RTL Nieuws RTL.nl

Let op, binnenkort verhuist RTL Nieuws naar RTL.nl

Al onze nieuwsberichten en video’s vind je straks op RTL.nl.

Neem alvast een kijkje

Ga naar de inhoud
Tech

Fiat Chrysler kan benzineslurpers maken met hulp van Tesla

Tesla-topman Elon Musk. Beeld © EPA

Een wonderlijke samenwerking in autoland. Via een legale constructie zorgt Tesla, de bekendste maker van elektrische auto's, ervoor dat Fiat Chrysler vervuilende wagens kan blijven maken.

Vanaf 2021 worden de emissieregels voor nieuwe auto's die worden verkocht in de EU een stuk strenger. De gehele 'vloot' van nieuwe auto's van een fabrikant mag dan gemiddeld nog 95 gram CO2 per kilometer uitstoten. De regels worden vanaf volgend jaar al gefaseerd ingevoerd.

Daardoor dreigt Fiat Chrysler in de problemen te komen. Vorig jaar stootte de gemiddelde wagen van het concern namelijk nog 123 gram per kilometer uit, schrijft de FT.

Problemen voor Fiat Chrysler

Het niet voldoen aan de regels kan grote boetes opleveren, van 95 euro per gram CO2 te veel. Analisten zeggen tegen de krant dat Fiat daardoor boetes tot 2 miljard euro boven het hoofd hangt.

Maar daar heeft het bedrijf dus iets op gevonden. Uitgerekend Tesla, dat juist als doel zegt te hebben om 'een wereld met alleen schoon vervoer en schone energie' te bewerkstelligen, helpt Fiat Chrysler bij het omzeilen van de strenge Europese regels. Dat blijkt uit een melding die de bedrijven hebben gedaan die werd opgemerkt door FT.

Tesla biedt helpende hand

Tesla en Fiat Chrysler vormen samen een zogenoemde 'pool'. Bedrijven die dat doen mogen hun vloten bij elkaar tellen en dan wordt er gerekend met de gemiddelde uitstoot van de hele pool. Omdat Tesla auto's maakt die volledig emissieloos zijn, trekken zij het gemiddelde van Fiat Chrysler flink naar beneden.

Op die manier kan Fiat Chrysler dus te veel benzineslurpers blijven maken, zonder dat ze daar boetes voor krijgen.

Onduidelijk is wat Tesla krijgt voor deze deal met Fiat Chrysler. Volgens het FT zou het gaan om honderden miljoenen, maar de bedrijven gaven geen commentaar op de zaak.