Deel dit artikel
-

Helft van de consumenten is afgelopen drie jaar overgestapt van mobiele aanbieder

27 procent van de Nederlandse consumenten is overgestapt van mobiele telefoonaanbieder en 24 procent is van contract veranderd bij de huidige mobiele telefoonaanbieder. Dat blijkt uit onderzoek van Motivaction in opdracht van toezichthouder ACM.

Iets meer consumenten zijn vorig jaar veranderd van mobiele telefoonaanbieder dan in 2017 en minder consumenten zijn intern overgestapt (pdf). Het aandeel consumenten dat niet veranderd is van contract of aanbieder is nagenoeg gelijk gebleven (49 procent in 2018 en 46 procent in 2017).

De meest genoemde aanleiding om in actie te komen voor consumenten waren een (mogelijke) besparing op maandelijkse kosten en het einde van het contract. Daarnaast noemen zij vaak dat zij een beter aanbod hebben gezien (27 procent) en de wens voor een nieuw toestel (22 procent). Dat laatste komt wel steeds minder vaak voor.

De belangrijkste redenen om bij de huidige mobiele telefoonaanbieder te blijven is de tevredenheid met de huidige aanbieder, op afstand gevolgd door de gunstige prijs (46 procent) en de goede service (37 procent).

Consumenten maken dit jaar minder gebruik van informatie over de kwaliteit/betrouwbaarheid van het netwerk. Dat schijnt over het algemeen redelijk te worden gevonden.

Bijna zes op de tien consumenten verwachten (net als voorgaande jaren) dat de keuze voor een nieuw abonnement tot circa twee uur duurt. Twee derde is bereid tot circa twee uur te besteden aan het kiezen van een nieuw abonnement. 17 procent is bereid hier langer dan circa drie uur aan te besteden.

Nederlandse consumenten wisselen vaker van internetaanbieder.
Een derde van de consumenten is in de afgelopen drie jaar overgestapt: 20 procent is veranderd van internetaanbieder en 13 procent is van contract veranderd bij de huidige aanbieder. Dat aantal loopt wel terug.

Een vijfdevan de consumenten heeft bij hun internetabonnement ook mobiele telefonie ondergebracht. Korting op het abonnement is daarvoor de meest genoemde reden: 61 procent noemt dit als reden en 51 procent als belangrijkste reden.

Om zich te oriënteren maken consumenten het meest gebruik van websites van aanbieders en prijsvergelijkingswebsites.

Deel dit bericht

1 Reactie

bert

Ik ben overgestapt van vast naar mobiel. Glas en Kabel zijn niet meer competitief voor internettoegang. Mobiele abbo’s zijn daar tegenwoordig de baas.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond