De test ging als volgt: een auto reed met een snelheid van 50 km/u een dummy op een step omver. Pas in slow motion wordt duidelijk hoe zwaar de impact is. De dummy belandt met het hoofd tegen de voorruit en wordt vervolgens meters de lucht in gekatapulteerd. Een soortgelijke aanrijding heeft volgens experts 95 procent kans op een dodelijke afloop voor de aangereden stepgebruiker.
Wat nog erger is: de test werd uitgevoerd met een stilstaande dummy. Indien er gebruik werd gemaakt van een rijdende dummy zou de schade nog veel groter zijn. Veel elektrische steps halen makkelijk snelheden van meer dan 25 km/u, soms zelfs tot 40 km/u.
In de Verenigde Staten belandden sinds eind 2017 1.542 mensen in het ziekenhuis na ongevallen met steps. In Spanje kwamen sinds vorige zomer al zeker twee gebruikers van een deel-step om het leven. Verzekeringsmaatschappijen raden aan om steeds een valhelm, beschermende kleding en een reflecterend hesje te dragen. Amerikaans onderzoek bracht aan het licht dat steppers zonder helm 40 procent meer kans hebben op hoofdletsel. Ook in de crashtest droeg de dummy geen helm.
Overigens is op de botsproef wel wat af te dingen. De gebruikte Renault Twingo is uit de vorige eeuw toen auto's kwetsbare verkeersdeelnemers veel slechter ‘opvingen’ dan auto's van de huidige generatie. Juist de bescherming van voetgangers was de afgelopen jaren een van de speerpunten in de crashtest van EuroNCAP en autofabrikanten moeten er tegenwoordig veel aan doen om de impact te beperken. Het is bovendien nog maar de vraag of een gewone voetganger of een fietser het er in de Franse crashtest beter vanaf zou brengen dan iemand met een step.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM40
Verbreding drukste snelweg van Nederland laat steeds langer op zich wachten: ‘Beter investeren in ov’
Den Haag, Delft, Westland, Zoetermeer, Schiedam -
PREMIUMautotest
Eindelijk weer eens een nieuwe Fiat: de 600e getest
De 600e is de eerste compleet nieuwe Fiat sinds jaren. Hij is het broertje van onder andere de Jeep Avenger. De 600e heeft de uitstraling van een echte Fiat, maar technisch is er geen verschil. -
PREMIUM51
Hoe gezond zijn melkvervangers zoals havermelk: ‘Bevatten geen cholesterol, maar ze verschillen veel’
‘Melk is goed voor elk’ was jarenlang een bekend gezegde. Klopt dat nog? Want melkvervangers zijn enorm populair en beter voor het milieu. Maar zijn ze ook even gezond als koemelk? Een rondje langs de melkvelden. ,,Het eten van zo’n 400 gram zuivelproducten verlaagt het risico op darmkanker met 15 procent.” -
Groene kentekens zorgen voor sterke daling verkoop Rolls-Royce, Porsche en Bentley in Zuid-Korea
Bentley, Porsche en Rolls-Royce hebben hun verkopen in Zuid-Korea enorm zien dalen sinds de regering groene kentekenplaten verplichtte voor bedrijfsauto’s met een waarde van meer dan 80 miljoen won, oftewel 54.285 euro. -
met video
Brandweer redt bestuurder van zinkende Audi langs A4: auto van ruim een ton vol met water
De bestuurder van een Audi is in de nacht van zaterdag op zondag met zijn voertuig in het water beland in Den Hoorn. De brandweer kon de bestuurder via het dak bevrijden van de zinkende auto langs de A4.Den Hoorn
-
met video
Wegpiraat denkt agenten na A12-achtervolging te hebben afgeschud, maar ‘rustig wegkomen’ blijkt geen succes
Velsen, Den Haag, Zoetermeer -
-
-
PREMIUM
Terug naar 130 km/uur: wat kost het de automobilist en de schatkist, en hoe zit het met de stikstof?
Wat PVV, VVD, NSC en BBB betreft razen automobilisten straks weer de hele dag met 130 km/uur over de snelweg. Maar wat betekent dat voor de verkeersveiligheid en scheelt het veel reistijd? Hoeveel belastinggeld gaat het kosten? Acht vragen. -
Zomerfruit en chocola zouden zonder bijen niet bestaan: zo help je deze insecten een handje
Het is dat bijen geen horloges dragen, anders zouden die op vijf voor twaalf staan. Voor hen, maar ook voor ons eigen hachje, is het daarom zaak om ze een handje te helpen. Want zomervruchten, chocola en notenrepen kunnen door bijensterfte zomaar tot de geschiedenis gaan behoren. Help de natuur een handje met je eigen insectenhotel. Wij leggen uit hoe je start.
-
244
Elektrisch rijden opeens minder populair, veel te duur en te veel gedoe
-
PREMIUM
Jongeren zijn ‘bezig om de baas te worden’ op risicolijn: ‘Dat lukt ze langzamerhand nog ook’
Vier tieners die een man in een tram mishandelen, stenen die naar de tram worden gegooid en reizigers die met wapens rondlopen: trambestuurders maken zich grote zorgen over hun veiligheid. Zij doen hun verhaal over wat ze meemaken tijdens hun werk: ,,Je hart zit in je strot, kan ik je vertellen. Die raddraaiers hebben gewoon schijt aan ons.”Den Haag -
-
PREMIUM
Er zijn drie belangrijke symptomen voor hartfalen: ‘Altijd sokrand in je benen hoort niet’