Lilianne Ploumen geeft in februari 2013 een speech na het startschot van de bouw van een nieuwe Heinekenbrouwerij in Killinto, Ethiopië. © AFP
Heineken kreeg miljoenen euro subsidie voor landbouwprojecten in Afrika, die de regering prijst als hét voorbeeld van geslaagd beleid van hulp en handel. Ze leveren de brouwer veel goede publiciteit en belastingvoordeel op, maar nu blijkt dat de doelstellingen bij lange na niet zijn gehaald.
Beleggers en analisten reageerden vorige maand opgetogen op de jaarcijfers van Heineken: omzet en volume zijn gegroeid en de winstgevendheid is hoog. Wat dieper verstopt in het jaarverslag, op pagina 132, staat minder goed nieuws: een programma dat ertoe moet leiden dat Afrikaanse brouwerijen meer lokale grondstoffen gebruiken is off track, wat in dit geval een eufemisme is voor ‘mislukt’. De doelstelling van 60 procent lokale productie in 2020, die ’s werelds tweede bierbrouwer zichzelf heeft gesteld, zal bij lange na niet worden gehaald. Het huidige percentage is 37 procent, een daling van 11 procentpunt ten opzichte van acht jaar geleden. Destijds rapporteerde het bedrijf voor het eerst over de voortgang en lag het percentage op 48 procent.
Dit tegenvallende resultaat heeft Heineken er niet van weerhouden volop sier te maken met de landbouwprojecten. ‘Je kunt er goede, positieve verhalen over vertellen die we bij pr natuurlijk graag gebruiken,’ erkent woordvoerder John-Paul Schuirink. Invloedrijke media, zoals Nieuwsuur, de Telegraaf, de Volkskrant, Financial Times en Forbes namen die verhalen de afgelopen jaren nagenoeg kritiekloos over. Het beeld is ontstaan dat Heineken bijdraagt aan armoedebestrijding en de ontwikkeling van de Afrikaanse landbouw.
Ook politici en andere hoogwaardigheidsbekleders hebben Heineken veelvuldig geprezen voor dit vermeende succesverhaal. Mark Rutte deed dat in 2015 zelfs tijdens de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties in New York. ‘Betrokkenheid van de privésector zou eruit kunnen zien als de ambitie die Heineken zich heeft gesteld,’ zei de premier. ‘Nederland steunt deze inspanning door trainingen aan te bieden. En het werkt. In Burundi stelt dit partnerschap 18.000 boeren in staat een vast inkomen te verdienen door de wereldberoemde Nederlandse brouwer te bevoorraden.’
‘Nogal schaamteloos’, reageerde een VN-expert destijds in de Volkskrant. Een tweede deskundige zei in dezelfde krant: ‘Ik heb middelhoge ambtenaren hun bedrijfsleven wel eens horen aanprijzen bij de VN, maar nooit ministers of regeringsleiders.’
Rutte is niet de enige fan. Ook koningin Máxima en voormalig minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking Lilianne Ploumen hebben Heineken publiekelijk gecomplimenteerd met de Afrikaanse landbouwactiviteiten. De PvdA-bewindsvrouw legde in 2013 hoogstpersoonlijk de eerste steen van een nieuwe Heineken-brouwerij in Ethiopië.
De regering is dermate enthousiast over de ambitie van Heineken dat zij die tussen 2009 en 2019 ondersteunde met 7 miljoen euro belastinggeld. Daarbij komt nog een aanzienlijke bijdrage in natura, in de vorm van inspanningen van ambtenaren en diplomaten op het ministerie van Buitenlandse Zaken, die de projecten helpen opzetten. Het ministerie beschouwt de kosten hiervan, die waarschijnlijk in de miljoenen lopen, niet als extra steun aan Heineken, omdat de belangen van het Nederlandse bedrijfsleven behartigen één van de taken van Buitenlandse Zaken is. Behalve Nederland hebben ook de Verenigde Staten, Duitsland en een VN-fonds bijgedragen aan de projecten. De totale publieke steun bedraagt ruim 10 miljoen euro.
‘Een subsidie weiger je niet’
Met dat geld zijn in totaal zes publiek-private partnerschappen opgezet, waarin de brouwer samenwerkt met ontwikkelingsorganisaties zoals ICCO, Eucord en Agriterra. Het eerste project begon al in 2006, vier jaar voordat Heineken de ambitie uitsprak. Twee ervan lopen nog steeds. Die moeten zogenoemde win-win-winsituaties opleveren: Heineken heeft de beschikking over goedkoper graan, de productiviteit van de landbouw in gastlanden neemt toe en de Nederlandse overheid voert effectief ontwikkelingsbeleid.
Het landbouwprogramma van Heineken in Afrika groeide uit tot een belangrijke pilaar van het beleid van Ploumen dat ontwikkelingshulp koppelt aan subsidies voor Nederlandse bedrijven: hulp en handel. Dat beleid zet de huidige minister Sigrid Kaag voort.
Heineken gaf toe dat het de projecten ook zonder overheidssteun zou hebben uitgevoerd
Buitenlandse Zaken ziet daarbij door de vingers dat Heineken niet voldoet aan het principe van additionaliteit: volgens haar eigen regels mag de regering alleen subsidie verlenen aan een bedrijf als het daartoe zelf de middelen niet heeft. Heineken, dat vorig jaar een omzet had van bijna 27 miljard euro en daarop bijna 2,5 miljard netto winst maakte, heeft in Zembla toegegeven dat het bedrijf de projecten ook zonder overheidssteun zou hebben uitgevoerd. Maar volgens de brouwer zijn ze efficiënter dankzij de samenwerking met de overheid en ngo’s. ‘Ze dwingen ons tot commitment,’ zei topman Jean-François van Boxmeer eind 2017 tijdens een gesprek op het hoofdkantoor. Hij doelde op de toewijding de doelen daadwerkelijk te halen (wat dus niet lukte). En zei toen ook: ‘Een subsidie weiger je niet.’
Bovendien gebruikt Heineken het landbouwprogramma in onderhandelingen met Afrikaanse regeringen om belastingkorting te bedingen. Dat bleek bijvoorbeeld in Mozambique, waar Heineken in maart een brouwerij opende en eveneens bezig is een landbouwproject op te zetten, opnieuw met steun van Buitenlandse Zaken. Mede door te verwijzen naar de eerdere projecten sleepte de brouwer drie jaar lang fikse korting op de accijns in de wacht, zoals Follow the Money eerder berichtte. Ook in Burundi, waar Heineken nauw samenwerkt met een dictatoriaal regime, profiteert de brouwer van een accijnskorting van 80 procent op bier dat vooral met lokale grondstoffen wordt gefabriceerd.
Proud to speak at ceremony for laying first stone of the new HEINEKEN Mozambique brewery: 200 direct jobs & 3000 additional indirect jobs through its entire value chain. Contributing to agribusiness in #Mozambique by locally sourcing the raw materials for producing beer! Cheers🍻 pic.twitter.com/OFuJo2qIlm
— Pascalle Grotenhuis (@PMGrotenhuis) 4 december 2017
De toenmalige Nederlandse ambassadeur Pascalle Grotenhuis is trots
op het leggen van de eerste steen voor een onlangs geopende Heineken-brouwerij
in Mozambique en prijst de landbouwprojecten van de bierbrouwer.
Kinderarbeid, hongersnood? ‘Weten we niet’
Heineken noemt in het jaarverslag drie oorzaken voor het mislukken van de projecten. Hoge groeicijfers in Ethiopië en Zuid-Afrika hebben tot meer import van gerstemout geleid, slechte weersomstandigheden in Noord-Afrika vernietigden een deel van de oogst en de lokale productieketens die Heineken sinds 2006 probeert tot stand te brengen, staan desalniettemin nog steeds in de kinderschoenen, waardoor de opbrengst nog onvoldoende is. Volgens cijfers uit 2016 haalde het bedrijf alleen in Egypte en Burundi meer dan 60 procent lokale productie, in alle andere Afrikaanse landen lag dat percentage (aanzienlijk) lager.
Daarbij moet nog worden aangetekend dat Heineken een brede opvatting hanteert van ‘lokale productie’: de brouwer telt alle gewassen uit Afrika mee. Dus ook gerst uit Egypte, dat hemelsbreed 5000 kilometer verderop in Rwanda in de brouwketel verdwijnt of rijst uit Congo, dat eerst zo’n 1000 kilometer over een rivier gaat voordat het de brouwerij in de hoofdstad Kinshasa bereikt. ‘Continentale productie’ is een adequatere term.
De boeren zouden hun productie aan andere partijen verkopen, niet aan Heineken
Opmerkelijk is dat Sigrid Kaag andere oorzaken aanwijst voor de tegenvallende resultaten. In een schriftelijke reactie laat de minister weten dat de projecten volgens haar wél geslaagd zijn. De boeren zouden ervoor kiezen om hun productie aan andere partijen te verkopen en niet aan Heineken, waardoor hun inkomsten zijn gestegen. Het ministerie van Buitenlandse Zaken levert zelf geen bewijs voor deze bewering. Wel verwijst het ministerie door naar Eucord, een van de ngo’s waarmee Heineken en Buitenlandse Zaken samenwerken, dat een ‘implementatie-status’ doorstuurt uit 2017 van een van de projecten die nog lopen, waaruit moet blijken dat de meeste doelen zijn gehaald. Het document specificeert niet hoe en door wie de controle is uitgevoerd. Evenmin is duidelijk of deze evaluatie representatief is voor de andere projecten.
Bovendien bestaan er veel onzekerheden over andere mogelijke consequenties van het landbouwprogramma. Tijdens een interview eind 2017 voor mijn boek Bier voor Afrika op het hoofdkantoor erkende programmaleider Paul Stanger dat Heineken elf jaar na aanvang van het eerste project nog niet wist welke invloed de landbouwactiviteiten hebben op voedselschaarste of kinderarbeid, factoren waarvan je zou verwachten dat die vóór aanvang van een project zo goed mogelijk onderzocht worden. Is de extra vraag van Heineken naar lokale gewassen concurrerend met de voedselvoorziening? Hoeveel kinderen zijn er werkzaam in de productieketen van Heineken? En wat zijn de gevolgen van het gebruik van kunstmest op de veelal maagdelijke Afrikaanse akkers? ‘We weten het niet,’ zei Stanger meermaals.
2013 de bottelarij van Heineken-dochter Bralirwa in Ethiopië. De minister toast met Jonathan Hall, directeur Bralirwa, en zijn lokale technisch directeur. © ANP Frank van Beek
Anderhalf jaar later zijn dergelijke gegevens nog steeds onbekend. Het is dus mogelijk dat de projecten van Heineken meer vervuiling, honger en kinderarbeid tot gevolg hebben en dat de Nederlandse regering daaraan meebetaalt. Heineken heeft inmiddels wel de Universiteit Leiden opdracht gegeven onderzoek te doen naar ‘verschillende aspecten van de lokale inkoop van grondstoffen in Afrika’. Resultaten daarvan zijn volgens de brouwer nog onbekend.
De multinational claimt dat er in totaal 150.000 boeren betrokken zijn bij de programma’s en dat dat er meer zijn dan tien jaar geleden, maar bewijs daarvoor en cijfers geeft het bedrijf niet. Sowieso kun je vraagtekens zetten bij de toegepaste rekenmethode. Heineken heeft geen registratie van boeren die aan de brouwerijen leveren, maar deelt de totale massa aan aangekochte grondstoffen door het gemiddelde dat een boer in een bepaald land produceert om tot een schatting te komen. Maar het doel van de projecten is juist dat de boeren bovengemiddeld produceren, omdat ze beschikken over betere zaden. En het is sowieso aannemelijk dat een multinational als Heineken vooral met de best presterende boeren in een bepaald gebied samenwerkt. Het werkelijke aantal boeren ligt daardoor waarschijnlijk aanzienlijk lager dan het resultaat van de rekensom van Heineken.
Huid verkocht voor de beer is geschoten
Het is niet voor het eerst dat Heineken landbouwprojecten als succes presenteert, terwijl ze allesbehalve duurzaam zijn gebleken. Dat gebeurde in het verleden ook een aantal keer. In de jaren tachtig was sprake van geslaagde projecten in Burundi en rond 2005 in Rwanda, later is er niets meer van vernomen. Dat heeft bij de multinational en partners, zoals de regering en ngo’s, niet tot bescheidenheid of terughoudendheid geleid over de eigen prestaties: de huid werd verkocht voordat de beer was geschoten.
Eind 2017 stelde ik programmaleider Paul Stanger van Heineken de vraag wat hij ervan zou vinden als de brouwer de doelstellingen in 2020 niet zou halen. Zou hij zich het lot van de boeren aantrekken of wellicht iets verontschuldigends zeggen over het belastinggeld dat zijn werkgever voor de projecten had ontvangen? ‘Persoonlijk zou ik het verschrikkelijk vinden als we dat doel niet halen, want het is een van mijn key performance indicators,’ zei hij.
‘Heineken blijft zich inzetten om 60 procent van de grondstoffen nodig voor de productie van haar merken in Afrika en het Midden-Oosten regionaal in te kopen. Op dit moment zijn we off track wat deze doelstelling betreft. Niettemin blijven we ons, samen met onze partners, inzetten om lokale landbouwprocessen te verbeteren en de productiviteit te verhogen. Het zal echter tijd kosten om deze doelen te halen. De projecten zijn evenwel niet mislukt: vele duizenden boeren die zijn verbonden aan de partnerschappen behalen als gevolg van betere zaden/gewassen, eigentijdse landbouwmethoden, training en advies nu veel hogere productiviteit uit hun teelt dan voor de start van de projecten en hun inkomsten zijn daardoor toegenomen.’
Sigrid Kaag, minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking: ‘De partnerschappen tussen ngo’s, lokale overheden, Buitenlandse Zaken en Heineken zijn gericht op het creëren van werkgelegenheid, verbeterde toegang tot markten en hogere inkomens voor boeren. De partnerschappen richten zich op het behalen van duurzame ontwikkelingsdoelen en moeten daarom een meetbare impact hebben. Heineken streeft ernaar om 60 procent van de ruwe materialen lokaal in te kopen. Echter, onder andere door de hoge kwaliteit van de geproduceerde maïs, gerst en sorghum verkopen veel boeren hun gewassen aan de voedselmarkt of exporteren zij aan landen waar de marktprijs hoger ligt. Buitenlandse Zaken ziet dit als positieve ontwikkelingen voor lokale boeren omdat die hierdoor hun inkomens verhogen.’
Paul Hoebink, hoogleraar Ontwikkelingssamenwerking aan de Radboud Universiteit Nijmegen: ‘De cijfers van Heineken en Eucord die het succes van de projecten moeten bewijzen, zijn nogal tegenstrijdig, waardoor volstrekt onduidelijk is wat ze betekenen. De gegevens van Eucord zijn geen evaluatie, maar pure propaganda: ze strooien links en rechts met wat cijfers, meer niet. In het algemeen vind ik het erg onverstandig dat minister Lilianne Ploumen zich zo sterk koppelde aan één bedrijf: aan Heineken. Telkens haalde ze weer Heineken naar voren als het voorbeeld van haar geslaagde hulp- en handelsbeleid. Als dit het succesnummer is, wat zegt dat dan over de rest van dat beleid? Dat ziet er eigenlijk tragisch uit. Ik pleit ervoor dat deze zaak stevig geëvalueerd wordt en dat daaruit consequenties worden getrokken om beter beleid te vormen.’
Actualiteitenprogramma EenVandaag besteedt vandaag op NPO 1 (18.15 uur) en NPO Radio 1 (14.30 uur) eveneens aandacht aan dit onderwerp.
Gerelateerde artikelen
Heb je ons financieel jaarverslag 2023 al gelezen?
Bij vertrouwen hoort transparantie. We laten je dan ook graag zien waar ons geld het afgelopen jaar vandaan kwam, en waaraan we het hebben uitgeven. Meer weten?
55 Bijdragen
Gerrit Zeilemaker 6
De rest blijkt bedachte onzin en PR.
Niet duidelijk is wat de grootschalige landbouw in gerst aan kleinschalige voedselproductie verdringt en kleine landbouwers naar de overvolle steden dwingt en hoe kleinschalige inheemse brouwers van de markt gedrukt worden. Heineken profiteert van Afrika en krijgt er nog subsidie voor ook.
Roland Horvath 7
Gerrit ZeilemakerMen mag zich zelfs afvragen of de totale productie bijvoorbeeld in Ethiopië niet lager is na de investeringen en het verkrijgen van een marktaandeel door Heineken dan daarvoor.
Dat is moeilijk te constateren want de productie daarvoor bestond meer uit ruilhandel en nadien meer uit geregistreerde handel. Daardoor wordt altijd reclame gemaakt voor globalisering door uitsluitend de cijfers van de geregistreerde handel te vernoemen.
De grap is volledig als de winst naar Europa komt. De winst moet hoe dan ook in Ethiopië blijven en er mag uiteraard niet aan transfer pricing worden gedaan.
Het Heineken verhaal in Ethiopië is analoog aan wat de EU mag verwachten van het zogenaamde vrijhandelsakkoord TTIP.
[Verwijderd]
Roland HorvathTegelijk kost het 't land kostbare landbouwgronden, waar de bewoners zelf hun voedsel hadden kunnen verbouwen. Geen wonder dat mensen ook uit economische nood naar Europa komen en niet alleen vanwege oorlogen.
Eveline Bernard 6
Gerrit ZeilemakerChris Vuyk 6
Eveline BernardGerrit Zeilemaker 6
Chris VuykMaartenH 10
Gerrit ZeilemakerIn ieder geval denk ik niet dat de middeleeuwse, traditionele landbouw en veehouderij de huidige bevolking kan voeden. Daarvoor is de bevolkingsgroei te groot geweest. Misschien hebben die beperkingen in het verleden ook tot hongersnoden geleid die de bevolkingsgroei in toom hielden. Een soort Oostvaardersplassen in het groot.
Ik ben absoluut tegen de uitwassen van Monsanto. Ik hoop dat we met moderne inzichten de wereldbevolking ook op een verantwoorde manier kunnen voeden. Maar terug naar de Middeleeuwen is geen optie. De opmerking van Chris Vuyk is niet raar. En de opmerking van Eveline Bernard is erg simplistisch.
[Verwijderd]
Chris VuykAls het noodzakelijk is om eerst 'terug te keren naar de Middeleeuwen' om van daaruit de mensen middels educatie en leren lezen en schrijven daaruit mee te namen naar de 21ste eeuw, dat moeten we dus eerst naar de Middeleeuwen.
Als dit hele continent fatsoenlijk behandeld was in de afgelopen eeuw, dan waren er niet zo veel problemen geweest. Er zit enorm veel talent bij deze mensen om hogerop te kunnen komen. Kortom, uiteindelijk valt het de Europeanen voor een groot deel te verwijten dat dit werelddeel het zo slecht doet. Idem met Zuid-Amerika en Azië.
Chris Vuyk 6
[Verwijderd][Verwijderd]
Chris VuykChris Vuyk 6
[Verwijderd]Eveline Bernard 6
Chris VuykHoezo?
Roland Horvath 7
Uit het artikel blijkt bvb. dat veel boeren hun producten niet aan Heineken leveren omdat ze elders een betere prijs krijgen. Wat bevestigd wordt door het wederhoor van Buitenlandse Handel.
Waaruit bestaat dan de ontwikkelingshulp van Heineken. Wellicht, -en het is heel redelijk van Heineken om van ontwikkelingshulp te spreken -, uit de 7 miljoen euro subsidie, die de GMO van de NL overheid gekregen heeft en uit de voortdurende publiciteit door de regering Rutte/ Ploumen en godbetert het koningshuis. Het is een gotspe dat koningin Maxima reclame maakt voor een dubieuze GMO. Heeft ze dan geen adviseurs om onder andere haar te behoeden voor slechte vrienden. Wie is ook een grootaandeelhouder van Heineken, zijn dat niet de van Oranjes.
Máxima hield een pleidooi pro domo.
Uit het artikel blijkt tevens dat het discours van de vertegenwoordigers van Heineken de waarheid geweld aandoet en dat het vooral bestaat uit wat men in het Nederlandse diplomatieke taalgebruik loos gelul noemt. Gecombineerd met wollige, niet zeggende frasen.
Samenvattend kan men redelijker wijze stellen dat het wellicht beter was geweest als Heineken was weg gebleven uit Afrika. Zich ontwikkelen, dat moet ieder land zelf doen. De enige voorwaarde is dat het redelijke prijzen moet krijgen voor zijn producten en zijn arbeid.
Marla Singer 7
Roland HorvathNiek Jansen 9
http://www.platform-investico.nl/artikel/dutch-support-soy-transport-mega-project-posing-major-risk-amazon/
En Ploumen is berucht geworden als de voorvechtster van het vrijhandelsverdrag TTIP van de EU met de VS, wat alleen maar grote voordelen biedt voor het grote bedrijfsleven ten koste van ons belastingbetalers. Geen wonder dat zij als neoliberale 'sociaal-democraat' (ja, die mensen bestaan) Heineken in haar armen sluit.
Het zou tenslotte ook goed zijn als er onderzoek wordt gedaan naar Heineken in Myanmar, waar het nog steeds slecht gesteld is met de mensenrechten, vrijheid van pers , sociaal-economische omstandigheden voor de bevolking en een genocide aan de gang is van Rohingya moslims.
MaartenH 10
Roland Horvath 7
MaartenHDe exorbitante salarissen voor CEO, de veel te hoge dividenden voor aandeelhouders en de subsidies aan bedrijven zoals de 7 miljoen aan Heineken zijn alle van dezelfde aard: Ze zijn legale diefstal.
Jan Smid 8
[Verwijderd]
Jan Smidben wellerdieck 5
[Verwijderd]
ben wellerdieckMaartenH 10
[Verwijderd][Verwijderd]
MaartenHNiek Jansen 9
[Verwijderd][Verwijderd]
Niek JansenEr is een nieuwe Brandy. Nederlands product. Wolf & Rooster. Dit vind ik ook erg lekker. Maar, zoals gezegd: ik drink inmiddels 3 jaar niet meer en mijn maag is daar blij mee. Dat is de reden ervoor. Ik mis het niet eens.
Chris Vuyk 6
Roland Horvath 7
Chris VuykMaar ik vindt dat het artikel onderzoeksjournalistiek is, men krijgt de genoemde feiten niet vanzelf. Bovendien, voor mij is het ook informatief.
Ook de zin "de kosten hiervan, die waarschijnlijk in de miljoenen lopen", kosten die buitenlandse zaken heeft besteed, is niet overdreven.
Ik wil hiermee geenszins FTM verdedigen, dat kunnen ze zelf wel.
Ten eerste: Hier gaat het ook om de honderden miljarden die GMO in NL/EU/BE toegeschoven krijgen bvb. als ze dreigen failliet te gaan zoals in 2008. Het MKB moet daar niet op rekenen.
Ten tweede: Vrije handel en globalisering worden altijd voorgesteld als positief en in het belang van iedereen. Maar:
- Zich volledig afsluiten van de buitenwereld is voor ieder land op de lange duur onhoudbaar want zo mist men alle innovatie uit het buitenland.
- De grenzen volledig open zetten zoals de GMO van ieder land willen is al even onhoudbaar. Sedert het einde van de 19e eeuw tot de jaren 1920 was er vrije handel. Maar in de jaren 1920 kon GB/VK de concurrentie van een aantal landen niet meer aan en is men op hun initiatief over gegaan op protectionisme, waarbij veel landen geen toegang hadden tot bvb. olie. Dat onder andere heeft de oorlog tussen Japan en de VS veroorzaakt.
Trump heeft deels gelijk dat hij invoerrechten wil heffen. Niets aan de hand als hij niet overdrijft.
Dus ook hier geldt de regel: De gulden middenweg.
Zoals ook gezegd door Gerrit Zeilemaker:
Te veel vrije handel en import kan ook de plaatselijke productie wegvegen en de producenten veroordelen tot de bedelstaf zoals de VS vaak veroorzaken met hun gesubsidieerde landbouwproducten in ontwikkelingslanden. En dat doet zich waarschijnlijk ook voor met een nieuwe brouwerij in Ethiopië. Waarom moet er nog een brouwerij bijkomen in Ethiopië en in Mozambique. Sedert duizenden jaren brouwen ze daar zelf bier. Met lokale producten. Die niet van duizenden kilometer ver komen.
Chris Vuyk 6
Roland HorvathHelemaal eens maar dan zou m.i. FTM er goed aan doen daar een apart artikel aan moeten wijden en het niet alleen op Heineken af moeten schuiven. Of een nuancering aanbrengen. Dat past ook bij goede onderzoeksjournalistiek
Olivier van Beemen 1
Chris VuykJan Smid 8
Chris VuykChris Vuyk 6
Jan SmidChris Vuyk 6
Jan SmidJan Smid 8
Chris VuykIk heb het over wat Heineken van die boeren in Afrika wil kopen. Kan mij niet voorstellen dat zij bepaald de enige zijn maar wel meer kunnen bieden en zo de kleine brouwerijen geen kans biedt. Dat is wat ik bedoel.
Chris Vuyk 6
Jan SmidJan Smid 8
Chris VuykJackson heeft gelijk: Heineken voegt geen waarde toe aan zijn bier
Chris Vuyk 6
Jan SmidJan Smid 8
Chris Vuykhttps://www.filosofie.nl/nl/artikel/26507/wie-schept-er-nog-waarde.html
Kleine brouwers maken echt iets wat wij reële economie noemen en de verdiensten van Heineken bestaan uit verhuur café's en overnames. Is dat toegevoegde waarde?
Chris Vuyk 6
Jan SmidJan Smid 8
Chris VuykNiek Jansen 9
Jan SmidDit is wat Heineken zich in Myanmar ten doel stelt, nl. de nr.1 worden op de biermarkt ten koste van de lokale en andere brouwerijen.
De overheid zou meer geïnteresseerd moeten zijn in de vraag hoe Nederlandse ondernemingen w.o. Heineken opereren in arme landen zoals ook Myanmar, waar de sancties veel te voorbarig zijn opgeheven. Immers de misdaden van de militairen zijn alleen maar toegenomen culminerend twee jaar geleden in de verdrijving van 750.000 Rohhingya moslims naar het naburige Bangladesh. Het is eveneens droevig gesteld met de persvrijheid en de sociaal-economische omstandigheden van de bevolking.
Ik vind trouwens dat hele idee om grote ondernemingen te steunen met ons belastinggeld absurd terwijl zij er alles aan doen om belastingen te ontduiken en alleen maar ten doel hebben zoveel mogelijk winst te maken voor hun aandeelhouders en ten koste van wat?
Olivier van Beemen 1
Chris VuykIk verwijt Heineken niet dat Rutte de brouwer in het zonnetje zet bij de VN. Wel verbaas ik me erover dat een serie landbouwprojecten waarvan de doelstellingen bij lange na niet zijn gehaald, Heineken zoveel goodwill en belastingvoordeel oplevert. Dat ligt deels aan de media en politici zelf, die de pr-verhalen als zoete koek slikken, maar ook aan Heineken die ze actief inzet om een positief beeld van zichzelf te scheppen dat niet strookt met de werkelijkheid.
Als Heineken en BZ claimen dat de projecten ondanks het tegenvallende resultaat wel een succes zijn omdat deelnemende boeren meer zouden verdienen, wil ik inderdaad volledige inzage in de cijfers voordat ik zoiets overneem. Ik ken het bedrijf inmiddels iets te goed om dergelijke beweringen zonder bewijs voor waar aan te nemen.
Verder heb ik het ministerie van BZ netjes gevraagd een schatting te maken van de steun in natura die zij Heineken de afgelopen jaren hebben gegeven, maar het ministerie ziet steun aan het Nederlandse bedrijfsleven als onderdeel van het takenpakket en wil dat daarom niet apart becijferen. Dat de waarde van actieve steun van een minister, ambtenaren op BZ en Nederlandse diplomaten in Afrika algauw in de miljoenen loopt, lijkt me geen overdrijving.
Jan Smid 8
Olivier van Beemenhttps://www.youtube.com/watch?v=XVrxPufEc80
f. van Dam 6
Roland Vanderschaeghe 4
Chris Vuyk 6
Olivier van Beemen 1
Chris VuykIn dit artikel schrijf ik dat Heineken 13 jaar na de start van het eerste project geen idee heeft wat de gevolgen zijn voor kinderarbeid en voedselvoorziening, fenomenen waarvan bekend is dat ze nauw samenhangen met landbouw in Afrika. Als de vraag naar lokale gewassen ineens sterk stijgt (om bier te brouwen), kan dat botsen met de voedselvoorziening. In regio's waar misoogsten relatief snel tot voedselschaarste kunnen leiden, kan dat honger tot gevolg hebben (zie bijvoorbeeld Nigeria in 2017). Ik begrijp dat het bijzonder lastige materie is, maar bij aanvang van zo'n project hoop je dat de initiatiefnemers zo goed mogelijk onderzoeken wat de te verwachten gevolgen zijn daarvoor. Idem voor kinderarbeid en andere mogelijke negatieve consequenties. Heineken zegt dat soort zaken ook heel belangrijk te vinden en heeft inmiddels - na mijn eerdere onthullingen hierover - opdracht gegeven voor onderzoek, maar dat is tamelijk laat. Zeker - nogmaals - als je zulke positieve pr-verhalen vertelt over de projecten en er zelfs belastingvoordeel mee binnensleept.
Chris Vuyk 6
Olivier van BeemenMaartenH 10
Je kunt als gewone burger wel boos worden op wat die bedrijven doen, maar dat is net zo iets als boos worden dat je op zee grote golven hebt, terwijl je liever een lieflijk meertje hebt.
Het is aan ons om daar wat aan te doen. Normen en grenzen stellen en die bewaken. Dat lukt hier in Nederland / Europa nog een beetje en in Afrika een stuk slechter.
Het lijkt mij logischer om boos te worden op onze regering / volksvertegenwoordiging / overheid, dan op een bedrijf als Heineken. Je kunt Heineken boycotten, maar dan is er wel weer een ander bedrijf dat net zo doet.
Het probleem is, dat we regering / volksvertegenwoordiging / overheid niet op orde hebben. Dat is trouwens nogal relatief, want vergeleken met een groot deel van de rest van de wereld hebben we het juist aardig op orde. Maar dat 'aardig' is wat mij betreft verre van goed genoeg.
Het probleem is dat een Rutte, of een Ploumen dingen doen die nergens op slaan. Daarmee zie je al gelijk dat politieke kleur er maar weinig toedoet. Het is het systeem van vertegenwoordigende democratie, dat er voor zorgt, dat volksvertegenwoordigers, regering en overheid zich veel meer gelegen laten liggen aan het bedrijfsleven dan aan de kiezer.
Said Ajouaau 5
MaartenHHet is in het belang van die multinationale bedrijven dat er in, met name Afrika, de normen en grenzen, zoals jij dat zo verwoord, worden ondermijnt. Hoe corrupter de regeringen in die landen, hoe beter voor die multinationals. Ze kunnen profiteren van de lage arbeidskosten, regelgeving/wetten en belastingvoordelen. Ze hoeven nu alleen de verantwoordelijke ambtenaar te "verwennen" en tjing tjing!
"Het probleem is dat een Rutte, of een Ploumen dingen doen die nergens op slaan. Daarmee zie je al gelijk dat politieke kleur er maar weinig toedoet. Het is het systeem van vertegenwoordigende democratie, dat er voor zorgt, dat volksvertegenwoordigers, regering en overheid zich veel meer gelegen laten liggen aan het bedrijfsleven dan aan de kiezer"
Dit is dan natuurlijk makkelijk te beargumenteren. We hebben het hier over belangenverstrengelingen dóór en toekomstige banen vóór de "armlastige" politici. Ik roep ook al wat jaartjes dat de politieke kleur en stroming er uiteindelijk bij toetreding van het kabinet niet toe doen. Helaas wil dat er bij een overgroot deel van de bevolking nog niet in. Ondanks alle voorbeelden die zo nu en dan voorbij komen. Mede dankzij FTM.
MaartenH 10
Said AjouaauKleine kans dat je zoiets voor elkaar krijgt, maar het lijkt me wel een logische aanpak.
Said Ajouaau 5
MaartenHDe "ondemocratische" EU heeft al meerdere keren laten zien dat ze de multinationale bedrijven eerder steunen dan aanpakken. Ik denk dat de EU ook in grote lijnen zo is ingericht. Deels kan dat ook goed zijn natuurlijk, maar helaas laat het ook zien dat ze daardoor ook kwetsbaar zijn voor die invloeden vanuit het bedrijfsleven (lees GMO's en hun kapitaal).
Wanneer we als onafhankelijk land willen opereren, dan moet het democratisch systeem die wij nu hanteren op de schop. Daarmee bedoel ik niet dat we geen democratisch systeem moeten hebben, maar zoals hij nu is geïmplementeerd lukt het niet.
Als je nu kijkt naar het beleid van de afgelopen jaren... We worden constant geprogrammeerd met het idee dat wij een goede vestigingsklimaat moeten hebben en blijven creëren voor de multinationale bedrijven. Zonder er aan toe te voegen dat ze maar voor +/- 30% voor de werkgelegenheid zorgen en dat ze voor het grootste deel alleen maar kantoren hebben en brievenbussen. De aandacht zou veel meer naar de MKB moeten gaan. Die zijn verantwoordelijk voor het overgrote deel van de werkgelegenheid en landelijke economie. Zelfs zonder universitaire opleiding kan je zien dat het beleid wordt gepusht door de GMO's. Zo gaat het ook op EU niveau en wereldwijd.
MaartenH 10
Said AjouaauIk ben wel voorstander van een democratische EU. De huidige EU is wat mij betreft een democratische schertsvertoning. Dat neemt niet weg, dat de EU niet alleen maar slecht is, er komen ook goede zaken van de EU. Maar multinationals aanpakken hoort daar niet bij, die zijn eerder de baas.
Het lijkt mij logisch dat de burger op alle niveaus de baas is, dat is de essentie van democratie. Eens in de vier jaar stemmen is een hele vooruitgang ten opzichte van de situatie rond 1800, maar het is tamelijk belachelijk dat we dat nog steeds democratie noemen.
Als je nu naar de EU kijkt, dan kun je in mijn ogen geen van de lidstaten echt democratisch noemen, allemaal schijn-democratieën. Dat betekent dat je een dubbele horde te nemen hebt naar democratie op EU niveau. Eigenlijk zou je één geïntegreerd systeem van directe democratie moeten hebben: lokaal - regio - land - EU. Dat is nog een lange weg te gaan.
Chris Vuyk 6
MaartenHMaartenH 10
Chris VuykYvonne Koster 6