Snorfietsen moeten in Amsterdam vanaf maandag 8 april met een helm de rijbaan op. Tussen de auto's, busjes en vrachtwagens dus. Fietsers zijn blij, snorfietsers niet.
Louis Hofman is 75 en rijdt maar wat graag op zijn snorfiets om door de hele stad foto's te maken. "Ik ben woedend, ik plof zo wat uit elkaar. Ik vrees dat er doden gaan vallen."
"Het wordt een ramp", zegt hij. "Op de weg zie je alleen maar gestreste idioten." Het verschil in snelheid tussen snorfietsers en het andere verkeer op de rijbaan is volgens hem veel te groot. Een snorfiets mag namelijk maar 25 kilometer per uur.
Alle wettelijke wegen
Hofman heeft er naar eigen zeggen alles aan gedaan om de nieuwe verkeersregel te voorkomen. "Ik heb alle wettelijke wegen bewandeld. Ik heb 150 mails gestuurd, naar alle Kamerleden in Den Haag."
Maar toch komt de regel er. Om de grote drukte op de fietspaden tegen te gaan, moeten Hofman en zijn 37.000 Amsterdamse mede-snorfietsers van het fietspad af. De gemeente Amsterdam verwacht dat daardoor de doorstroming op het fietspad verbetert én de verkeersveiligheid toeneemt.
Fietsers krijgen ook alle viezigheid van een scooter binnen
Echt veiliger
Verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen vindt het een goede zaak. "Op de autoweg moeten snorfietsen zich aanpassen, op het fietspad gedragen zij zich als de sterkste. Dit maakt het fietspad echt veiliger."
De Fietsersbond is van mening dat de snorfietsers veel te hard rijden. "Er gebeuren veel ongelukken met snorsfietsers op het fietspad. Ze zijn te breed en te zwaar, zeker op smalle fietspaden."
Experimenteren met mensenlevens
Brancheorganisatie BOVAG zegt dat de nieuwe regel juist kwetsbare verkeersdeelnemers in gevaar brengt. "Het is experimenteren met mensenlevens", zegt woordvoerder Tom Huyskens. "Een helm voorkomt niet dat je wordt overreden door een vrachtwagen."
Hofman ziet ondertussen 'zijn' Amsterdam 'naar de knoppen' gaan. Hij gaat wel een verplichte helm aanschaffen: "Ik zal wel moeten, anders krijg ik een prent." De boete voor overtreders is 95 euro.
Handhaven
De eerste twee maanden kun je geen boete krijgen. Daarna gaat de gemeente handhaven. De boete voor overtreders is 95 euro.
De regel gaat alleen gelden binnen de ringweg A10 van de hoofdstad:
Vooralsnog voert alleen Amsterdam de regel in. De gemeente Utrecht overweegt het inmiddels ook. "We zijn aan het kijken voor welke wegen dit gaat gelden", laat woordvoerder Hadassa Koopman weten.
Utrecht verwacht nog dit jaar een besluit te nemen. Den Haag, Leiden en Groningen zijn ook aan het onderzoeken of snorfietsers op de rijbaan een goed idee is.
Omrijden
Louis Hofman moet voortaan omrijden. "Van de week moest ik van het rijwielpad af, zo tussen al die auto's in." Op de website van de gemeente Amsterdam is een overzicht beschikbaar met de grootste veranderingen voor snorfietsers.