@81 een schaap, ja, die Donnie komt niet echt slim over en waar leeft hij eigenlijk van?...
@84 Zeker in buurten en kringen waar veel moslims aanwezig is er inderdaad een kans dat er bekeerlingen naar islam volgen , de migratiepolitiek ...
@41 dus daar lopen ze voor lul ... ? 😀** In Gaza knippen ze er twee gaatjes in en gebruiken ze het als bivakmuts. **...
@77 Dat klopt, maar in tegenstelling tot het christendom ligt het afscheid nemen van de islam vaak wel gecompliceerder. Zo ook bij Jehova's ge...
@2912 Ai, ik lees het nu pas. Uiteraard ook van mij heel veel sterkte toegewenst, Hawky! 💋...
@86 Ik denk toch eerder CU, ik heb gebeld, gemaild, rooksignalen uitgezonden, maar geen reactie........
@82 Veel mensen zijn kudde dieren. Waarschijnlijk schakelen er in de toekomst nog veel meer christenen over naar de islam....
@79 "Ze geloven alleen hun eigen waarheid" Exact ja. Er tegenin gaan heeft geen enkele zin. ...
@81 Je bedoelt volkse, witte Nederlanders ?...
@86 Jezus was een PVV'er. 😃...
* Verwijderd door de redactie *
De VS de klant, tekenen bij kruisje.
En helemaal niemand van "het volk" zag dit al lang aankomen. Niemand van de burgers heeft al voorspeld dat het een drama ging worden.
De term JSFyra werd ook niet gekscherend geïntroduceerd.
Fortuyn is voor niks vermoord, want Mat Herben wist daarna niet hoe gauw hij van standpunt moest wisselen en tóch vóór de JSF moest zijn. (Pim was daar altijd fél tegen).
Maar hé, het volk is altijd dom. Het volk weet nooit iets. Het volk moet gewoon de bek dichthouden, en al dit soort geintjes gewoon betalen.
Ik stel voor dat politici voortaan toch eens wat beter gaan luisteren naar de bevolking.
@1 Blijkbaar zag Rechts nederland dit niet want die hebben massal ingestemd. De enige weerstand kwam weer eens van links.
De F-35 vliegt sinds 2006. Sinds die tijd is er slechts 1 neergestort. De piloot heeft dat bovendien overleeft.
Om dat te vergelijken met de F-104 of welk een 3e/4e generatie jet dan ook, is volkomen stompzinnig.
De F-35 is met afstand het meest veilige gevechtsvliegtuig ooit ontworpen in de geschiedenis van de militaire luchtvaart.
** gebruiker verwijderd **
@5 Het probleem met dat ding schijnt het geluid te zijn. Je hebt geen radar nodig om te horen waar zo'n ding vliegt, heb ik me laten vertellen.
De geluidsnormen rondom vliegtuiggeluid zijn (dacht ik) zelfs aangepast, ander mocht dat toestel niet eens in Nederland vliegen.
@3
"Ik stel voor dat politici voortaan toch eens wat beter gaan luisteren naar de bevolking."
Ik stel voor om dat vooral NIET te doen.
Dist soort beslissingen moet je niet overlaten aan lieden die "er slecht gevoel bij hebben". maar niet weten waarom.
Dit soort beslissingen dien je over te laten aan de experts en de professionals in het veld en in de industrie. Niet aan leken.
@5
"De F-35 is met afstand het meest veilige gevechtsvliegtuig ooit ontworpen in de geschiedenis van de militaire luchtvaart."
Zolang ze maar niet de lucht in gaan.
@8 Dan krijg je dus situaties zoals deze. Dat er miljarden worden uitgegeven aan een mislukt project.
De burgers, en enkele websites, waren er al lang over uit dat het een fiasco zou worden. En wat blijkt, die mensen hadden gelijk.
Toch maar eens wat aan de burgers vragen voortaan, die moeten het immers ook allemaal betalen.
@8 En uiteindelijk waren het natuurlijk geen experts of mensen uit het veld die erover hebben beslist, dat was de politiek. En die hebben zich gewoon laten omkopen of voorliegen. En ook dát was al door de burgers voorspeld.
@7
Welnee. Ik ben er zelf bij geweest. Die F-35 maakt ongeveer evenveel geluid dan een F-16. Er is wat verschil tussen met en zonder naverbrander, maar de F-35 heeft een ietwat donkerder geluid, wat door de testers als aangenamer werd beschouwd. Het blijft natuurlijk een donderend geraas.
Er is niks aangepast.
Geluidrapporten kun je terugvinden bij defensie.
@11 Ik denk niet dat er omgekocht is.
Men besloot om politieke redenen voor een toestel uit de VS en daar zijn argumenten bij gezocht.
@12 Het geluid is harder en hoger.
Het is gewoon DE miskoop van dit millennium. Alleen zullen de liefhebbers dat nooit toegeven.
@13 Eén van de argumenten was dat "onze" vliegtuigjes een Amerikaanse Kernbom konden vervoeren en afvuren. Alle andere vliegtuigen kunnen dat niet. De JSF wel, want dat is een Amerikaans toestel.
Nou, of je dáár zo blij mee moet zijn... Dat je op afroep van de Amerikanen een kernbom moet afvuren.
@8
Nee, die mensen hebben niet gelijk. Die hebben er geen verstand van. Dat kan ook niet, want ze werken niet met/voor het project. Die roepen maar wat.
Inmiddels:
Wat de piloten ervan vinden. Lieden die er WEL verstand van hebben:
https://www.airspacemag.com/military-aviation/f-35-faces-most-critical-test-180971734/
"In an F-22 and F-35, one of the most enjoyable things is being virtually undetectable until it’s way, way, way too late for the threat. If you manage the signature really well, and you do it in a way that is integrated with the other platforms, most of the time the threat doesn’t know you’re there. And that’s why I have extreme faith that the machine is going to be the most dominant aircraft ever built."
@12
Nee, het is lager en donkerder.
Je roept maar wat hè?
@15
Ieder gevechtsvliegtuig kan een kernbom vervoeren,
Niet zo moeilijk hoor. Het is gewoon een bom als ieder ander. Vereist specifieke software, maar meer ook niet.
@7 “Het probleem met dat ding schijnt het geluid te zijn. Je hebt geen radar nodig om te horen waar zo'n ding vliegt, heb ik me laten vertellen.”
Horen zeggen....... je hebt zelf dus geen idee waar je over praat. Ik was erbij toen de eerste 2 vliegtuigen op Leeuwarden binnen kwamen. Ik heb ze daarna nog een paar keer horen en zien vliegen. Ik kan je uit ervaring vertellen dat ze eigenlijk niet meer herrie maken dan de F-16
@18 "... „Een iets harder en iets hoger geluid. Iets.”, roept Kremers boven het geluid van de F-35 uit, die voor de derde keer over het veld op zo’n 100 meter van zijn huis vliegt. ..."
https://www.metronieuws.nl/nieuws/binnenland/2016/05/f16-of-f35-lawaai-versus-lawaai-hoor-jij-verschil
"... De JSF maakt vier keer meer geluid dan de F-16. Dat blijkt uit een Amerikaans milieurapport. Bewoners rondom de Amerikaanse vliegbases Burlington maken zich daar zorgen over. De nieuwe Amerikaanse geluidcijfers zijn in strijd met die van de Nederlandse Defensie. ..."
http://www.halloleeuwarden.nl/nieuws/LeeuwarderNieuws/2013/1/13/Amerikaanse_zorgen_over_geluid_JSF_vier_keer_zo_luid_als_de_F16
"... In de Verenigde Staten ontstaan in toenemende mate bezwaren tegen het hoge geluidsniveau van de JSF. Uit diverse officiële rapporten blijkt dat het geluidsniveau aanzienlijk hoger is dan van bestaande toestellen zoals de F-15 en F-16. Bewoners rond Amerikaanse vliegbasis komen in toenemende mate hiertegen in het geweer. ..."
"... Er is veel gezegd over het geluid. Er is een stuk in de krant verschenen dat de F-16 op 108 decibel zou zitten en de JSF al op 121. ..."
http://www.geluidnieuws.nl/2008/dec2008/jsf.html
"... „Het was echt heftig.” Zijn vrouw: „Wij zijn geen zeurderige types, maar dat lawaai was zo erg: mijn binnenste kwam naar buiten.”
Ze wonen 29 jaar in het huis en willen er niet weg. Maar toch. Helbig zegt dat hij overweegt hun woning te laten taxeren. „Dan heb je wat in handen als hij eventueel moet worden gesloopt.” Want in het slechtste geval is afbraak de enige optie als de JSF niet binnen de wettelijke geluidscontouren blijft. En daar houdt hij rekening mee. „Verder isoleren kan niet. Het enige dat we nog kunnen doen is een huis om het huis heen zetten.” ..."
https://www.vlieghinder.nl/nieuws/artikel/veel-herrie-die-jsf.-en-stank-ook-nog
@5 ja lekker veilig als na zo ongeveer elke vlucht de anti radar lak vervangen moet worden. Lekker veilig met 111 problemen.
Amerikaanse wapens zijn duur en van slechte kwaliteit.
http://www.dote.osd.mil/pub/reports/FY2018/pdf/dod/2018f35jsf.pdf
Het Pentagon schets toch een heel ander beeld dan wat jij geeft. Op papier is de F35 goed, in de praktijk is het een overpriced piece of shit.
@15
"Nou, of je dáár zo blij mee moet zijn... Dat je op afroep van de Amerikanen een kernbom moet afvuren"
Je geeft duidelijk blijk niet veel verstand te hebben van internationale betrekkingen.
Een dergelijk beslissing gebeurt niet op afroep van welk een land dan ook, maar in het kader van de NAVO en de belangen van de aangesloten landen die de NAVO vertegenwoordigt.
2 Jaar geleden was er Amerikaan die aan het ontwerpen en bouwen van deze toestellen heeft meegewerkt op TV in Amerika en Nederland en vertelde dat ze gemaakt werden om te bombarderen en afschieten van raketten,omdat je niet opzij en achteruit kan kijken
Meestal zijn militairen schepen vliegtuigen en andere grote gebruiks voorwerpen zakkevullers voor diverse personen
@20
"De JSF maakt vier keer meer geluid dan de F-16"
Nee, dat doet het niet.
Lees de rapporten van de experts, die van onze luchtmacht en niet die van een zooitje amateurs met een knullig opname apparaat.
Nogmaals die rapporten kan je bij defensie online vinden.
Het interesseert me geen ene flikker wat e.o.a. Amerikaan ervan vindt. Leken.
En gast...2008?
Die geluidstesten zijn gedaan in Nederland. Door professionals.
Daarmee is dat dossier van de tafel.
Deal with it.
@25 Dat het in Nederland door de WC-Eend commissie is getest zal allemaal wel. Maar wie neemt een WC-Eend commissie nou serieus?
Ik ga liever af op wat onbevooroordeelde mensen ervan zeggen, dan mensen met belangen in het project.
@21
Euh...het Pentagon IS de gebruiker van de F-35. Zij vliegen er dagelijks mee en zijn de voornaamste klant.
Jij doet alsof het een tegenstander is van het project. Dat zijn ze natuurlijk niet, anders hadden ze er niet ieder jaar tientallen exemplaren bijgekocht.
Dat er een "watchdog" (overigens ook bureaucraten en leken) is die meekijkt is normaal als het gaan om miljardenprojecten. Zij kijken niet alleen mee met het JSF project, maar ook met alle andere grote defensieprojecten in de VS.
De F-35 presteert bovenverwachting goed in de praktijk (zie Red Flag resultaten; 20:1 kill ratio) en kost 89 mil $ en dat is een nette prijs voor een toestel met zoveel capaciteit.
Diverse defensie appartementen in de wereld ,waaronder wijzelf, willen er MEER. Zegt genoeg over de capaciteiten van dit toestel.
@26
"onbevooroordeelde mensen"
Die zijn niet onbevooroordeeld. Die hebben er geen verstand van. Kan ook niet, want ze zitten niet in het vak en werken niet met/voor het toestel of welk ander toestel dan ook.
Net als jij, zijn die nog nooit in de buurt van een cockpit geweest en dan zouden zij/jullie het *kuch* "beter" weten?
Laat me niet lachen.
@28 Juist mensen die niet in het vak zitten, niks met de producten, de producenten en niks met de lobbyisten te maken hebben, zijn JUIST WEL onbevooroordeeld. Bij hun spelen geen andere belangen mee dan alleen hun eigen belang.
@27 stop met het verspreiden van je bullshit. Het Pentagon zelf zegt dat het ondermaats presteert. In plaats van 80% precisie is het 60% om maar iets te noemen.
Dat andere landen meer willen zegt niks en heeft meer met de chantage van Amerika te maken dan met de kwaliteit van het toestel
https://www.documentcloud.org/documents/4741475-JSFPO-Deficiency-Review-Board-Minutes-04-June-2018.html#document/p2
Kennelijk is het toestel zo goed dat ze catogorie 1 fouten verandert in catogorie 2.
Category I deficiencies “may cause death, severe injury, or severe occupational illness; may cause loss or major damage to a weapon system; critically restricts the combat readiness capabilities of the using organization; or result in a production line stoppage,” according to the US military documents.
Geweldig een toestel met meerdere fouten die dodelijk kunnen zijn. Amerika probeert shit op te poetsen en het verkopen.
Dus als het Pentagon klaagt over het toestel. Mensen die daadwerkelijk veel ervaring hebben met het toestel, neem jij niet serieus. Iedereen die zich ook maar een beetje verdiept in het vliegtuig weet wat voorn schroothoop het is
@29
Als onkunde hetzelfde is als onbevooroordeeld, dan zij dat zo.
"precisie"
Welke precisie. Je weet niet eens wat dat is.
20:1 kill ratio tijdens Red Flag en keer op keer weer is redelijk precies, vindt je ook niet?
"de chantage van Amerika"
Stompzinnig complotdenken.
"verandert in catogorie 2."
Ja, nou en?
"die dodelijk kunnen zijn"
En hoeveel doden zijn er gevallen dan sinds 2006?
Effe tellen hoor...
Mmmm, wacht: NUL, nul komma nul, nada, noppes.
Alleen de Polen hebben het afgelopen jaar al drie Mig-29's verloren!
Nogmaals de F-35 is een bijzonder veilig toestel, anders zou dat toestel niet overal in de wereld ingezet worden, zoals dat nu het geval is.
"Mensen die daadwerkelijk veel ervaring hebben met het toestel, neem jij niet serieus."
Hoe kom je daar nou bij.
Het Pentagon klaagt helemaal niet over het toestel. Ze kopen er juist steeds meer bij. Beetje vreemd gedrag, als je niet tevreden bent over een product...
DOT&E is niet het Pentagon, maar een "watchdog" van het Congress en nee, dat zijn geen militairen en deskundigen. Die neem ik inderdaad niet al te serieus. JPO en DoD ook niet.
"stop met het verspreiden van je bullshit."
Dat maak ik zelf wel uit.
* Verwijderd door de redactie *
Dit heeft niets met bedrog te maken. De VS eist gewoon dat we hun wapens kopen want anders zullen ze ons wel een lesje leren. Is niets anders dan boerenbedrog waar de politieke elite niet tegen wil vechten.
* Verwijderd door de redactie *
Stipplaats en xtremy hebben beiden gelijk.
Ik ben een leek op jsf en ander gevechts spul.
Maar monteurs, piloten,grond medewerkers.
Juist die gewone mensen die er dagelijks mee werken en geen financiële belangen bij de JSF. Die mensen weten hoe en wat.
Ik zie rapotje hier en raportje daar en als leek weet ik niet meer wie ik moet geloven.
Wat ik wel weet is dat hier miljarden in om gaan en heel veel mensen hier een graantje van mee willen pikken. En voor geld (veel geld) doen mensen lelijke dingen.
Niet zo moeilijk: "wiens zakken zijn gevuld" ???
@33
Echt niet, ze hebben er is keer op keer opnieuw voor gekozen terwijl ze bij de eerste de beste grote vertraging en kostenoverschrijding er vanaf hadden gekund. Het hele ding is nu al verouderd en is niet eens meer geschikt voor zijn taak, de software deugt niet, niks deugt aan dat ding. Het is werkelijk een miskleun van de aller bovenste plank. Schandalig en het wordt toch echt een keer tijd dat ook bij de overheid er eens verantwoording wordt afgelegd MET consequenties. Mooi makkelijk, blunder op blunder, maar niemand is ooit schuldig!
Er staat altijd weer ergens een stoel met pluche te wachten! :X
@36
"Het hele ding is nu al verouderd"
Waaruit blijkt dat?
De F-35 is het meest geavanceerde toestel ter wereld en wordt voortdurend geüpdate.
Ze zitten inmiddels op Block 3F wat volwaardige gevechtscapaciteit inhoudt. Vol vliegvenster (flight envelope) en volledige 360 graden sensorfusion.
De F-35 is het ENIGE toestel met volledige sensorfusion.
Aan Block 4 wordt hard gewerkt en omvat naast software upgrades en nieuwe wapens, ook hardware aanpassingen en toevoegingen zoals een nieuwe IRST, DIRC, laser pointing en een systeem vergelijkbaar met ROVER.
Gevolgd door Tech Refresh 3 met nieuwe processoren en geheugenmodules die nog niet eens ontwikkeld zijn.
Nieuwe OLED schermen voor de displays en helm van Elbit systems.
Te beginnen vanaf 2021 en dat is dus als wij operationeel worden met de F-35. Kun je meteen gaan upgraden.
Uit de motor kan zeker nog 15/20% meer vermogen gepeurd worden. Ook vanaf 2025
Enz.
En dan hop naar Block 5.
"en is niet eens meer geschikt voor zijn taak"
Vertel eens, wat is zijn taak? Of taken?
Of iets wel of niet geschikt is voor zijn taak dien je eerst te weten wat zijn taak is. Dan ben ik zeer benieuwd wat jij daar dan onder verstaat.
Meestal blijft het dan stil...
Verras me.
"de software deugt niet"
Welke software.
Wees specifiek.
Als "software" niet deugt dan staan toestellen aan de grond, zie recentelijk Boeing.
De F-35 vliegt daarentegen overal in de wereld zowel op land als op zee.
De VS, de VK, Italië, Israël zijn inmiddels operationeel met het toestel. Ook zijn er al gevechtsmissies mee gevlogen.
Dat doe je niet als software niet deugt.
Zijn er geen problemen? Ja natuurlijk wel, maar dat weerlet ze er niet van om volop actief bezig te zijn.
Alle moderne gevechtsvliegtuigen zijn in wezen vliegende computers en allen kennen ze zo hun software problemen.
F/A 18 Super Hornet heeft nog steeds geen goed werkende radar. Ik bedoel maar.
@38
DIRC moet zijn DIRCM.
https://en.wikipedia.org/wiki/Directional_Infrared_Counter_Measures
Discussies worden automatisch na 96 uur gesloten
Het is niet meer mogelijk om nog te reageren bij deze discussie.