Voedselwaakhond tikt Coca-Cola op vingers om marketing bij Efteling
Frisdrankgigant Coca-Cola heeft een standje gekregen van de Europese voedselwaakhond Foodwatch. De automaten van Coca-Cola voor de ingang van de Efteling moeten worden aangepast, omdat ze reclame maken die gericht is op kinderen.
De Efteling is voor kinderen geen speeltuin voor de gladde marketingjongens van Coca-Cola
De automaten zijn geheel in thema van het pretpark versierd met verschillende sprookjesfiguren. Maar volgens voedselwaakhond Foodwatch maken de automaten bij de ingang van het park daardoor reclame die gericht is op kinderen. Dat is tegen de regels van de zogenoemde EU Pledge, een intentieverklaring die Coca-Cola heeft ondertekend.
De EU Pledge is een initiatief van een aantal voedings- en drankenbedrijven die hebben afgesproken om geen reclame meer te maken die gericht is op jongeren onder de twaalf jaar, tenzij de producten voldoen aan bepaalde gezondheidseisen. De EU Pledge is wel regelgevend, maar niet wetgevend. De verklaring wordt vrijwillig ondertekend door bedrijven die verder willen gaan dan de bestaande wetgeving omtrent voedselmarketing, die wel reclame voor kinderen onder de twaalf jaar toestaat.
Coca-Cola schreef bij de ondertekening van de intentieverklaring: ,,We zullen de rechten van ouders en verzorgers respecteren door niet direct naar kinderen onder twaalf jaar reclame te maken voor onze drankjes, ongeacht de voedingswaarde ervan.’’
Speeltuin
We gaan door met het wijzigen van eventuele ‘twijfelgevallen’ van marketinguitingen
Foodwatch stapte eind december naar de organisatie achter EU Pledge met een klacht over de automaten, omdat Coca-Cola zich daarmee niet aan verklaring zou hebben gehouden. ,,De voedingsindustrie zegt niet aan kindermarketing te doen, maar creëert voor zichzelf allerlei uitzonderingen’’, aldus de waakhond. ,,Dit toont maar weer aan dat de zelfreguleringsafspraken van de industrie tegen kindermarketing onvoldoende zijn en aanvullende wetgeving noodzakelijk is. De Efteling is voor kinderen, geen speeltuin voor de gladde marketingjongens van Coca-Cola.’’
Naar aanleiding van de klacht worden de sprookjestaferelen op de frisdrankautomaten volgende maand aangepast, laat Coca-Cola weten. ,,Coca-Cola Nederland richt zich met haar marketing niet op kinderen onder de dertien jaar. We houden ons daarbij aan de wettelijke richtlijnen maar hebben ook eigen, verdergaande, standaarden voor verantwoorde marketing. We gaan in die context door met het wijzigen van eventuele ‘twijfelgevallen’ van marketinguitingen, omdat we dit onderwerp zeer serieus nemen.’’
In de Efteling staan overigens soortgelijke automaten, maar die mogen wel blijven staan. De afspraken tegen kindermarketing gelden ook in het park, maar daar is 71 procent van de doelgroep dertien jaar of ouder. De automaten zijn dus niet voornamelijk gericht op kinderen, maar op de groep mensen die ouder zijn dan dertien. Daarom zijn ook de zogenoemde Coca-Cola-hotelkamer en de Coca-Cola-carrousel niet tegen de regels.
Partners
De Efteling heeft enkele partners die in het park reclame mogen maken, namelijk Coca-Cola, Unilever, Friesland Campina en Rabobank.
Partners Coca-Cola en Unilever, van onder andere Ola-ijs, kwamen in eerder onderzoek uit de bus als bedrijven die relatief vaak kinderspeellocaties benaderen om reclame te maken.
Presentatrice Nicolette Kluijver laat in deze video zien hoe je gezonde fruitrupsen maakt voor kinderen:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMRecepten
Karaage, Yakisoba en hambagu: De Japanse keuken heeft meer te bieden dan sushi
-
PREMIUM
Wanneer is te veel sporten gevaarlijk? Cardioloog legt uit wat een sporthart is en welke risico’s er zijn
Sporten is gezond, ook voor je hart. Maar in een klein aantal gevallen kan een intensieve belasting van het hart nadelig of zelfs fataal zijn. Als je heel veel sport, verandert je hart van grootte en vorm, dat wordt wel een sporthart genoemd. Cardioloog Frank Timmermans legt uit wanneer te veel sporten ongezond wordt en welke risico’s je loopt. -
PREMIUM
Het misschien wel mooist gelegen restaurant van Nederland staat te koop: ‘Het is zo intensief’
Het Arnhemse restaurant De Steenen Tafel staat te koop. De eigenaren van het restaurant op misschien wel de mooiste plek van Nederland willen ermee stoppen. Janno Cornelissen en Theo Sigmond koken er al jaren met passie. Beiden zijn 55. ,,Als we nog iets anders willen, dan moeten we dat nu doen. Je moet stoppen op het hoogtepunt.”Arnhem -
47
Dierenartskosten verschillen enorm per praktijk: 340 euro of 135 euro voor dezelfde behandeling
Dierenartskosten kunnen flink verschillen per praktijk, blijkt uit een steekproef onder dierenartspraktijken. Zo kost een sterilisatie van een poes gemiddeld 172 euro en minimaal 111 euro, maar kan je met een beetje pech een gepeperde rekening van meer dan 240 euro krijgen. -
PREMIUM147
Is cola zero of light beter? ‘Je lichaam denkt dat je suiker binnen krijgt en geeft wel insuline af’
Dat frisdrank niet gezond is, weten we. Voor velen is het dan ook een goed voornemen om minder frisdrank, en meer water te drinken. Maar kan het écht kwaad als je elke dag één of meer glazen Coca-Cola drinkt? Wat en hoe groot zijn de risico’s? En is die Zero-variant écht minder gezond dan gewone cola? Voedingsexpert Eric De Maerteleire ontleedt de populaire drank: ,,Deze zoetstof is een grote boosdoener voor de lever.”
-
consumentenbond
Met deze koffiecupmachine zet je een lekker kopje espresso, en hij komt als beste uit de test
-
-
-
Schoonmaaktip
Je huis weer ‘lenteproof’: maak deze fout niet met je vitrage
Weg met de winterdip en hallo schone lei: de voorjaarsschoonmaak staat voor de deur. Met deze praktische tips van schoonmaakexpert Marja Middeldorp wordt jouw huis weer spic en span. -
PREMIUM
Minder vlees en zuivel, maar wat eten we dan wel? Dít is het gezondste eetpatroon ter wereld
Als het aan de Gezondheidsraad ligt, eten we in de toekomst minder vlees, en niet meer dan de aanbevolen hoeveelheden vis en zuivel en meer plantaardige producten. Zoals in de mediterrane keuken al heel gewoon is. Deze keuken is bewezen gezond, erkent ook het Voedingscentrum. Wat heeft dit eetpatroon te bieden en waarom is het zo succesvol? Groentekok Frank Fol kookt volgens dezelfde filosofie en leert je de kneepjes van het mediterrane vak. ,,Niet voor niets wordt een dieet met veel groenten en weinig vlees al jaren voorgeschreven aan obesitaspatiënten.”
-
PREMIUMvoor jou geproefd15
De magere kwark uit deze supermarkt wint onze test: 'Zo hoort kwark te smaken’
-
Smullen maar! Hier eet je het allerlekkerste broodje van Nederland 😋
Hij dacht ‘laten we eens meedoen’ en sleepte prompt de hoofdprijs in de wacht. Chef Sjoerd Mampaeij van Broodje Midas uit Woerden is maandagmiddag gehuldigd als winnaar van het NK Lekkerste Broodje.Berkel en Rodenrijs, Woerden -
-
PREMIUM
Spitskool, rode kool of savooiekool: Ga met deze recepten voor minder vlees en meer groenten